خبرهای کوتاه استان یزد

no-thumbs

برگزاری شب خاطره گویی آذر یزدی، نورافشانی در میدان امیرچقماق به مناسبت ثبت جهانی بافت تاریخی یزد و آغاز کارگاه آموزشی فیلم مستند جشنواره رضوی ، بخشی از رخدادهای کوتاه استان یزد است.

به گزارش یزدی نیوز؛آیین شب خاطره گویی به مناسبت سالگرد درگذشت مهدی آذریزی با حضورمدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد برگزار شد.
دراین آیین فرهنگی و معنوی که با حضور دوستداران این نویسنده شهیریزدی در منزل آن مرحوم برگزارشد حدود ٢٠ دوستدار آذر یزدی خاطراتی از این پیرنیک اندیش بیان کردند.
خاطره گویی از حال و هوای روزهای آذر یزدی که از اسدالله شکرانه، حسین مسرت، میرزامحمد کاظمینی، علی غیاثی ندوشن، غلامرضا محمدی، مژگان محمدیان، محمود رهبران، احمد رضا قدیریان، دکترمحمدی، رقیه دوست فاطمی ها و خانواده فرزند خوانده آن مرحوم بیان شد با استقبال شرکت کنندگان مواجه شد.
پخش کلیپی از آذر یزدی و شعرخوانی از دیگر بخش های این آیین بود.
مهدی آذریزدی نویسنده برجسته داستانهای کودکان ۱۸ تیرماه سال ۱۳۸۸ در ۸۸ سالگی در بیمارستان آتیه تهران درگذشت و ۲۱ تیرماه پس از تشییع از مسجد حظیره در حسینیه خرمشاه یزد در نزدیکی محل زندگی اش به خاک سپرده شد.
وی در سال ۱۳۴۳ به سبب نگارش کتاب 'قصه های خوب برای بچه های خوب' از سوی سازمان علمی، فرهنگی، تربیتی ملل متحد (یونسکو) به دریافت جایزه نایل آمد.
** نورافشانی در میدان امیرچقماق به مناسبت ثبت جهانی بافت تاریخی یزد
آیین نورافشانی به مناسب ثبت جهانی بافت تاریخی یزد درمحوطه امیرچقماق یزد برگزار شد.
بافت تاریخی شهر یزد به عنوان نخستین بافت تاریخی شهری ایران، روز یکشنبه ۱۸ تیر ماه در چهل و یکمین اجلاس کمیته میراث بشری سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) در شهر کراکوف لهستان به ثبت جهانی رسید تا آرزویی چندین ساله با تلاش و پشتکار جمعی به واقعیت تبدیل شود.
** آغاز کارگاه آموزشی فیلم مستند جشنواره رضوی
نخستین روز کارگاه آموزشی فیلم مستند (از ایده تا فیلمنامه) با حضور همایون امامی در بخش جنبی دوازدهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی در سالن اجتماعات کتابخانه امام علی (ع) یزد برگزار شد.
مدرس کارگاه فیلم مستند (از ایده تا فیلمنامه) با تاکید بر مطالعه کتابهای مربوط به مستند و معرفی ۲ کتاب در این زمینه فیلمسازان حاضر در کارگاه را به افزایش سطح آگاهی و افزایش سواد علمی خود تشویق کرد.
همایون امامی در مورد گونه های مختلف فیلم مستند گفت: فیلمهای مستند را هم به لحاظ موضوعی و هم به لحاظ فرم مستند می توان شاعرانه یا مستند بازنمایی دسته بندی کرد.
وی با یادآوری به برخی از موضوعات فیلم های مستند از جمله مستند تاریخی، سیاسی، اجتماعی و تشریح عناصر تاثیر گذار در ساخت این قبیل فیلمها و روند شکل گیری از ابتدا تا انتهای این گونه از سینما به بحث پیرامون بایدها و نبایدهای آثار سینمای مستند پرداخت.
کارگردان مستند کوچه های کاشان با نمایش فیلم های موفق در حوزه سینمای مستند سعی کرد تا ضمن ایجاد یک فضای نقد و بررسی دو طرفه در کارگاه علاقه مندان را با نمونه های عملی این سینما بیشتر آشنا سازد.
مستند ساز برجسته کشور در مورد عناصر واقعیت در فیلم مستند که شامل زمان، مکان، شخصیت و رویداد می شود گفت: اگر همه این عناصر واقعی باشند یعنی فیلم در حال رخ دادن است اما اگر یکی از این عناصر بعنوان مثال زمان تغییر کند فیلم را بازسازی یک رویداد می توان عنوان نمود یا اما اگر عنصر رویداد توسط کارگردان طراحی شود فیلم عنوان داستانی مستند را به خود می گیرد.
این کارگاه با ۲۲ تیرماه ادامه دارد.
** درگذشت هنرمند و پیشکسوت تئاتر
محسن فولادی هنرمند و پیشکسوت تئاتر اردکان درگذشت.
علی غیاثی ندوشن مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد در پیامی به این مناسبت آورده است: با کمال تاسف درگذشت هنرمند پیشکسوت تئاتر شهرستان اردکان شادروان محسن فولادی رابه عموم هنرمندان استان یزد به ویژه هنرمندان شهرستان اردکان تسلیت عرض نموده برای آن هنرمندفقید طلب غفران و رحمت الهی و برای بازماندگان آن شادروان صبر و بردباری آرزومندم.

