یزد و موهبت انرژی‌های پاک

 

مرتضی عبدالرضازاده/تابناک 

اینکه ما یزدی ها آب به اندازه کافی نداریم یک واقعیت کتمان ناپذیر است. درواقع از همان قدیم هم یزدی ها با توجه به این مسئله امورات خود را سر و سامان داده اند اما بیایید فکر کنیم همین شرایط اقلیمی در عین تنگناهای اقتصادی و زیست محیطی که برای یزد به همراه داشته می تواند موهبت هایی هم داشته باشد.

آفتاب گسترده؛ آنچه به وفور داریم و قدر آن را چنان که باید نمی دانیم. سهل است که احتمالاً افرادی باشند که این آفتاب بی دریغ را از عوامل زحمت مردمان این شهر نیز به حساب بیاورند. وقتی در قرن بیست و یکم زندگی می کنیم پس بهتر است از موهبت های آن نیز بهره مند شویم. یکی از این موهبت ها به خدمت گرفتن عوامل طبیعی در جهت درآمد زایی و تولید انرژی پاک است. تولید انرژی پاک در زمانه ای که کشور با مشکلات زیست محیطی فراوانی دست و پنجه نرم می کند از اهمیت به سزایی برخوردار است. دو سال پیش بود که هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی از کمک وزارت نیرو به مصرف کننده های شهری برای تولید برق خبر داد و گفت: وزارت نیرو برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی خانگی برنامه از محل دریافت سه تومان عوارض در قبض های برق، تا ٥٠ درصد هزینه‌های نصب نیروگاه‌های خورشیدی را به صورت کمک بلاعوض پرداخت می کند.

به گفته این مقام مسئول هر کیلووات پنل نیروگاه خورشیدی ١٠ میلیون تومان خرج دارد که وزارت نیرو تا پنج میلیون تومان کمک بلاعوض می‌کند؛ بنابراین همه مردم می توانند به شرکت‌های توزیع برق مراجعه و ثبت نام کنند تا نیروگاه خورشیدی بر بام خانه خود نصب کنند.

باید به یاد داشته باشیم که هر متر مربع از سطحی که خورشید – در یک روز بدون ابر و آلودگی – بر آن می تابد حدودا ۱۰۰۰ وات توان تابشی دریافت می کند. میزان تابش متوسط در ایران در حدود ۸۵۰ وات بر متر مربع است. پنل های خورشیدی موجود در بازار تجاری، راندمان حدود ۱۲ تا ۱۷ درصد دارند و با توجه با اینکه تمامی سطح یک پنل خورشیدی شامل سیلیکون های دریافت انرژی نیست، هر متر مربع از این پنل ها حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ وات دریافت انرژی می توانند داشته باشند.البته باید توجه کرد که این مقدار انرژی در صورت تابش عمود نور خورشید به پنل است و زاویه پنل ها در فصول مختلف سال باید تنظیم بشود.

با این اوصاف چرا تاکنون هیچ گامی در شهر پُر آفتابی چون یزد برای تولید برق خانگی برداشته نشده است؟ برقی که در حال حاضر با کمک نیروگاه های گازی و مصرف فراوان سوخت تولید می شود می تواند به شیوه ای بسیار به صرفه تر یزد را قطب خورشیدی ایران کند. شهری که ساکنانش به دولت برق می فروشند و سقف خانه ها سفره ای است گسترده بر آستانه آفتاب.

بخش نظردهی بسته شده است..