جهش نرخ بیکاری در استان یزد

به گزارش یزدی نیوزدانشیار اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی گفت : نرخ بیکاری استان یزد با ۱ درصد افزایش نسبت به سال ۱۳۹۴ به ۱۲/۲ درصد در پاییز ۱۳۹۵ رسیده است. براساس آمارهای رسمی کشور نرخ بیکاری استان یزد پس از یک دهه برای دومین سال پیاپی دو رقمی شده است. دلایل جهش نرخ بیکاری استان طی این سال‌ها چیست؟ در ادامه برخی دلایل این پدیده خطرناک اقتصادی و اجتماعی مطرح شده است:

دکتر عباس علوی راد افزود : طبق اخرین داده های مرکز آمار ایران در سال ۹۵، بخش صنعت ۴۷/۳ درصد از کل اشتغال در استان یزد را به خود اختصاص داده است (رتبه اول کشور). این بدین معنا است که در صورت رکود بخش صنعت، اشتغال موجود استان در مقیاس وسیع مورد تهدید واقع خواهد شد.

وی اشاره کرد : بطور کلی گروه های فعال در بخش صنعت استان عمدتا شامل کاشی و سرامیک، فولاد، معادن و نساجی می باشند. لذا گروه های فعال متنوع نبوده و هرگونه رکود در فعالیت این گروه ها به سرعت به بخش صنعت و کل استان سرایت می کند.

علوی راد گفت: بر اساس گزارش مرکز مدیریت بهره‌وری ایران رتبه های اول تا سوم سهم هزینه نیروی کار از کل هزینه ها برای بنگاه های فعال در کشور در سال ۱۳۹۴ عبارتند از :

رتبه اول: معادن (۴۱/۷ درصد)

رتبه دوم: کاشی و سرامیک (۳۵/۸ درصد)

رتبه سوم: ماشین آلات و تجهیزات (۲۸/۷ درصد)

وی گفت: همانطور که اشاره شد عمده گروه های فعال در بخش صنعت استان یزد همین گروه ها هستند. بدیهی است با هر گونه رکود در فعالیت این گروه ها، اخراج کارگران به منظور کاهش هزینه ها جهت عبور از مشکلات مالی ناشی از رکود اولین گزینه است.

 

علوی راد گفت: بر خلاف اینکه عده ای فکر می کنند تمام مشکلات بخش صنعت استان ناشی از هزینه بالای دسترسی به تسهیلات بانکی است این ادعا چندان درست نیست. بطور کلی سهم هزینه تامین سرمایه از کل هزینه های گروه های فعال در بخش صنعت استان از ۶/۸ درصد در سال ۱۳۹۴ فراتر نرفته است.

وی در خصوص ارتباط گروههای فعال با بخش مسکن افزود: بطور کلی رونق فعالیت گروه های فعال در بخش صنعت استان بویژه کاشی و سرامیک از جنبه داخلی بطور مستقیم و غیرمستقیم به رونق بخش مسکن مرتبط است.

این استاد اقتصاد دانشگاه گفت: بررسی روند کل سرمایه‌گذاری صورت گرفته در بخش مسکن توسط بخش خصوصی در مناطق شهری کشور به قیمت جاری بر اساس اطلاعات منتشر شده بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری از بهار سال ۱۳۹۳ روند نزولی به خود گرفته به طوری که در فصل پاییز سال ۱۳۹۵ نسبت به فصل قبل و فصل مشابه سال قبل، سرمایه گذاری در بخش مسکن به ترتیب حدود ۱۹ و ۶/۹ درصد کاهش یافته است.

وی گفت : علاوه بر این سرمایه گذاری بخش خصوصی در مناطق شهری (ساختمان های شروع شده) در فصل پاییز سال ۱۳۹۵ نسبت به فصل قبل و فصل مشابه سال قبل، به ترتیب حدود ۵۸/۲ و ۲۲/۹ درصد کاهش داشته است.

علوی راد گفت : هرچند نمی توان عواملی شامل مهاجرت اتباع بیگانه به استان، خشکسالی های اخیر، رکود سایر بخش های اقتصادی استان را در جهش نرخ بیکاری نادیده گرفت، اما در مرکز مشکل نیستند.

بنابراین حفظ اشتغال موجود نیروی کار در این گروه ها در سال های آینده یک چالش اساسی برای متولیان اقتصادی استان یزد خواهد بود. لذا لازم است از هم اکنون برای حفظ اشتغال این گروه ها تدابیر لازم اتخاذ شود. ضمن اینکه آسیب شناسی و باز تعریف سیاست ها و جهت گیری های رشد و توسعه اقتصادی استان اجتناب ناپذیر است. اگر مجالی بود، در آینده در مورد آنها خواهم گفت.

منبع صدا و سیما 
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..