***
معاون فرماندار اشکذر گفت: آموزش مفاهیم پیشگیری از اعتیاد و سو مصرف مواد مخدر کارآمدترین، اثر گذارترین و مفید ترین مولفه برای پیشگیری از این آسیب اجتماعی است.
به گزارش ایرنا، علیرضا ابوالحسنی روز چهارشنبه در نشست شورای مواد مخدر اشکذر افزود: برپایی دوره های آموزش مفاهیم پیشگیری از اعتیاد و سو مصرف مواد مخدر ویژه مادران در سطح شهرستان می تواند عنصری تاثیر گذار در راه مبارزه با این معضل اجتماعی باشد که باید مد نظرشورای مبارزه با مواد مخدر قرار گیرد و در این راستا اقدام های اساسی از سوی دستگاه های متولی انجام شود.
وی خاطر نشان کرد: بحث اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر باید با جدیت در محیط های کارگری، آموزش و پرورش ، دانشگاه ها، ادارات و کانون های جمعیتی حساس دنبال شود.
ابوالحسنی با اشاره به لزوم ایجاد فضای کسب و کار به عنوان مهمترین امر در رویگردانی افراد از اعتیاد تصریح نمود: باید تلاش نمود تا با شناسایی رها شدگان از دام اعتیاد و با بهره گیری از بنیه سازمان فنی و حرفه ای و تعاون ، کار و رفاه اجتماعی زمینه اشتغال آنها را فراهم نماییم تا مجددا به سمت اعتیاد کشیده نشوند.
وی افزود: شورای مبارزه مواد مخدر این شهرستان مبنای نشست های خود را شعار نجات یک فرد نجات جامعه قرار داده و در طول سال نشستهای مختلفی با حضور اعضای مربوطه در این راستا برگزار می نماید .
معاون فرماندار اشکذر تصریح نمود: شورای مبارزه با مواد مخدر شهرستان با این نگاه که اگر اعتیاد به خط تولید شهرستان راه یابد می تواند معظلی آسیب گذار بر خط تولید باشد، تعامل با بخش خصوصی در راستا برگزاری دوره های آموزشی ویژه کارکنان واحدهای صنعتی و نیز برپایی نمایشگاه عکس با موضوع اعتیاد در دستور کارخود قرارداده است.
در شهرستان اشکذر به عنوان یکی از شهرستان صنعتی استان یزد بیش از ۶۵۰ واحد صنعتی کوچک و بزرگ مستقر است .
مرکز شهرستان اشکذر در بیست کیلومتری استان یزد قرار دارد.

