سیر نزولی ورودی پرونده‌های قضایی استان یزد

به گزارش یزدی نیوزرییس کل دادگستری استان یزد با اشاره به الکترونیکی شدن دستگاه قضایی استان،‌گفت: میزان پرونده‌های ورودی به دادگستری یزد کاهش نزولی دارد.

«محمدرضا حبیبی» ، با بیان این که پیشگیری از وقوع جرم یکی از اولویت‌های اجرایی دستگاه قضایی استان است، افزود: گرچه از ابتدا به موجب قانون اساسی بحث پیشگیری جزو وظایف مهم قوه قضائیه بوده، ولی در چند سال اخیر بیشتر به بحث عملیاتی شدن آن توجه شده است .

این مقام مسئول ارتقای آگاهی مردم و همزمان با ارتقای فرهنگ عمومی را زمنیه‌های ایجاد برنامه‌های پیشگیری از وقوع جرم در جامعه عنوان کرد و ادامه داد: رسانه‌ها می‌توانند کمک و بازوی قوی قوه قضائیه در امر اجرای برنامه‌های پیشگیرانه باشند .

وی با بیان این‌که وظیفه رسانه فقط به شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی خلاصه نمی‌شود، اظهار کرد: ارتقای نظارت عمومی که همان نظارت مردمی است از دیگر رسالت‌های رسانه‌ها در راستای توسعه فرهنگی جامعه و کشور است .

حبیبی در مورد اجرای برنامه‌های پیشگیرانه در قوه قضائیه گفت: افزایش جرایم و عدم آگاهی مردم به جرائم و مجازات‌های قانونی اهمیت تدوین و برنامه‌های پیشگیرانه را چند برابر کرده است .

رییس کل دادگستری یزد افزایش قضات از ۱۶۰ به بیش از ۲۰۰ قاضی در دو سال اخیر را یکی از اقدامات انجام شده در دستگاه قضایی استان دانست و بیان کرد: پیشگیری از وقوع جرم مستلزم همکاری دستگاه‌‍‌های اجرایی، مدیریتی و نظارتی مختلف است .

وی با بیان این که تمام ابزارهای پیشگیری در اختیار قوه قضائیه نیست، افزود: مباحث فرهنگی و آموزشی پیشگیرانه باید از مدارس و دانشگاه‌ها شروع شود .

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضرورت مشارکت دستگاه‌های دولتی و غیر‌دولتی در کاهش آسیب‌های اجتماعی، گفت:‌ در استان یزد با هدف کاهش آمار پرونده‌های قضایی و در نتیجه کاهش آسیب‌های اجتماعی،‌ پرونده‌های طلاق و اختلافات خانوادگی بدواً به دادگاه ارجاع نمی‌شود .

حبیبی راه‌اندازی مراکز مشاوره خانوادگی را از دیگر اقدامات انجام شده در دستگاه قضایی استان یزد عنوان کرد و افزود:‌ با راه‌اندازی مراکز مشاوره استان به کمک بهزستی، بیش از ۳۰ درصد پرونده‌های طلاق استان یزد ارجاعی به مراکز مذکور منجر به سازش شدند .

وی برگزاری دوره‌های آموزش اجباری قبل از ازدواج را ازدیگر اقدامات انجام شده در استان دانست و بیان کرد: مباحث روانشناسی، حقوقی، خانوادگی و اخلاقی و در مجموع مهارتهای زندگی از جمله مباحثی هستند که در کلاس‌های آموزشی برای متقاضیان ازدواج مطرح می‌ ‎ شود .

رییس کل دادگستری در بخش دیگری از سخنان خود رسیدگی به امور کارمندان و قضات دستگاه قضایی را از جمله برنامه‌های انجام شده و در دستور کار قوه قضائیه در تمام استان‌های کشور عنوان کرد و ادامه داد: طی دو سال گذشته ۵۰ قاضی به قضات استان یزد اضافه شده است .

وی با بیان این که در حال حاضر تعداد قضات استان یزد از وضعیت نگران کننده خارج و به حد مطلوب نزدیک شده است،‌ گفت: تعداد بالای قضات زن یکی از مشکلات خاص دستگاه قضایی در استان یزد است ، چون تعداد زیاد آنان باعث شده عمدتاً در سمت قاضی تحقیق متوقف شوند .

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در برنامه ششم توسعه پذیرش سالانه چهار هزار نیروی اداری توسط قوه قضائیه تصویب شده است .

حبیبی رسیدگی به معیشت قضات را یکی از مهمترین برنامه‌های قوه قضائیه دانست و بیان کرد: تأمین امکانات اولیه زندگی شامل مسکن و خودرو برای قضات ضروری است .

این مقام مسئول با بیان این که افزایش قضات نقش مهمی در تسریع روند رسیدگی به پرونده‌های قضایی ایفا کرده است، گفت: بخش عمده‌ای از طولانی شدن زمان رسیدگی به پروندهای قضایی به فرآیند دادرسی مربوط است .

