صرف ۷۰درصد آب یزد در کشاورزی

به گزارش یزدی نیوزمدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان یزد گفت: یکی از اصلی ترین ماموریت های شرکت آب منطقه ای در استان یزد، حفظ منابع آبی از نظر کمیت و کیفیت و سپس بهبود شرایط است.

محمدمهدی جوادیان زاده  با تاکید بر اینکه برای حفظ شرایط فعلی منابع آبی استان یزد به لحاظ کمی و کیفی تلاش می کنیم، اظهار داشت: به منظور تحقق این امر، طرح های مختلفی از جمله طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی به مرحله اجرا درآمده است.

وی بیان کرد: نصب کنتورهای هوشمند روی ۴۰ درصد چاه های کشاورزی، نصب کنتور هوشمند برای صنایع، تعدیل پروانه های بهره برداری در بخش کشاورزی، فرهنگ سازی و … از دیگر اقداماتی است که در قالب این طرح اجرا شده است.

جوادیان زاده با اشاره به اینکه مدیریت مصرف نیز از برنامه های اصلی در این راستا است، افزود: ۷۰  درصد آبهای زیرزمینی یزد در بخش کشاورزی مصرف می شود بنابراین مدیریت در این بخش بسیار حائز اهمیت است و تلاش می کنیم در این حوزه تقاضا برای بهره برداری از منابع آبی را مدیریت کنیم.

وی تصریح کرد: در حوزه صنعت نیز این توجه وجود دارد که اگر آب به صنعت و خدمات داده می شود، بیشترین اشتغالزایی و کمترین میزان مصرف آب را داشته باشد و در واقع در این بخش، بهره وری مصرف آب بسیار حائز اهمیت است.

جوادیان زاده، مدیریت منابع آب را نیز از جمله برنامه ها برشمرد و افزود: تاسیسات آب در استان یزد نیازمند نوسازی است و تلاش می شود با نوسازی آن، تا حد قابل توجهی از هدر رفت آب جلوگیری شود.

وی به تشریح دیگر برنامه های شرکت آب منطقه ای در راستای احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی پرداخت و افزود: بهره برداری از آبهای غیرمتعارف، پیگیری عملیات اجرایی برای انتقال آب شرب و … از جمله این موارد است.

مدیرعمل شرکت آب منطقه ای استان یزد در مورد منابع آبی استان نیز اظهار داشت: در استان یزد ۶ هزار و ۷۳۳ منبع آبی ثبت شده و این منابع که شامل چاه‌ها، قنوات، چشمه ها و … است، در مجموع یک میلیارد و ۷۸ میلیون مترمکعب آبدهی دارد که تنها ۸۲۷ مترمکعب آن از منابع آب تجدیدشونده است.

بررسی وضعیت طرح باروری ابرها، تشریح شرایط منابع آب زیرزمینی در استان یزد، فرونشست دشت‌ها و … از دیگر مواردی بود که مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان یزد در این نشست به آنها پرداخت.

منبع: مهر
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..