بحران کم آبی:

کولرها متهم ردیف اول مصرف آب در استان یزد

کمبود آب که در صورت بی توجهی، کم کم به شرایط بی آبی نزدیک می شود مربوط به سال های گذشته یا چند سال اخیر نیست، معضلی است که سال های طولانی گریبان بشر را گرفته و همه مردم دنیا با شدت و ضعف، با آن دست به گریبان هستند.

به گزارش یزدی نیوزایران و استان کویری یزد نیز از این معضل، در امان نمانده و سالهاست که با این مهمان ناخوانده، دست و پنجه نرم می کند.
توصیه های زیادی از سوی مسوولان استان یزد برای صرفه جویی در مصرف این مایع حیاتی شده و گفته شده در صورت حداقل ۱۰ درصد صرف جویی می توان تابستان امسال از این بحران عبور کرد.
اما نکته قابل اشاره اینکه وقتی به صرف جویی در مصرف اب توصیه می شویم بخش قابل توجهی از افراد و خانواده ها تصور می کنند مخاطب آنها دیگران هستند و اینطور استدلال می کنند که 'ما که آبی نمیریزیم' یا ' حالا مگه دو تا کولر خانه ما قرار است چقدر آب مصرف کند' و یا استدلالاتی نظیر اینها.
باور کنیم که وقتی گفته می شود آب کم است و باید صرفه جویی کرد همه خانواده ها و شهروندان و روستاییان مورد خطاب هستند و مخاطب فقط قشر خاصی نیست.
البته معتقدیم آن تعداد بسیار اندکی که احساس مسوولیت نکرده وآب را هدر می دهند و مصرف انها بسیار بالاست باید مورد تذکر جدی مسوولان اب قرار گیرند و در صورت تکرار، انشعاب آنها قطع شود تا قاطبه مردم خوب ما که صرفه جو هستند در رفاه باشند.
اینکه ' آب میریزم، پولش را می دهم' استدلال باطلی است زیرا اولا قیمت آب خیلی پایین است و دوم اینکه کسانی که این استدلال را دارند قصه همان کسی است که در یک کشتی بر روی دریا نشسته و می خواهد جایی را که خودش نشسته سوراخ کند و مدعی است که ربطی به دیگران ندارد غافل از آنکه با سوراخ شدن کشتی ، همه مسافران غرق می شوند.
نکته دوم اینکه اگر بخش کشاورزی را نادیده بگیریم متاسفانه کولرها اصلی ترین منبع مصرف آب در استان یزد هستند و بخش قابل توجهی از آب شرب را می بلعند.
اینکه توصیه میشود مردم از کولرهای گازی استفاده کنند نیر نمی تواند چاره ساز باشد زیرا شاید در مصرف اب صرف جویی شود که می شود اما نکته ظریف این است که این دسته از کولرها هم هزینه خرید آنها سنگین است و هم انرژی زیادی مصرف می کنند که مردم مجبورند از جیبشان بپردازند و از این رو کسی از این نوع کولرها استقبال نمی کند.
البته با توجه به شدت گرما در استان یزد، شهروندان یزدی هم چاره ای جز استفاده از کولرهای آبی ندارند، گرمایی که گاها طاقت مردمان کویر را طاق می کند.
رسانه‌ها با همه قوا تلاش می‌کنند که فرهنگ درست استفاده از آب به همراه صرفه‌جویی حداکثری را به ما یاد بدهند اما آنچه می‌بینیم این است که ما همچنان با این بحران دست و پنجه نرم می‌کنیم و احتمال کم‌آبی یا خدای ناکرده بی‌آبی هم دور از ذهن نیست.
*** اما چاره کدام است؟
* کولرهای آبی از جمله وسایلی هستند که در اغلب خانه‌ها و بسیاری از مراکز اداری در نقاط خشک و کویری استفاده می‌شوند و در روزهای تابستان، مدام و بی‌وقفه روشن هستند که جدا از اینکه به‌خود سیستم و ساختار کولر آسیب وارد می‌کند مقدار مصرف آب را هم به‌طور تصاعدی بالا می‌برد.
از این رو در طول روز و در یک بازه حداقل یک ساعته این سیستم‌ها را خاموش کنیم، همین مدت خاموشی روزانه کولرهای آبی می‌تواند کمک قابل‌توجهی به مدیریت مصرب اب بکند.
متاسفانه حتی وقتی از گرمای هوا کاسته هم می شود باز هم عادت داریم که کولرها همچنان با همان سرعت روشن باشند و برای دوری از شدت سرما از روانداز استفاده کنند که منطقی نیست.
**ماشین‌های لباسشویی و ظرفشویی از دیگر وسایلی هستند که در آشپزخانه‌ از آن استفاده می شود ‌که باید توجه داشته باشیم که این ماشین‌ها را تا تکمیل‌شدن ظرفیت، مورد استفاده قرار ندهیم و تا تکمیل‌شدن ظرفیت، آن را روشن نکنیم. این موضوع در مورد ماشینهای ظرفشویی هم صدق می کند.
** برای وضو گرفتن و یا مسواک زدن فقط از یک لیوان اب استفاده کنیم، این امر امکان پذیر و در حد زیادی از هدر رفت اب جلوگیری می کند.
هیچ دلیلی ندارد هنگام مسواک زدن یا وضو گرفتن آب را رها کنیم تا چاهها پر شود و بخش قابل توجهی از اب مورد نیاز مردم هدر رود.
** همه ما قبل از مصرف سبزی‌ها و میوه‌ها آنها را با ‌آب شستشو می دهیم که معمولا مقادیر قابل توجهی آب مصرف می‌شود، ضمن آنکه علاوه بر این سبزی‌ها و میوه‌ها در چند مرحله شسته می شوند که یکی از مراحل آن با مواد ضد ‌عفونی ‌کننده‌ است.
در این بخش نیز می توان با مدیریت صحیح اب از هدر رفت آن جلوگیری کرد ضمن آنکه می توان اب های ضائد ناشی از شستن سبزی و میوه را در باغچه یا گلدان استفاده کرد و آن را هدر نداد.
** چه دلیل دارد که برای شستن خودرو یا حیاط منزل، کلی اب هدر بدهیم بدون آنکه متوجه باشیم این ریخت و پاش ممکن است در اینده به بحرانی بزرگ تبدیل شود.
حتی این روزها و این سالها دیگر مانند سال های دور، دوره 'آب بازی' نیست، نباید به بهانه اب بازی به کودکانمان اجازه بدهیم اب را هدر دهند.
یکی دیگر از شیوه های هدر رفت اب در استان کویری یزد وجود باغچه های خانگی است که موجب استفاده قابل توجهی اب در آنها می شود و البته نباید از نظر دور داشت که بعلت کمبود فضای سبز در استان، شهروندان یزدی ناچارند بخشی از اب شرب را برای 'فضای سبز' که قطعا مورد نیاز هر جامعه ای و بویژه استان خشک و پهناور یزد است استفاده کنند.
** نکته آخر
همه ما می دانیم که شست‌وشوی خودرو، شستن پیاده‌رو، آب پاشی کوچه و خیابان با استفاده از آب آشامیدنی، حق‌الناس است و از این رو اگر فرد دلسوزی در این زمینه به ما تذکر داد حق نداریم بگوییم' به شما ربطی ندارد، پولش را می دهم'.

منبع: ایرنا
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..