ساماندهی ۲۲۴ کودک خیابانی در یزد

به گزارش یزدی نیوزکارشناس مسئول امور آسیب‌دیدگان اجتماعی اداره کل بهزیستی استان یزد با اشاره به پذیرش و ساماندهی ۲۲۴ کودک خیابانی و کار از ابتدای پارسال تا آخر فرودین‌ماه امسال، تعامل و همکاری تمام دستگاه‌های مربوطه در این رابطه را خواستار شد.
محبوبه داورانی کارشناس مسئول امور آسیب‌دیدگان اجتماعی اداره کل بهزیستی استان  در این باره اظهار می‌کند: نیروی انتظامی و شهرداری متولی اصلی جمع‌آوری کودکان خیابانی و متکدی از سطح شهر هستند ولی پس از پذیرش عمده کار اجرایی برعهده بهزیستی است.

به گفته وی، از اول فروردین تا نیمه اسفندماه سال گذشته، ۱۶۱ کودک کار و خیابانی و از نیمه اسفندماه ۹۵ تا پایان فروردین ماه ۹۶ نیز تعداد ۶۳ نفر کودک توسط یک مرکز روزانه و یک مرکز شبانه‌روزی ساماندهی کودکان خیابانی و کار بهزیستی استان تحویل گرفته و پذیرش شده‌اند .

داورانی خاطرنشان می‌کند: عمده کار مرکز روزانه کودکان خیابانی اداره کل بهزیستی استان که جنبه اقامتی نیز ندارد، ایجاد ارتباط با خانواده‌های این کودکان برای فراهم کردن زمینه بازگشت آنها به خانواده‌هاست ولی در صورت عدم موفقیت، کودک را به مرکز شبانه‌روزی ارجاع می‌دهند.

وی با اشاره به این که اکثر این کودکان غیربومی استان هستند، عنوان می‌کند: غالباً کودکان جمع‌آوری شده از سطح خیابان‌ها به خانواده‌هایشان بازگردانده می‌شوند و حتی اگر خانواده از لحاظ مالی مشکل داشته باشد، کمک هزینه‌ای نیز از سوی بهزیستی به صورت ماهیانه به خانواده آنها پرداخت می‌شود ولی برخی از این کودکان نیز بدسرپرست و خانواده‌های آنها از صلاحیت لازم برای نگهداری از این کودکان محروم هستند.

داورانی به پذیرش این کودکان با صدور مجوز قضایی اشاره و در مورد خدمات ارائه شده به این کودکان در مراکز ساماندهی یاد شده، تصریح می‌کند: خدمات مشاوره‌ای و مددکاری، خدمات درمانی، انتقال کودک به خانواده یا یکی از مراکز شبه خانواده بهزیستی و پیگیری وضعیت کودک پس از ترخیص از جمله اقداماتی است که توسط این دو مرکز برای این کودکان انجام می‌شود .

این کارشناس مسئول از عمده مشکلات طرح ساماندهی کودکان کار و خیابانی را پذیرش کودکان اتباع‌بیگانه فاقد هویت و مشکلات موجود در هنگام ترخیص این کودکان، همچنین عدم امکان پذیرش اتباع بی‌سرپرست یا بدسرپرست در مراکز دائم و شبه خانواده بهزیستی، تجمّع اتباع در مرکز و مشکل مزاحمت برای همسایگان مجاور مرکز، عنوان می‌کند.

وی در این باره می‌گوید: بعضی از کودکان افغانی به اداره اتباع ارجاع داده می‌شوند و موضوع از طریق آن‌ها پیگیری می‌شود اما از آن جا که اداره اتباع محلی برای نگه‌داری کودکان ندارد با هماهنگی‌هایی که با مسئولان قضایی انجام می‌شود، کودکان اتباع نیز در مرکز نگهداری کودکان پذیرش می‌شوند .

داورانی از دیگر مشکلات این حوزه نیز به مشکل ترخیص کودکان دارای هویت جعلی و سرقتی، همچنین مشکل کمبود بودجه و پرسنل به دلیل حجم کودک پذیرش شده در مراکز و ارجاع کودکان معلول ذهنی یا معتاد به مرکز ساماندهی کودکان خیابانی اشاره می‌کند.

این کارشناس مسئول در پایان نیز معتقد است که ساماندهی کودکان خیابانی و کودکان کار نیازمند عزم جدی و همکاری همه دستگاه‌های مرتبط با این موضوع است و یک یا چند دستگاه به تنهایی از عهده آن برنخواهند آمد.

منبع: ایسنا
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..