خانه قجری اعلم یزد مرمت و احیا می‌شود

به گزارش یزدی نیوزخانه ثبتی اعلم با قدمت دوره قاجار با مشارکت اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان یزد مرمت و بازسازی می‌شود.

 «محمدرضا فلاحتی» سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  شهرستان یزد با تصریح این خبر افزود: این بنا از خانه‌های ارزشمند داخل بافت تاریخی یزد است که در محله تل قرار دارد و دارای پلانی نامنظم و به سبک خانه‌های سنتی دارای حیاط مرکزی در چهار جبهه است.

وی با بیان این که بنا دارای دو ورودی در ضلع های شمال شرقی و ورودی اصلی در ضلع جنوب غربی است، گفت: ضلع غربی حیاط، ایوانی است با پوشش سقف خنچه‌پوش که فضای داخل آن با کاهگل اندود شده و درون دیوار طاقچه‌های متعددی با پوشش هلالی مشاهده می‌شود، طرفین ایوان دو ورودی دارد که یکی از آنها به راهرو کنار ایوان ودیگری به اتاقی متصل است و در حیاط تزئینات گل‌بری بسیار زیبایی مشاهده می‌شود .

فلاحتی اظهار کرد: تزئینات گل‌بری و سقف زیرزمین ضلع غربی از ویژگی‌های این بنا محسوب می‌شود .

وی در ادامه گفت: این بنا مربوط به دوره قاجار است و به شماره ۳۱۳۵۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است .

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان در مورد مرمت بنا، اظهار کرد: مرمت و حفاظت بنا از موریانه و کنترل آن در برنامه‌های اداره کل قرار گرفت و اقداماتی از جمله آواربرداری، پی‌چینی، دیوار چینی، اجرای سقف و تویزه، نماچینی با آجر سنتی، کونو شکنی و شیب بندی پشت بام توسط مالک با مشارکت این اداره کل در حال انجام است.
 

منبع: ایسنا
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..