زیباکلام: مردم،قالیباف را رابین هود نمی دانند

به گزارش یزدی نیوزصادق زیباکلام در روزنامه اعتماد نوشت: آیا مردم فقیر و فرودستی که در سال ٨٤، هفده میلیون رای به احمدی‌نژاد دادند، امسال هم به قالیباف رای خواهند داد؟ یعنی قالیباف را یک رابین‌هود یا منجی اسلامی می‌بینند که به مبارزه با ثروتمندان آمده است؟ اصلا و ابدا!

 
ما به هیچ‌وجه نمی‌توانیم قالیباف ٩٦ را با احمدی‌نژاد ٨٤ مقایسه کنیم. در تیر ماه ٨٤ بسیاری از فقرا باور کردند که احمدی‌نژاد آمده است حق آنها را از حلقوم اشراف بیرون بکشد. ولی من فکر نمی‌کنم این افراد قالیباف را جدی بگیرند و باور کنند که قالیباف آمده است تا با اشرافی‌گری و آقازاده‌ها مبارزه کند. 
 
در واقع به احمدی‌نژاد می‌آمد که برخاسته از آن ٩٦ درصد کذایی باشد ولی چنین خاستگاهی به قالیباف نمی‌آید. کارنامه قالیباف در این دوازده سالی که شهردار تهران بوده، اصلا نشان نمی‌دهد که او طرفدار مستضعفین باشد. آنچه قالیباف در این انتخابات در پیش گرفته، صرفاً یک نمایش است و فکر می‌کنم پس از این سه مناظره، این نکته را بسیاری از مردم متوجه شده‌اند.
 
اما شاید عده‌ای بگویند مردم تهران از مدیریت قالیباف ناراضی‌اند ولی آن روستایی ناراضی از وضع اقتصادی، فقیرنوازی قالیباف را ممکن است باور کند. اما من فکر نمی‌کنم آن روستایی‌ها بیش از ٥ تا ٧ میلیون رای داشته باشند. آن ١٧ میلیون سال ٨٤ را، اقشار محروم شهری برای احمدی‌نژاد رقم زدند. تهرانی که ٦ میلیون رای‌دهنده دارد و بسیاری از مردمش دچار احساس فقر هستند، بسیار بعید است که حمایت قالیباف از فقرا را باور کنند؛ چونکه فقرای تهران عملکرد قالیباف در مقام شهردار تهران را در دوازده سال گذشته دیده‌اند.
 
آقای قالیباف در این انتخابات، حداکثر ٦ میلیون رای داشت ولی الان که مناظره کاندیداها تمام شده، به نظر می‌رسد رای او کمتر هم شده باشد چراکه روند و نتیجه مناظره سوم اصلاً به سود قالیباف رقم نخورد. در شرایط فعلی، اگر از بین رییسی و قالیباف، یکی به نفع دیگری کنار برود، شاید شانس اصولگرایان برای اینکه انتخابات را به دور دوم بکشانند، بیشتر شود اما همه اینها بستگی به یک پارامتر مهم دارد؛ و آن پارامتر مهم این است  که اصلاح‌طلبان بتوانند حداقل ٣٠ درصد آن ١٥ تا ٢٠ میلیونی را که انگیزه‌ای برای شرکت در انتخابات ندارند، فعال کنند. اگر این طور شود، رای آقای روحانی می‌رود بالای ٢٠ میلیون. در این صورت، دیگر فرقی ندارد که رقیب روحانی قالیباف باشد یا رییسی.
 
حتی اگر یکی از این دو نفر به سود آن دیگری کنار برود، که در شرایط فعلی منطقی‌تر به نظر می‌رسد قالیباف به سود رییسی کنار برود، اگر آن ٣٠ درصد فعال شوند، باز روحانی در دور اول رییس‌جمهور خواهد شد. اما اگر اصلاح‌طلبان نتوانند آن ٣٠ درصد را بکشانند پای صندوق‌های رای، احتمال دارد انتخابات به دور دوم کشیده شود. اما با فضایی که پس از مناظره سوم ایجاد شده است، به نظر می‌رسد بخشی از آن افراد فاقد انگیزه رای دادن، در انتخابات شرکت خواهند کرد و این کار روحانی را برای پیروزی در دور اول انتخابات آسان‌تر خواهد کرد. به هر حال اگر رییسی و قالیباف تا آخر بمانند، روحانی قطعاً در همان دور اول کار را تمام می‌کند و رییس‌جمهور می‌شود؛ حتی اگر آن ٣٠ درصد هم فعال نشوند.

بخش نظردهی بسته شده است..