معجزه «آب چغندر» در جوانی مغز

به گزارش یزدی نیوزنوشیدن آب چغندر قبل از ورزش به عملکرد بهتر مغز افراد مسن کمک می کند. محققان دانشگاه ویک فورست کارولینای شمالی دریافتند افراد سالمندی که قبل از ورزش آب چغندر می نوشیدند عملکرد مغزشان شبیه به مغز افراد جوان بود.

جک رجسکی، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «ما می دانستیم که طبق نتایج مطالعات قبلی، ورزش تاثیرات مثبتی بر مغز دارد. اما در مطالعه جدید ما نشان دادیم که در مقایسه با ورزش تنها، مصرف آب چغندر در کنار ورزش منجر به عملکرد بهتر مغز می شود که بسیار شبیه به افراد جوان تر است.»

چغندر حاوی بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری نظیر ویتامین C، ویتامین B۹ و پتاسیم است.

این مطالعه شامل ۲۶ مرد و زن ۵۵ سال به بالا بود که تحرک فیزیکی نداشتند، مبتلا به فشارخون بالا بودند، و بیش از دو دارو برای فشارخون شان مصرف نمی کردند.

در طول یک دوره شش هفته ای، تمامی شرکت کنندگان یک ساعت قبل از ورزش مکمل آب چغندر می خوردند. ورزش این افراد حرکات روی تردمیل به مدت سه بار در هفته بود.

نیمی از شرکت کنندگان آب چغندر حاوی ۵۶۰ میلیگرم نیترات و بقیه دارونما با حداقل میزان نیترات دریافت می کردند. نیترات ماده شیمیایی طبیعی موجود در چغندر است. واکنش زنجیره ای بدن، نیترات را به نیتریت و سپس به نیتریک اکسید تبدیل می کند که موجب افزایش جریان خون در بدن می شود.

محققان دریافتند افرادی که آب چغندر به همراه دوز بالای نیترات نوشیده بودند در مقایسه با گروه دیگر، دارای مغزهای سالم تر همراه با جریان اکسیژن بیشتر به مغز بودند.

 
 

مهر

بخش نظردهی بسته شده است..