دغدغه رانندگان تاکسی‌های تلفنی یزد در مورد بیمه

به گزارش یزدی نیوزرییس اتحادیه‌ی دفاتر آژانس‌های تاکسی تلفنی یزد با اشاره به بیمه کمتر از یک چهارم رانندگان این دفاتر، از قطع حمایت‌های دولتی از بیمه تاکسی‌رانی از یکسال پیش خبر داد.

اصولاً رانندگی از مشاغل سخت و پر دغدغه در مقایسه با بسیاری از مشاغل دیگر است به ویژه اگر این شغل در ارتباط با حمل و نقل داخل شهری مانند تاکسی تلفنی‌ها باشد.

هر چند رانندگان تاکسی دل خوشی از تاکسی‌های تلفنی ندارند ولی در شهری مانند یزد که تاکسی‌ها تنها در مسیرهای خاصی تردد می‌کنند، همین رانندگان هستند که کمبودها و نواقص ناوگان تاکسی‌رانی شهر را با سرویس‌دهی به موقع جبران می‌کنند.

رانندگی در هیاهوی شهر و معابر پرترافیک آن، و سختی کار در سرما  و گرما و نداشتن تعطیلی و مرخصی، هزینه بنزین، روغن و استهلاک تاکسی، سر و کله زدن با مسافران در رابطه با نرخ کرایه و مواردی از این دست، تنها برخی از مشکلات این شغل است و اگر پای درد دل رانندگان تاکسی‌ تلفنی‌ها  بنشینیم، مشقت‌های شغلشان را بیشتر درک خواهیم کرد.

یکی از مشکلاتی که برخی رانندگان تاکسی‌های تلفنی شهر یزد مطرح می‌کنند، قطع شدن حمایت دولت از بیمه تاکسی‌های تلفنی است به نحوی که یکی از رانندگان تاکسی تلفنی یزد می‌گوید: یک سال و نیم است که به عنوان راننده آژانس فعالیت می‌کنم ولی با وجود داشتن کارت تردد، فاقد بیمه هستم و در پاسخ به پیگیری‌هایمان نیز عنوان می‌شود که دولت حمایتش را قطع کرده است.

راننده‌ی دیگری نیز به گرانتر بودن بیمه شخص ثالت خودورهای تاکسی در مقایسه با دیگر خودروها اشاره و عنوان می‌کند: متاسفانه به دلیل نبود حمایت‌های لازم از این حرفه، بسیاری از شرکت‌های بیمه‌گر نیز تنها با دریافت نقدی مبلغ حق بیمه اقدام به صدور بیمه‌نامه می‌کنند.

یکی دیگر از رانندگان تاکسی کرایه‌ای نیز با اشاره به مشکلات و هزینه‌های تامین قطعات یدکی، خواستار مساعدت اتحادیه در این زمینه می‌شود.

«سید احمد حسینی‌پور» رییس اتحادیه‌ی دفاتر آژانس‌های تاکسی تلفنی یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا – منطقه یزد، با اشاره به فعالیت شبانه‌روزی  140 موسسه تاکسی تلفنی در این شهر، اظهار می‌کند: در این موسسات جمعاً قریب چهار هزار راننده مشغول به کار هستند که تنها حدود ۷۵۰ نفر از آنان تحت پوشش خدمات بیمه تاکسی‌رانی هستند.

وی با اشاره به مسدود شدن سامانه بیمه از سوی دولت و عدم امکان ثبت‌نام رانندگان جدید تاکسی برای دریافت خدمات بیمه از حدود یک سال پیش تاکنون، عنوان می‌کند: البته علت این امر نیز نامعلوم است لذا زمان باز شدن سایت برای ثبت‌نام مجدد نیز نامعلوم است.

حسینی‌پور اظهار ‌می‌کند: البته رانندگانی که قبلاً اقدام به ثبت نام بیمه کرده بودند و از این خدمات استفاده می‌کنند، تا زمانی که به‌موقع حق بیمه‌ی خود را پرداخت کنند و عدم فعالیت‌شان گزارش نشود، همچنان می‌توانند از این خدمات بهره‌مند شوند.

وی در مورد نرخ حق بیمه شخص ثالت در خودروهای تاکسی تلفنی نیز بیان می‌کند: رانندگان تاکسی کرایه‌ای معمولاً حدود ۱۶ تا ۱۷ درصد بیشتر از افراد عادی باید حق بیمه‌ی شخص ثالث که از ملزومات رانندگی است، پرداخت کنند.

رییس اتحادیه‌ی دفاتر آژانس‌های تاکسی تلفنی یزد با بیان این که قیمت کرایه آژانس‌ها براساس مصوبه شورای شهر تعیین می‌شود و تمام دفاتر تاکسی تلفنی‌ها موظف به اجرای آن هستند، اعلام می‌کند: بر اساس نرخ‌نامه‌ی سال گذشته مبلغ ورودی ۱۵۰۰ تومان و به ازای هر کیلومتر ۵۵۰  تومان برای تعیین نرخ کرایه لحاظ خواهد شد و در صورت  انتظار نیز به ازای هر دقیقه، ۱۶۰ تومان به مبلغ کرایه افزوده می‌شود.

وی در ادامه از اجرای طرح تاکسی اینترنتی استان تا چندماه آینده خبر می‌دهد و می‌گوید: هزینه‌های استفاده از تاکسی اینترنتی ۳۰ درصد نسبت به هزینه‌های تاکسی کرایه کمتر و از سرعت عمل بالاتری برخوردار است.

حسینی‌پور در پایان نیز با اشاره به در شرف تاسیس بودن شرکت تعاونی این اتحادیه، اظهار می کند: در نظر داریم که از طریق این تعاونی در رابطه با تامین لوازم یدکی مورد نیاز خودروها به رانندگان فعال در این حوزه مساعدت نماییم.

البته «احمد فتوحی چاهکی» یکی از کارشناسان بیمه هم در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا – منطقه یزد در رابطه با علت گران‌تر بودن بیمه‌ شخص ثالث در تاکسی‌های کرایه‌ای می‌گوید: تردد همیشگی این خودرو ها و احتمال وجود مسافر در آنها ریسک خطر در انها را افزایش می‌دهد لذا حدود ۱۷ درصد نسبت به خودروهای شخصی ملزم به پرداخت بیمه هستند.

وی همچنین عنوان می‌کند: معمولاً اغلب شرکت های بیمه‌گر شرایط نقد و اقساط را برای پرداخت حق بیمه دارند به عنوان نمونه برخی ۲۵ درصد آن را به صورت نقد و مابقی را در قالب اقساط چند ماهه دریافت می‌کنند.

منبع: ایسنا
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..