چند خبرکوتاه از استان یزد

no-thumbs

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش بافق از اعزام بیش از 110دانش آموز بافقی برای شرکت در مسابقات قرآنی به مرکز استان یزد خبر داد.

به گزارش یزدی نیوزمحمد رضا قاسمی اظهار داشت: ۵۲ دانش آموز پسر و ۵۹ دانش آموز دختر در مقطع متوسطه اول و دوم در بخش های مختلف قرآنی با رقبای خود به رقابت می پردازند.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش بافق با اشاره به اینکه این تعداد دانش آموز جز برترین های شهرستان بافق هستند گفت:این مسابقات به مدت چهار روز در رشته های مختلف قرآنی در یزد برگزار می شود.
وی با بیان اینکه پسران در ۹ رشته و دختران در ۷ رشته قرآنی به رقابت می پردازند یادآور شد: تفسیر قرآن، حفظ، صحیفه سجادیه،نهج البلاغه، قرائت،انشای نماز،احکام،مداحی و اذان از جمله این رشته ها است.
او بر تشویق نوجوانان و جوانان به حفظ قرائت و انس با قرآن تاکید کرد و گفت: باید فرهنگ قرآن در جامعه ترویج شود زیرا نیاز امروز جامعه ما ترویج فرهنگ قرآنی است.
این مسئول ادامه داد: ایران اسلامی اکنون هرچه دارد به برکت دین مبین اسلام و کتاب روشنگر و مقدس آن یعنی قرآن مجید است و به همین لحاظ ضرورت دارد که از مهجوریت این کتاب آسمانی در سطوح مختلف جامعه جلوگیری کنیم.
بیش از هشت هزار و ۵۰۰ دانش آموز در ۷۵ آموزشگاه این شهر به تحصیل اشتغال دارند.
بافق با ۵۰ هزار نفر جمعیت در فاصله ۱۱۰ کیلومتری یزد قرار دارد.
خبرنگار : اصغر عسکری
***
مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: سال گذشته با ۴۰۰ هکتارباغات و اراضی به سیستم آبیاری تحت فشار سالانه بیش ۱۵میلیون متر مکعب آب در این شهرستان صرفه جویی شد.
مهدی غیب الهی  اظهارکرد: سال گذشته دولت برای اجرای طرحهای آبیاری تحت فشار در این شهرستان ۷۰میلیارد ریال کمک بلاعوض به کشاورزان کرد.
وی با بیان اینکه برای هر هکتار آبیاری تحت فشار ۱۴۰میلیون ریال هزینه می شود افزود: دولت برای هرهکتار ۷۰میلیون ریال به صورت کمک بلاعوض پرداخت می کند.
غیب الهی خاطرنشان کرد: در اجرای طرح های آبیاری تحت فشار به صورت تجمیع تا ۸۵ درصد هزینه ها بصورت بلا عوض پرداخت می شود.
مدیرجهاد کشاورزی ابرکوه یادآورشد: برای برداشت بی رویه آب در بخش کشاورزی و جلوگیری از پرت آب و افزایش راندمان آبیاری تاکنون بیش از دو هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی این شهرستان به سامان آبیاری نوین تجهیز شده است .
این مسئول ادامه داد: برای استفاده بهینه از آب در بخش کشاورزی روند توسعه سیستم آبیاری نوین در این شهرستان رو به رشد است و دراین راستا بیش از یکهزارو ۵۰۰هکتار از این نوع آبیاری در دست اجراست.
وی افزود: در همین ارتباط و در قالب یک برنامه ۱۰ ساله باید سالانه یکهزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان ابرکوه که به سیستم های نوین آبیاری مجهز شوند.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ابرکوه هم تاکیدکرد: بخاطرکاهش شدید منابع آبی بسیاری از قنات های شهرستان ابرکوه خشک شده است و در ۴۰ سال گذشته از مجموع ۹۱ رشته قنات ابرکوه هم اکنون۱۱ رشته آن آب دارد و مابقی خشکیده است.
وی خاطرنشان کرد: کشاورزان خطه کویری ابرکوه از سطح بیش از ۱۷ هزار هکتار اراضی سطح زیرکاشت سالانه ۱۹۰ هزارتن محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلاتی تولید می کنند.
ابرکوه با ۵۱ هزار نفر جمعیت در۱۴۰کیلومتری جنوب غربی شهر یزد واقع است.

