یک میلیارد اعتبار برای مقابله با مگس مدیترانه‌ای در یزد

no-thumbs

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت: یک میلیارد تومان اعتبار به مقابله با مگس مدیترانه‌ای در یزد اختصاص یافت.

به گزارش یزدی نیوزمرتضی فتاحی در نخستین نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران استان یزد، اظهار داشت: در ارتباط با بحث آفات و امراض نباتی و مسائلی که بخش کشاورزی را تهدید می‌کند، رویکرد جلب مشارکت مردمی را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

وی با بیان اینکه مگس مدیترانه‌ای آفتی است که در دنیا به عنوان یکی از مخرب‌ترین آفات کشاورزی محسوب می‌شود، گفت: با توجه به ویژگی‌های این آفت، انتشار وسیع آن سبب شده که آسیب‌پذیری بسیار زیادی در بین محصولات کشاورزی داشته باشند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی یزد با بیان اینکه بیش از ۳۰۰ گونه گیاهی میزبان این آفت هستند، گفت: با توجه به نوع فعالیت این آفت که بومی آفریقای مرکزی است، با شروع خسارت‌زنی مگس مدیترانه‌ای، گونه گیاهی میزبان کاملا از بین ‌رود.

فتاحی تصریح کرد: در استان یزد نزدیک به ۱۲ هزار هکتار از محصولات مختلف می‌تواند به عنوان میزبان آفت مگس مدیترانه‌ای به حساب آید.

وی اظهار داشت: سال گذشته در محصولاتی از جمله هلو و شفتالو میزان فعالیت این آفت را داشتیم و میوه‌ای که مگس مدیترانه‌ای روی آن فعالیت می‌کند به هیچ عنوان قابل استفاده نیست.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی یزد با اشاره به اینکه مگس مدیترانه‌ای در تمام شهرستان‌های استان یزد می‌توانند تحت فعالیت این آفت قرار گیرد و خسارت ببیند، بیان کرد: سطح زیر کشت باغات انار یزد شش هزار و ۱۵ هکتار است که اگر این آفت به آن وارد شود، می‌تواند تا ۳۱ میلیارد تومان خسارت بزند.

فتاحی برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه بهره‌برداران، نصب تله‌ای فرمونی و ردیابی آفت، طعمه پاشی و انجام برنامه مبارزه به صورت همگانی را از مهمترین راهکارهای عملی کنترل مگس میوه مدیترانه‌ای دانست.

وی افزایش شبکه مراقبت در محصولات مورد تهدید، توزیع ۵۸ عدد فرمون در سطح باغات استان در محصولات مورد تهدید جهت ردیابی و ایجاد نقشه کامل مناطق تحت نظارت بر اساس موقعیت مکان‌یابی محصول مورد تهدید و ثبت دمای بیشینه و کمینه را از مهمترین اقداماتی دانست که در راستای کنترل این آفت در استان یزد انجام شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی یزد افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته مقرر شد که یک میلیارد تومان به مقابله با آفت مگس مدیترانه‌ای در یزد اختصاص پیدا کند.

فتاحی در ارتباط با مشکلات اجرایی پیش روی مبارزه با این آفت در یزد گفت: یکی از مهمترین مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد، خرده مالکی و وجود باغ‌های رها شده به علت مهاجرت مالکین و تقسیمات ارثی است.

وی طغیان شدید آفت به دلیل عدم وجود زمستان‌های سرد و بارش کم نزولات آسمانی را یکی دیگر از مشکلات در این زمینه دانست و گفت: تغییر رفتار آفت در منطقه، بضاعت پایین باغداران در انجام مبارزه با آفت و عدم مشارکت همگانی باغداران در امر کنترل از دیگر مشکلات در این حوزه به حساب می‌آیند.

منبع: تسنیم

 

 

بخش نظردهی بسته شده است..