اجرای طرح ملی “ایراپن” در اردکان

به گزارش یزدی نیوزرییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان اردکان از اجرای طرح خدمات نوین سلامت میانسالان و سالمندان(ایراپن) در این شهرستان خبر داد.

«سیدمحمد پورهاشمی »  با اشاره به اجرایی شدن خدمات نوین سلامت در این شهرستان،  گفت: در ادامه طرح تحول ساختاری نظام بهداشتی در دولت تدبیر و امید به منظور جهت‌دهی، تقویت و ارتقای پاسخگویی مراقبت‌های بهداشتی، طرح خدمات نوین سلامت میانسالان و سالمندان از اول خردادماه سال جاری در کلیه مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی و خانه‌های بهداشت اردکان به اجرا در آمده است .

وی با بیان این که طرح ایراپن (IRAPEN)   به منظور شناسایی افراد در معرض خطر چهار بیماری مهم از یک ماه گذشته در اردکان آغاز شده است، افزود: این طرح به منظور پایش و شناسایی افراد در معرض خطر چهار فاکتور بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان، آسم و دیابت برای تمامی افراد بالای ۴۰ سال و بخشی از افراد ۲۰ تا ۴۰ سال انجام می‌شود.

به گفته‌ی این مسئول، با توجه به این که ۸۶ درصد از مرگ و میرهای کشور به علت ابتلا به چهار بیماری غیرواگیر قلبی و عروقی، سرطان، آسم و دیابت و همچنین تصادفات و مشکلات روحی و روانی است، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی درصدد است با این طرح، میزان این بیماری‌ها را کاهش دهد.

وی با بیان این که طرح مذکور غربالگری سه سرطان شایع سینه، دهانه رحم و روده بزرگ را در برخواهد گرفت، ادامه داد: این طرح همچنین شامل بررسی و تعیین میزان خطر ۱۰ ساله بروز حوادث کشنده و غیرکشنده قلبی و عروقی مانند سکته‌های قلبی و مغزی حتی در زمانی که فرد علامت‌دار و بیمار نیست، نیز خواهد بود.

این مسئول در پایان خاطرنشان کرد: بر اساس معاینات و آزمایشاتی که در این طرح صورت می‌گیرد، برنامه پیگیری و پیشگیری شهروندان در زمینه سلامت به آنان ابلاغ خواهد شد .

منبع: ایسنا
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..