***
از مربیان و قرآن آموزان دوره های پایه، متوسطه و تکمیلی طرح قرآنی هدایت ثقلین در مراسمی با شکوه تجلیل بعمل آمد.
در مراسم باشکوهی از قرآن آموزان دوره پایه که در طی ۹ ترم پیاپی و همچنین قرآن آموزان دوره متوسطه که در طی ۷ ترم پیاپی دوره های خود را با موفقیت به پایان رسانده اند با اهدای جوایزی مورد تقدیر قرار گرفتند.
همچنین از ۲۹ قرآن آموخته دوره تکمیلی این طرح که مجموع دوره های پیشرفته و تکمیلی این طرح را در طی ۱۸ ترم (معادل ۹ سال) با موفقیت به پایان رسانیده و توفیق ترجمه ترتیبی کامل قرآن کریم را کسب نموده اند نیز در این مراسم که با حضور مسئولین موسسه فرهنگی هنری قرآنی ثقلین یزد در محل تالار مهر دانشگاه پردیس مهریز تشکیل یافته بود تجلیل بعمل آمد.
طرح هدایت قرآنی ثقلین ویژه جوانان و بزرگسالان با سطوح تحصیلی مختلف طراحی شده است که داوطلبان با شرکت در این طرح ضمن یادگیری روخوانی، روانخوانی ، تجوید و ترتیل قرآن کریم با فن ترجمه و مفاهیم قرآن کریم آشنا گردیده و از توانمندی لازم برای فهم متوسط مفاهیم آیات قرآن کریم برخوردار می شوند.
بر اساس برنامه جامع موسسه فرهنگی هنری قرآنی ثقلین مهریز ثبت نام دوره جدید این طرح از ماه رمضان سال جاری آغاز می گردد.
کلاسهای این طرح در همان مناطق محل سکونت قرآن آموزان قابل برگزاری است.
استان یزد دارای ۵۰ مرکز قرآنی با عضویت افزون بر ۱۰ هزار نفر از اقشار مختلف مردم و بخصوص جوانان است.
مرکز شهرستان مهریز در ۳۰ کیلومتری شهر یزد واقع شده است .

