نحوه اخذ رأی الکترونیکی در یزد

به گزارش یزدی نیوزرییس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات استان یزد،‌گفت: دستگاه‌های اخذ رای الکترونیکی به هیچ شبکه‌ای متصل نیست و تا پایان زمان رای گیری هیچ شخصی از نتایج آرا مطلع نمی‌شود.

«محمدحسین زارع» با اشاره به برگزاری انتخابات تمام مکانیزه در دو شهرستان میبد و اردکان در استان یزد، اظهار کرد: با پیشنهاد ستاد انتخابات کشور و موافقت هیئت نظارت بر انتخابات شوراها، انتخابات شوراهای اسلامی شهر در شهرهای دارای هفت عضو به صورت تمام الکترونیکی برگزار می‌گردد. بر همین اساس در استان یزد نیز انتخابات شورای اسلامی شهرهای میبد و اردکان به صورت تمام الکترونیکی برگزار می‌شود. بجز شعب این دو شهر، سایر شعب استان یزد، اخذ و شمارش آرا به صورت دستی انجام خواهد شد اما بقیه فرآیند انتخابات از جمله احراز هویت، کنترل رای تکراری، ارسال صورتجلسات تجمیع از محل شعبه و عملیات تجمیع و اعلام نتیجه به صورت الکترونیکی خواهد بود .

وی افزود: دستگاه های اخذ رای الکترونیکی به هیچ شبکه ای متصل نیست و تا پایان زمان رای گیری هیچ شخصی از نتایج آرا مطلع نمی شود؛ پس از پایان اخذ رای پلمپ دستگاه الکترونیکی شکسته می‌شود و اطلاعات و نتایج حافظه دستگاه تخلیه خواهد شد، به هیچ وجه این امکان وجود ندارد که مشخص شود افراد به چه کسی رای داده اند و رای‌ها مخفیانه و محرمانه است .

مدیر فناوری اطلاعات استانداری درباره سرعت شمارش آرا در انتخابات تمام الکترونیکی اظهار کرد: پس از پایان زمان اخذ رای، کار ارسال صورتجلسه شعبه باید پس از ۱۵ تا ۳۰ دقیقه به پایان برسد چرا که در این شعب کار شمارش را نخواهیم داشت و تنها عملیات تخلیه حافظه و ارسال آن از طریق سامانه به مرکز انجام می شود البته باید صورتجلسه کاغذی نیز در این زمینه تنظیم شود .

رئیس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات استان ادامه داد: برای انتخابات ریاست جمهوری تعرفه ها کاملا کاغذی است و بجز این دو شهر، شمارش آرای شورای اسلامی شهر در سایر شهرها و روستاها نیز به صورت دستی انجام خواهد شد .

رییس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات استان درباره مراحل اخذ رای الکترونیکی افزود: احراز هویت در تمامی شعب اخذ رای سراسر کشور یکسان است و فرقی میان انتخابات الکترونیکی و دستی در این زمینه وجود ندارد، رای دهندگان باید همراه خود شناسنامه و کارت ملی داشته باشند .

وی ادامه داد: در روند اخذ رای الکترونیکی پس از احراز هویت، شناسنامه فرد مهر می شود و شماره ملی و تاریخ تولد وی وارد سامانه شده و احراز هویت صورت می گیرد، سپس کارت تعرفه اخذ الکترونیکی رای در اختیار فرد قرار می گیرد و فرد بجای آن که کاغذی به عنوان تعرفه دریافت کرده و اسامی را روی آن بنویسد، کنار صندوق الکترونیکی می رود و با وارد کردن کد داوطلب، تصویر او را روی صفحه مانیتور صندوق مشاهده می‌نماید و پس از آن که کد کاندیداهای مورد نظر خود را ثبت کرد دکمه پایان را می زند. دستگاه رای فرد را چاپ و برش می زند و آن را در صندوق پیش بینی شده در زیر دستگاه  می اندازد .

البته توصیه می‌شود که رای دهنده قبل از تحویل شناسنامه به مسئولین شعبه، کد کاندیداهای مورد نظر خود را بر روی کاغذ یادداشت نموده تا در هنگام مراجعه به صندوق الکترونیکی در کمترین زمان ممکن کد کاندیداها را وارد نماید .

زارع در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: بدیهی است که رای چاپ شده موجود در صندوق در پایان زمان رای گیری شمارش نمی شود اما آن ها را برای موارد خاص مثل اعتراض یک نامزد یا بازشماری احتمالی نگهداری می شود و حافظه دستگاه برای اعلام نتیجه ملاک خواهد بود .

مدیر فناوری اطلاعات استانداری در مورد آموزش مردم با نحوه رای دادن الکترونیکی اظهار کرد: طی دو هفته گذشته دستگاهها اخذ رای الکترونیکی در مساجد، مدارس و اماکن عمومی این دو شهر مستقر و از بازدیدکنندگان رای آزمایشی اخذ شده است همچنین تیزر آموزشی نحوه اخذ رای الکترونیکی از صدا و سیمای استان مرتبا در حال پخش می باشد. ضمنا کلیپی هم از سوی وزارت کشور برای آشنایی مردم با این تجهیزات تهیه و در فضای مجازی منتشر شده است .
 

منبع: ایسنا
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..