***
مسئول واحد مسابقات هیات فوتبال استان یزد از پیوستن دروازه جوان فوتسال یزد به تیم لیگ برتری شهید منصوری کاشان خبر داد.
علیرضا میرجلیلی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: جاوید حق جو دروازه بان جوان تیم صلح یزد با عقد قرار دادی سه ساله به تیم فوتسال شهید منصوری کاشان پیوست .
وی خاطر نشان کرد: مسابقات فوتسال لیگ برتر قهرمانی باشگاه های کشور در رده سنی جوانان از اول مردادماه امسال در قالب دو گروه در شهرستان سبزوار آغاز می شود.
قبلا سینا پور مقرر از تیم فوتسال نود در رده سنی نوجوانان به یکی از تیم های لیگ برتر دعوت شده بود.
لیگ برتر فوتسال استان یزد در تمام رده های سنی از اواخر تیرماه آغاز می شود.
استان یزد ۴۷ هیات ورزشی و ۶۰ هزار ورزشکار زیر پوشش بیمه دارد.
۷۵۳۶/ خبرنگار:کاظم سبحان زاده**انتشار
irnayazdd@
***
مسئول سازمان بسیج مداحان و هیئات مذهبی استان یزد از فعالیت یک هزار و ۷۰۰ هیات مذهبی و افزون بر سه هزار مداح در این استان خبر داد.
به گزارش خبرنگار ایرنا ، محمدرضا محبی روز چهارشنبه در نشست انتخابات هیات رییسه اولین دوره شورای بسیج قشر مداحان و هیئات مذهبی مهریز ، حفظ و تقویت رسالت ائمه اطهار(ع) در جامعه اسلامی را از وظایف مهم مداحان و ذاکران برشمرد و گفت: باید تلاش شود پیام های اولیاء الهی به درستی و بر اساس نیازها و مقتضیات روز به مردم منتقل شود.
وی با اشاره به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب به مداحان خاطرنشان کرد: همان گونه که رهبری فرموده اند مداحان باید برای انتقال پیام های والای دینی مطالعه و آگاهی داشته باشند و پندآموزی و استفاده از نصایح و راهنمایی های ائمه اطهار(ع) در حوزه های مختلف زندگی، اساس کار آن ها باشد.
این مسئول گفت: در شهرستان مهریز افزون بر ۲۵۰هیات مذهبی و همچنین ۳۰۰نفر مداح و نوحه خوان در طول سال در برنامه های مختلف مذهبی و فرهنگی همکاری دارند.
محبی هدف از برگزاری نشست را انسجام و سازماندهی مداحان دانست و اجرایی نمودن تدابیر مقام معظم رهبری با استفاده از همفکری و استفاده از صاحب نظران و اندیشمندان را برشمرد تا باعث روشنگری و بصیرت افزایی شود.
همچنین فرمانده سپاه ناحیه مهریز در این نشست با اشاره به وظایف و رسالت های مداحان و ذاکران در جامعه اسلامی گفت: تقویت باورهای دینی و اعتقادی اقشار مختلف مردم و جوانان از مهمترین رسالت های جامعه مداحان و ذاکران محسوب می شود.
علی اصغر سلمانی افزود: از دیرباز مداحان نقش ویژه ای در رشد و جهت دهی باورهای مذهبی مردم داشته اند به همین دلیل آن ها باید با درک موقعیت خطیر و جایگاه ویژه خود برای سازندگی بعد معنوی حیات مردم تلاش بیشتری داشته باشند.
در ادامه این نشست بعد از رأی گیری ، سید ضیاء طباطبایی به‌ عنوان رییس ، سید علی حیدری نایب رییس و سید جابر حسینی به عنوان دبیر هیات رییسه اولین دوره شورای بسیج قشر مداحان و هیئات مذهبی شهرستان مهریز انتخاب و برای مدت سه سال به این سمت ها منصوب شدند.
مهریز در ۳۰ کیلومتری یزذ قرار دارد.

منبع: ایرنا
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..