نه لاریجانی به اصولگرایان!

به گزارش یزدی نیوزبعد از گرم شدن فضای انتخابات ریاست‌جمهوری و ورود شخصیت‌های سیاسی کشور به این کارزار، بسیاری انتظار داشتند علی لاریجانی به‌عنوان رئیس مجلس و نیز به‌عنوان یکی از شخصیت‌های برجسته جریان اصولگرا حمایت خود را از کاندیداهای این جبهه اعلام کند، اما حوادث چند روز گذشته خلاف این پیش‌بینی‌ها را رقم زد.

لاریجانی چه گفت؟
لاریجانی روز گذشته در پاسخ به این سوال که آیا از کاندیدای خاصی حمایت خواهد کرد، گفت: در این باره دو الی سه بار از من سوال شده و عرض می‌کنم در انتخابات آینده بخشی از انتخابات مربوط به انتخابات قوه مجریه و بخشی مربوط به انتخابات شوراهای اسلامی است، بنده هیچ‌وجهی نمی‌بینم که رئیس قوه مقننه به هر دلیلی نظری بدهد راجع به کاندیداهایی که مربوط به سمت قوه مجریه هستند. وی در ادامه اظهار داشت: بنده نفیا یا اثباتا نسبت به کاندیداها نظری اعلام نکردم و اگر کسی این را بگوید من تکذیب می‌کنم. بااین وجود لاریجانی بیشتر بر مشارکت گسترده در انتخابات تاکید کرد و افزود: حضور مردم در انتخابات کار بزرگی است و می‌تواند سپر دفاعی برای مردم و ملت ایران به وجود آورد. بنده که سال‌ها در مسائل امنیت ملی کار کرده‌ام، این موضوع را عرض می‌کنم که حضور مردم بسیاری از مخاطرات و تهدیدات را از ایران دور می‌کند.
همراهی هوشمندانه رئیس مجلس
حال بسیاری این سوال را مطرح می‌کنند که چرا علی لاریجانی حمایت خود را از هیچ‌یک از کاندیداهای اصولگرا اعلام نکرده است و در رقابت هر دو جناح عملا سیاست بی‌طرفی را اتخاذ کرده و به نوعی حتی با عدم حمایت از اصولگراها کفه ترازو را به نفع کاندیداهای اصلاح‌طلبان سنگین کرده است. این سیاست و خط مشی علی لاریجانی امر تازه‌ای نیست. برای نمونه پیش‌تر در مساله تصویب برجام در مجلس عملا سیاست‌های دولت در این پرونده را مورد تایید قرار داد و با حمایت همه‌جانبه از تصویب این قرارداد، طرح جریان موسوم به دلواپسان در مجلس را با شکست سنگینی مواجه کرد. لاریجانی مدت‌هاست به‌طور کامل در طیف حامیان دولت و راست‌های اعتدالی قرار گرفته و خط مشی و سیاست خود را از گروه‌های موسوم به دلواپسان جدا کرده است. وی با عدم حمایت از کاندیداهای جریان اصولگرا که خود به‌عنوان یکی از پایه‌های آن محسوب می‌شود این پیام روشن را مخابره می‌کند که به‌طور ضمنی حمایت او از سیاست‌های دولت و کاندیداهای اصلاح‌طلب است و خط مشی این جریان را برای چهار سال آینده مطلوب قلمداد می‌کند، اگرچه در بیان این سیاست بسیار هوشمندانه عمل می‌کند. لاریجانی با این اقدام یک بار دیگر نشان داد آماده است از سیاست‌های جریان اصولگرایی و کاندیداهای آنان در راستای آینده کشور عدول نماید. طیف اصولگرای میانه‌رو برخلاف دیگر اصولگرایان حسن‌روحانی را برای اداره کشور بهتر از هر فرد دیگری می‌دانند. این طیف که شامل ناطق نوری و علی لاریجانی می‌شود، بر این باور هستند که نباید به عقب بازگشت و این مهم جز با تداوم دولت روحانی میسر نیست. اعضای اردوگاه اصولگرایان میانه‌رو از فرصت‌ها برای بیان دیدگاه‌های حمایتی خود از روحانی استفاده می‌کنند، چنان‌که چندی پیش علی لاریجانی در واکنش به برخی از اظهارنظرهای نامزدهای انتخابات در مورد افزایش یارانه‌ها گفت: در شرایط فعلی اقتصادی کشور، دولت توان افزایش ۲ یا سه برابری یارانه‌ها را ندارد. سالانه یک‌میلیون و ۵۰۰‌هزار‌میلیارد ریال یارانه در کشور داده می‌شود که با توجه به درآمدها و هزینه‌های دولت افزایش آن امکانپذیر نیست، چرا که دولت پولی برای پرداخت آن ندارد. چندی پیش هم ناطق نوری درباره چرایی حمایتش از روحانی گفته بود:‌ برخی می‌گویند که شما چرا از آقای روحانی حمایت می‌کنید. بنده مکررا در خصوص دلایل بسیار این مهم اشاره کرده‌ام که یکی از مهم‌ترین آنها، افزایش اعتبار نظام‌جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های بین‌الملل است. به خاطر داریم که زمانی در این عرصه به سمت انزوا پیش می‌رفتیم، اما امروز به جایگاهی دست یافته‌ایم که سران ۶ کشور قدرتمند و صنعتی، در یک سو و ایران اسلامی با اقتدار تمام در سوی دیگر میز مذاکره با آنان می‌نشیند و از مواضع بحق نظام و مردم حراست و حفاظت می‌کند.

بخش نظردهی بسته شده است..