۹۶ دستگاه، جایگزین تنور نانوایی‌های یزد می‌شود

به گزارش یزدی نیوزحسین ماجدی گفت: در شورای آرد و نان استان مصوب شده که اقدامی فرهنگی برای مردم انجام و ذائقه مردم را از نان تنوری به نان دستگاه‌های استاندارد تغییر دهیم و در سال ۹۶ به دنبال عملیاتی کردن این طرح هستیم. قرار است با اداره بهداشت و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بنرهایی را در محل نانوایی‌ها نصب کنیم تا مشتریان نسبت به مضرات نان‌های تنوری آگاهی یابند.

 

 

 

 

 

رئیس سازمان استاندارد یزد در گفت‌وگو با غلات نیوز بیان کرد: در حال حاضر حجم عمده استقبال مردم یزد از نان‌های تنوری است و نانوایانی که پختشان را به دستگاهی تغییر داده‌اند به دلیل فروش کم و عدم استقبال مشتری تمایل دارند مجدداً به پخت تنوری روی بیاورند لذا ما در نظر داریم مصرف نان‌های دستگاهی را در استان ترویج داده و به مرور، دستگاه را جایگزین تنور نانوایی‌ها کنیم.


ماجدی با اشاره به اینکه نانوایان ملزم به استفاده از دستگاه‌های مشمول استاندارد اجباری و پخت حرارت غیرمستقیم هستند، در خصوص نظارت‌های سازمان استاندارد یزد بر روند تولید آرد این استان گفت: سازمان استاندارد در بحث آرد استان ورود کرده و خوشبختانه مشکلی از این بابت مشاهده نشده است به جز معدود نانوایان آزادپزی که از آرد متناسب با نوع نان تولیدی‌شان استفاده نمی‌کنند. البته به این واحدها تذکر داده شده است.


همچنین در این رابطه به سراغ جلال پیروزی فر، رئیس اتحادیه نانوایان یزد رفتیم که وی با اعلام موافقت جهت جایگزین نمودن دستگاه در واحدهای نانوایی این استان عنوان کرد: متاسفانه در اغلب موارد آرد توزیعی میان نانوایان یزد، سست است و نانوایانی که پخت شان را با تنور انجام می دهند برای رفع سستی آرد به اجبار باید نمک خمیر را زیاد کنند تا نان به تنور بچسبد. حدود ۶۰ درصد از پخت نانوایان یزد به شیوه تنوری است و  متاسفانه  اغلب آن‌ها به دلیل استفاده از نمک اضافی مجبور به پرداخت جریمه‌های سنگین می شوند. لذا ما طی نامه‌ای به سازمان استاندارد یزد درخواست کردیم که دستگاه های حرارت غیر مستقیم جایگزین تنورهای نانوایی شود.

غلات نیوز

 

 

بخش نظردهی بسته شده است..