صنعت زری‌بافی در یزد احیا می‌شود

به گزارش یزدی نیوزمعاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد اعلام کرد: زری‌بافی یکی از هنرهای قدیمی ایران و یکی از رشته‌های بومی و منسوخ شده استان یزد، احیاء و باز زنده‌سازی شد .

«محمدرضا دهقان مهرجردی» در این باره گفت: احیای صنعت زری‌بافی، ترمه‌بافی و مخمل‌بافی از جمله برنامه ‌های میراث فرهنگی و صنایع دستی استان یزد است و تاکنون اقداماتی در این خصوص صورت گرفته است .

وی افزود: برخی از رشته های صنایع دستی متأسفانه با وجود دستگاه‌ های ماشینی از رونق افتاده که با تلاش‌های فراوان و با کمک هنرمندان اصیل یزدی، دستگاه ‌هایی جدید راه‌اندازی شد و این صنایع فراموش شده هم به صورت صنعتی و هم به صورت سنتی در اختیار هنر دوستان قرار گرفت .

این مقام مسئول درباره عملکرد بخش صنایع دستی در دو سال گذشته از سال ۹۴ تا سال ۹۶ با اشاره به تشکیل کمیته های تخصصی میراث فرهنگی و حوزه مشخص صنایع دستی برای راه‌اندازی مجدد کارگاه های رشته های مذکور و زنده کردن صنایع فراموش شده، اظهار کرد: در این مدت باز زنده‌سازی رشته‌های زری‌بافی، ترمه‌بافی و مخمل‌بافی که رو به فراموشی می‌رفت، با همت کارشناسان این اداره کل و همکاری صنعتگران پیشکسوت این رشته‌ها انجام و دوره‌های آموزشی نیز در این رشته ها برگزار و بیش از ۱۰۰ شغل خانگی راه‌اندازی شد .

دهقان مهرجردی با اشاره به پیشینه بافت تاریخی و بناهای باستانی استان، گفت: نظر ما این بود که کارگاه‌ های صنایع دستی در بافت تاریخی و در کنار محورهای عبوری قرار گیرند تا گردشگران صنایع دستی از این محورها بازدید داشته باشند و با برنامه‌ریزهای صورت گرفته این امر محقق شد و این کارگاه‌ها در محل هایی چون خانه حیران در محله فهادان و خانه فخرالدین در کنار زندان اسکندر دایر و در اختیار صنعتگران در رشته‌های مختلف صنایع دستی و هنری قرار گرفته شد .

وی افزود: در سمت چپ مسجد جامع هم بازار چهارسوق مرمت شده و در اختیار فروشندگان صنایع دستی قرار گرفته که به زودی به بهره‌برداری می‌رسد .

وی با اشاره به این که یزد در حال حاضر به عنوان شهر جهانی نساجی سنتی شناخته می‌شود،  خاطر نشان کرد: کارگاه‌های آموزشی رشته‌ها در اکثر شهرستان‌های استان از جمله میبد، اردکان، یزد، اشکذر، خاتم، بافق و بهاباد در این زمینه در سال قبل برگزار شد و در سال جدید نیز در حال برگزاری است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد در پایان یادآور شد: زیورآلات سنتی، نساجی، کاشی هفت رنگ، کاشی معرق، زیلوبافی، سفال و سرامیک، از جمله صنایع دستی هستند که جزو رشته‌های پر رونق و فراگیر بوده و تعداد هنردوستانی که در این رشته‌ها فعالیت می‌کنند، زیاد است .

منبع: ایسنا
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..