وی الکترونیکی شدن فرآینده دادرسی به ویژه ابلاغ الکترونیکی را از دیگر اقدامات انجام شده در دستگاه قضایی استان یزد دانست و بیان کرد:‌ با الکترونیکی شدن فرآیند ابلاغ ، هزینه‌ها و زمان ابلاغ کاهش چشم‌گیری پیدا کرده است ، ضمن اینکه مفاسد ابلاغ فیزیکی هم مرتفع می شود .

حبیبی در مورد کاهش جرائم در استان یزد، تصریح کرد:‌ خوشبختانه استان یزد در بحث کاهش جرائم سیر نزولی دارد .

وی با بیان این که در سال ۹۳ حدود ۷۲ هزار پرونده وارد دادسراهای استان یزد شده است گفت: در سال ۹۴ میزان پرونده های وارده به دادسراهای استان یزد زیر ۶۲ هزار پرونده و در سال گذشته ۵۶ هزار پرونده بوده است .

رییس کل دادگستری یزد در بخش دیگری از سخنان خود در مورد بحث انتخابات خاطرنشان کرد:‌ قانون به خوبی تکلیف افراد در انتخابات را مشخص کرده و همه باید تابع آن باشند .

این مقام مسئول در ادامه افزود:‌قانون قوه قضائیه را موظف کرده تا اقدامات لازم برای پیشگیری از هرگونه تخلف انتخاباتی در دو انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و رستا را انجام دهد .

وی تشکیل شورای پیشگیری و رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی را از جمله اقدامات انجام شده دستگاه قضایی استان دانست و بیان کرد: تمام دستگاه‌های اجرایی و نظارتی مرتبط با انتخابات استان عضو این شورا هستند .

حبیبی افزود: قانون‌گذار در بحث تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری مکلف کرده که نصب پلاکارد نامزدهای ریاست جمهوری فقط در محل ستاد انتخاباتی مجاز است .

رییس کل دادگستری یزد در ادامه تأکید کرد: اعضای ستاد تبلیغاتی نامزدهای ریاست جمهوری فقط می‌توانند از محل‌هایی که توسط شهرداری برای نصب پوستر تبلیغات ریاست جمهوری تعیین شده، استفاده کنند .

این مقام مسئول با بیان این که خوشبختانه هماهنگی خوبی بین ناظرین و مجریان انتخاباتی و دستگاه قضایی برقرار است، گفت: نظارت جدی بر اجرای صحیح مقرارت انتخابات، یکی از اولویت‌های اجرایی دستگاه قضایی استان یزد است .

وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد اقدامات عمرانی دستگاه قضایی استان یزد خاطرنشان کرد:‌ نزدیک به ۶۰ درصد طرح های انجام شده در این دستگاه پیشرفت قابل قبولی داشته است .

حبیبی با بیان این که ۱۰۰ درصد طرح‌های کوتاه مدت دادگستری یزد اجرایی شدند، افزود: بخش از اعتبارات طرح‌های در دستور کار از اعتبارات دولتی و بخش عمده‌ای از اعتبارات خاص داخلی قوه‌قضائیه هزینه شده است.

این مقام عالی قضایی در ابتدای این بازدید نیز با بیان این که جهاد دانشگاهی یکی از نهادهای تأثیر گذار در افزایش رتبه علمی کشور بعد از انقلاب محسوب می شود، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی آثار و برکات خوبی داشته است .

وی با اشاره به این که در بحث پژوهشی، تقویت خلاقیت و نو آوری مورد توجه است، گفت: جهاد دانشگاهی تاکنون به خوبی نقش خود را در راستای حمایت از خلاقیت‌های جدید ایفا کرده و قابل تقدیر است .

حبیبی در ادامه خبرگزاری ایسنا را به عنوان مجموعه که زیر نظر جهاد دانشگاهی فعالیت می‌کند را از دیگر دستاوردهای خوب این سازمان دانست و بیان کرد: رسانه‌ها نقش مهمی در توسعه اجتماعی و تقویت فرهنگ عمومی جامعه ایفا می‌کنند .

وی عدم وابستگی سیاسی و جناحی را مهمترین ویژگی رسانه‌های مردمی و حرفه‌ای دانست و بیان کرد: رعایت امانت داری، ‌واقع‌ بینی و انتقال انتظارات مردمی، از دیگر رسالت‌های شاخص رسانه‌ها است .

رییس کل دادگستری یزد با اشاره به ظرفیت‌های اجرایی و خبری ایسنا، خاطرنشان کرد: وابستگی به نخبگان علمی، آموزشی و پژوهشی یکی از مهمتری ویژگی‌های خبرگزاری دانشجویان ایران است.

منبع: ایسنا
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..