پزشکی قانونی، نیاز ضروری مردم خاتم

به گزارش یزدی نیوزپزشکی قانونی (Forensic pathology) یکی از اصلی‌ترین و مهمترین بخش‌ها از علوم جنایی و قضایی امروزی به شمار می‌رود که اصلی‌ترین هدف آن در بیشتر کشورها تعیین علت مرگ انسان‌هایی است که به دلایل مختلف جان خود را از دست داده‌اند.
به گفته مسئولان شهرستان، بسیاری از پرونده ها همچون ضرب و جرح، تصادف و پرونده های قضایی در این منطقه، نیاز به نظر پزشک قانونی دارد اما به دلیل نبود این مرکز، پرونده ها از ادامه مسیر جا مانده و گاهی حتی شهروندان از حق قانونی خود هم به همین دلیل گذشت می کنند و متضرر می شوند.
به گفته مسوولان ذیربط، روزانه هشت نفر در شهرستان نیاز به پزشک قانونی دارند که برخی از این تعداد به دلیل نداشتن امکانات و هزینه مالی کافی از حق قانونی خود گذشت می کنند.
مدیرکل پزشک قانونی استان یزد به ایرنا گفت: پزشک قانونی استان هیچگونه مشکلی در آموزش به پزشک در راستای خدمت به مراجعان پزشک قانونی در شهرستان ندارد.
دکتر امیدرضا کارگر افزود: چنانچه شبکه بهداشت این شهرستان بتواند یک پزشک معتمد و واجد شرایط در شهر هرات به پزشک قانونی استان معرفی کند برخی از معاینات پزشکی را که در کوتاه ترین زمان از بین می روند می توان توسط پزشک معتمد در شهرستان انجام داد.
وی اظهار کرد: متاسفانه در شهرهرات هیچکدام از پزشکان حاضر به همکاری با پزشک قانونی نشدند که اگر این اتفاق افتاد پزشک قانونی در اسرع وقت ضمن ارائه آموزش های لازم و تجهیزات به پزشک معتمد، مشکلات مردم این شهرستان را کاهش خواهد داد.
وی یادآور شد: ما همه نوع آمادگی را در جهت آموزش به پزشک در حیطه کاری پزشک قانونی انجام خواهیم داد و این منوط به این است که شبکه بهداشت شهرستان خاتم بتواند یک پزشک به ما معرفی کند تا به عنوان پزشک معتمد در شهرهرات خدمات رسانی را انجام دهد.
رئیس دادگستری شهرستان خاتم نیز گفت: در پرونده های طلاق، ضرب و جرح، نصب امین و قیم، نیاز به پزشک قانونی احساس می شود و بعضا در این پرونده ها شهروندان باید گاها چندین بار به مرکز استان مراجعه کنند که این برای بسیاری از شهروندان مشکل است و به همین دلیل برخی از آنها از حق خود گذشت می کنند.
محمد مهدی مدرس زاده افزود: در پرونده های کیفری و دادسرا نیز این مشکل وجود دارد و کسانی که به عنوان مثال در یک تصادف زیاد صدمه ندیده اند و جراحات در شهرستان قابل درمان بوده است به دلیل نبود پزشک قانونی، افراد با همان جراحات باید به مرکز استان مراجعه کنند.
وی اظهار داشت: در بعضی از دعاوی نیز طرفین برای اینکه اثبات کنند جراحاتی به آنها وارد شده نیاز به پزشک قانونی در بسیاری از این پرونده ها در شهرستان احساس می شود.
این مسئول قضایی اضافه کرد: اگر پزشک قانونی چند روز در هفته نیز در شهرستان حضور داشته باشد باز هم مسائل پزشکی به گونه ای است که ممکن است در زمان کوتاهی از بین برود و شهروندان باید تا از بین نرفتن آثار به مرکز استان مراجعه کنند از این رو ضرورت پزشک قانونی در منطقه احساس می شود.
وی تصریح کرد: وجود یک پزشک معتمد نیز در شهرستان می تواند تا حدودی مشکلات برخی از پرونده ها را حل کند و شهروندان مشکلات دوری راه تامرکز استان و همچنین هزینه های آن را متحمل نشوند.
مدرس زاده یادآور شد: تاکنون رایزنی هایی با مرکز استان صورت گرفته و پیشنهاداتی نیز در این زمینه ارائه شده اما تاکنون هیچ نتیجه ای را در برنداشته است اما امید داریم با پیگیری های مسئولان و خبرنگاران این مهم محقق شود.
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان خاتم نیز گفت: پزشک قانونی یکی از مجموعه های مرتبط با قوه قضاییه است و ارتباط پزشک قانونی و دادگستری با یکدیگر گسستنی نیست .
ابوالفضل توکلی یادآور شد: پزشک قانونی یکی از نیازهای مهم در شهرستان است و بعضا به دلیل نبود آن خیلی از شهروندان از حق و حقوق قانونی خود می گذرند.
وی یادآور شد: بسیاری از مراجعه کنندگان به دلیل بعد مسافت با شهر های اطراف و بعضا به دلیل نداشتن توان مالی در بسیاری از پرونده ها از پیگیری پرونده خودداری می کنند و از حق و حقوق قانونی خودشان می گذرند.
وی اظهار کرد: در پرونده هایی با موضوع هایی نظیر ضرب و جرح، تصادف و …. نبود پزشکی قانونی یک معضل است و مراجعه کنندگان برای گرفتن یک گواهی پزشکی قانونی علاوه بر هزینه باید خطراتی را که در مسیر ۲۴۰ کیلومتری تا مرکز استان وجود دارد به جان بخرند.
وی خاطرنشان ساخت: ایجاد یک پزشکی قانونی که حداقل بتواند خدمات اولیه را به مردم این شهرستان ارائه کند یکی از مهمترین نیازها و ضرورت های شهرستان است که می تواند تا حدودی مشکلات مردم را رفع کند.
توکلی گفت: شبکه بهداشت شهرستان خاتم با معرفی پزشک می تواند در واقع گره گشای این مشکل مردم در شهرستان باشد و تا حدودی برخی از این مشکلات مردم در این زمینه را کاهش داد.
وی افزود: این آمادگی در شهرستان وجود دارد که چنانچه پزشکی به این بخش تخصیص یابد امکانات و تجهیزات لازم نیز تامین شود.
اکنون مردم شهرستان خاتم چشم به راه همت مسوولان هستند تا با تامین پزشکی قانونی، علاوه بر کوتاه شدن مسیر راه نیازمندان تا مرکز استان، هیچ صاحب حقی، مجبور نشود به خاطر نبود پزشکی قانونی از حق مسلم خود بگذرد.

منبع: ایرنا
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..