جبران خسارت‌های وارده از آنفلوآنزای مرغی در یزد

به گزارش یزدی نیوزمدیرکل دامپزشکی استان یزد با اشاره به ضرورت رعایت شهرایط بهداشتی،‌ گفت:‌ کشاورزان برای استفاده از کودهای مرغی نسبت به کسب مجوز مصرف اقدام و کودهای خود را سالم‌سازی کنند.

«علی‌اصغر حدادزاده» با اشاره به شیوع آنفلوآنزای مرغی در استان‌ یزد، اظهار کرد: آنفلوآنزای مرغی در استان یزد با تدابیر و اقدام به موقع در کانون‌های آنفلوآنزا که توسط دامپزشکی انجام شده قرنطینه و مهار شد.

وی با اشاره به شناسایی چهار کانون خطر در استان یزد، گفت: خوشبختانه خسارتی به واحدهای صنعتی وارد نشد و خسارت‌هایی که براثر معدوم‌سازی طیور بومی در روستاها و منطقه شهری درگیر بوجود آمد، از طریق دولت جبران و خسارت مردم در حال پرداخت است .

حدادزاده در ادامه افزود: به دلیل درگیر نبودن واحدهای صنعتی در مصرف مرغ، تخم مرغ و سایر فرآورده‌های طیور مشکلی وجود ندارد و مردم می‌توانند با خیال راحت‌تر مرغ مصرف کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد با بیان این که شرایط آب و هوایی گرمتر شده است، خاطرنشان کرد: انتقال ویروس در هوای گرم کندتر می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که امکان انتقال در همین شرایط هم وجود دارد، ‌اظهار کرد: به دلیل پیچیده بودن ویروس آنفلوآنزای مرغی، همچنان مردم باید شرایط بهداشتی را رعایت کرده و اگر مشکل و تلفات خاصی در طیور مشاهده شد به دامپزشکی اطلاع دهند.

این مقام مسئول دربخش دیگری از سخنان خود گفت: چون استان اصفهان بیشتر با آنفلوآنزای مرغی درگیر بود، تمام ورودی های استان اصفهان نظیر جاده عقدا به یزد، نایین به عقدا، ورزنه به ندوشن و جاده آباده به ابرکوه را قرنطینه مستقر کردیم.

حدادزاده با بیان این که مردم همچنان باید شرایط بهداشتی را رعایت کنند تأکید کرد: کودهای‌ مرغی  کشاورزان سالم سازی شوند.

وی وجود ویروسی که در طیور بروز پیدا می کند را یکی از عوامل شیوع آنفلوآنزای مرغی دانست و بیان کرد: طبق آخرین اطلاعات به دست آمده امکان انتقال این ویروس به انسان وجود دارد ولی تاکنون در هیچ جای دنیا گزارشی مبنی بر ابتلای انسان به آنفلوآنزای مرغی گزارش نشده است.

مدیرکل دامپزشکی یز در ادامه با اشاره به اهمیت آنفلوآنزای مرغی خاطرنشان کرد: قابلیت چرخش از جمله ویژگی های این ویروس است.

این مقام مسئول برخورداری از قابلیت جهش که خطر انتقال به انسان را افزایش می دهد را از دیگر ویژگی های آنفلوآنزای مرغی دانست و بیان کرد:‌ این ویروس بیشتر روی دستگاه تنفس اثر می‌گذارد، از طریق سیستم تنفسی منتقل و سیستم تنفسی را درگیر می‌کند.

منبع: ایسنا
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..