آغاز به کار نخستین مرکز آموزش طراحی طلا و جواهر استان یزد

نخستین مرکز آموزش طراحی طلا و جواهر استان یزد با همکاری شرکت شهرک های صنعتی و با هدف ارتقاء کیفیت این صنعت و افزایش سطح نفوذ آن در بازارهای جهان آغاز به کار کرد.

به گزارش یزدی نیوز، در این مراسم که با حضور غلامرضا سلیمانی معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران در جوار اتحادیه صنف طلای یزد برگزار شد، مدیرعامل شهرک های صنعتی استان یزد با تقدیر از پیشکسوتان این حرفه گفت: در سال ۹۳ به این نتیجه رسیدیم که خوشه طلا می تواند موجب اعتلا و ارتقاء این کسب و کار باکلاس در استان شود.

سیدمسعود عظیمی افزود: با توجه به تواضع و بی ادعایی پیشکسوتان حوزه طلا و جواهر ، این هنرصنعت بزودی پیشرفت کرد و حضور فعالانه آنها در شورای خوشه های صنعتی استان زمینه سرعت در کارها را فراهم آورد.

وی با بیان اینکه این حوزه صنعتی ، علاوه بر اینکه بدون آلایندگی و بی نیاز از آب است دارای جاذبه و نفوذ بالا در جامعه نیز هست، تصریح کرد: به همین دلیل تعداد زیادی در نخستین دوره ۶۰ ساعته این مرکز تازه تاسیس ثبت نام کردند ولی به دلیل کمبود فضا فعلا ۱۴ نفر در دوره شرکت می کنند.

مدیرعامل شهرک های صنعتی استان یادآور شد: تعداد زیادی از زرگران یزدی در شهرهای مختلف ایران همچون ، بندرعباس ، شیراز و مرودشت فعالیت دارند اما طراح یزدی در حوزه طلا و جواهر نداریم از این رو با همکاری اتحادیه طلا و جواهر و هزینه ۳۵۰میلیون ریال شهرک صنعتی این مرکز آموزشی دایر شد.

عظیمی تاکید کرد: در عین حال به دلیل اینکه فقط در یزد طلای با عیار ۲۰ داریم نیازمند عزم و همدلی و همگرایی و نیز رقابت سالم برای بالابردن کیفیت و کاهش قیمت برای بدست آوردن بازارهای بزرگی همچون هند هستیم.

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران نیز گفت: سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک های صنعتی متولی بحث توسعه خوشه ای کشور است و در این خصوص ۳۹۶ خوشه در کشور و ۱۹ خوشه در استان یزد شناسایی شده است.

غلامرضا سلیمانی در این مراسم با بیان اینکه در سفر به یزد از شهرک های صنعتی بازدید کرده و در جریان فعالیت های خوشه های صنعتی ، سنگ ، کنجد و طلا و جواهر قرار گرفته است ، اظهار کرد: یکی از برنامه های اصلی این سازمان، توسعه خوشه های صنعتی است.

وی افزود: از ۱۹ خوشه شناسایی شده در استان یزد ، توسعه پنج خوشه آغاز شده که ۳ مورد تمام شده و ۲ مورد نیز در حال انجام است و طلا یکی از این خوشه هاست.

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران افزود: در برنامه توسعه ای خوشه ای طلا با توجه به قدمت طلا و بازار سنتی آن و تولید آن در استان ، این سازمان یکسری مطالعاتی را از طریق متخصصان آموزش دیده به منظور شناسایی مشکلات طلای یزد انجام می دهد.

سلیمانی اضافه کرد: بعد از شناسایی تمام مشکلات این صنعت به کمک زرگرهای استان، سیستم ارائه خدمات و سرویس دهی را با کمک مالی و حمایت مستقیم سه ساله فعال می کنیم تا رقابت پذیر شود.

وی با بیان اینکه یکی از گلوگاه های پیشرفت صنعت طلاسازی در استان یزد طراحی بود، تصریح کرد: اغلب طرح های طلاسازان استان یا محلی و یا کپی بود به همین دلیل با شناسایی تعدادی از فارغ التحصیلان ، یک شرکت ارائه کننده سرویس ایجاد شد.

این مسئول ادامه داد: این افراد با فراگیری آموزش های روز و آشنایی با طراحی های سه بعدی و تلفیق طرح های بومی و روز دنیا وارد عرصه کار شده و امیدواریم شاهد تحول در عرصه طلا و جواهر استان یزد باشیم.

معاون سازمان شهرک های صنعتی ایران تأکید کرد: چون بیشتر صنایع کشور ، مرکز طراحی ندارند تهیه طرح های بومی ، جدید و روز دنیا برای آنها به صرفه نیست و ایجاد این مرکز می تواند پاسخگوی تنوع مورد نیاز جامعه ، قشر جوان و توریست ها باشد.در ادامه مسئول خوشه طلاو جواهر استان یزد هم گفت: از زمانی که طرح خوشه طلا و جواهر مطرح شد نسبت به شناسایی مشکلات این حوزه اقدام کردیم که مهمترین آن نبود الگوی طراحی بومی بود.

علی کریمی افزود: با توجه به اینکه استان یزد دومین قطب تولید طلا و جواهر کشور محسوب می شود نیازمند الگوی بومی استان بودیم به همین دلیل با همکاری شهرک صنعتی و همراهی پیشکسوتان این حوزه نخستین مرکز آموزش طراحی طلا را برای ارائه آموزش های لازم در این بخش دایر کردیم.

بازدید از مرکز خدمات فناوری و کسب و کار در شهرک صنعتی یزد و همچنین بازدید از یک واحد سنگبری عضو خوشه سنگ استان از جمله برنامه های این سفر بود.

بخش نظردهی بسته شده است..