***
رئیس اداره بهزیستی اردکان گفت: برنامه غربالگری اختلالات طیف اتیسم در سطح این شهرستان اجرا می شود.
 امیر ولی عضدزاده روز شنبه با اعلام این خبر با اشاره به اجرای برنامه غربالگری اختلالات طیف اتیسم در سطح شهرستان اردکان اظهار داشت: اجرای طرح غربالگری اتیسم در اردکان از اواخر اسفند ۹۵ آغاز شده است و تاکنون بیش از ۶۰۰ کودک در غربالگری اولیه این طرح شرکت کرده اند که از این تعداد ۷ نفر مشکوک به این بیماری ، شناسایی شدند.
وی اضافه کرد: برای مشارکت در طرح غربالگری تمام خانواده‌های دارای کودک دو تا پنج ساله می‌توانند برای کسب آگاهی از این بیماری و علائم آن به مراکز بهداشتی شهرستان اردکان مراجعه کنند، در این راستا کودکانی که از طریق غربالگری، مشکوک به اتیسم شناخته می‌شوند، برای تشخیص نهایی و مداخله بهنگام به متخصصان ارجاع داده می‌شوند.
عضدزاده گفت: اختلال طیف اتیسم به مجموعه‌ای از اختلالات رشدی گفته می‌شود که مهارت ‌های کلامی و غیرکلامی ارتباط و تعامل اجتماعی را به طور معنا داری تحت تاثیر قرار می‌دهد.
عضدزاده افزود: این بیماری قابل درمان و کنترل است اما باید براساس نیازهای ویژه کودک و تشخیص زود هنگام بیماری زمینه فعالیت مؤثر کودک در جامعه را فراهم کرد.
وی تصریح کرد : انجام حرکات تکراری، اصرار بر یکنواختی، بیش فعالی، تأخیر در گفتار، عدم تماس چشمی، خنده و گریه بی‌دلیل، مشکلات شنوایی، گوشه‌گیری و عدم آموزش‌پذیری از علائم شایع در اختلال اتیسم در کودکان است.
عضدزاده گفت: تست پزشکی مشخصی برای تشخیص اتیسم وجود ندارد اما کارشناسان با انجام یک ارزیابی دقیق از رفتارها و عادات کودک و بررسی علائم موجود با همکاری والدین می‌توانند بیماری را تشخیص داده و برای درمان کودک مبتلا برنامه ریزی نمایند.
همچنین در گزارش دیگری آمده است که طرح آموزش خانواده ویژه زوجهای در آستانه ازدواج در شهرستان اردکان اجرا می شود.
معاون اداره بهزیستی شهرستان اردکان در نشست هم اندیشی و هماهنگی اجرای طرح آموزش خانواده ویژه زوجین در آستانه ازدواج با اشاره به این که طلاق یکی از مهمترین مشکلات و آسیب‌های حوزه اجتماعی است، اظهار کرد: طبق آمارهای به دست آمده آموزش پیش از ازدواج نقش مهمی در کاهش آمار طلاق در جامعه ایفا می‌کند.
جلال دهستانی افزود: طرح آموزش زندگی خانواده ویژه زوجین در آستانه ازدواج با همکاری بهزیستی، ثبت اسناد و املاک ، دفاتر ازدواج و طلاق و مراکز مشاوره بهزیستی اجرا می‌شود .
حجت الاسلام و المسلمین مختاری از سردفتران رسمی ازدواج نیز یکی از دلایل عمده جدایی‌ها، طلاق‌ها در خانواده‌ها را، نداشتن مهارت‌های اجتماعی افراد در زندگی عنوان کرد و افزود : فراگیری آموزش‌های سبک مهارت زندگی توسط والدین از جمله ضرورت‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی در خانواده‌ها است.
وی بکارگیری مربیان با تجربه و معتقد به ارزشهای اسلامی را در اجرای برنامه آموزش‌های پیش از ازدواج حائز اهمیت دانست.
بهزیستی اردکان بیش از دو هزار معلول و ۳۰۰ خانوار نیازمند شهرستان را زیرپوشش دارد.
اردکان با ۹۸هزار نفر جمعیت در۶۰ کیلومتری شمال شهر یزد واقع شده است.
۷۵۴۴/ خبرنگار: مژگان دشتی
***
عملیات ساخت طرح توسعه فضای آموزشی آموزشکده فنی شریف ابرکوه روز شنبه باحضور امام جمعه ، فرماندار ابرکوه وجمعی از مسئولان شهرستان ابرکوه آغازشد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، در آین آیین رییس دانشگاه فنی و حرفه ای استان یزد گفت: طرح توسعه فضای آموزشی اموزشکده فنی و حرفه ای شریف این شهرستان در دو طبقه و با زیر بنای ۲ هزار و ۲۰۰متر مربع ساخته می شود.
سیدحیدرمیرفخرالدینی با قدردانی ازجلیل شریفی خیرنیکو کار درساخت این آموزشکده اظهارکرد: پیش بینی می شود برای ساخت این طرح بالغ بر۲۰ میلیارد ریال هزینه شود و برای مرحله نخست آن پنج میلیارد ریال ازمحل اعتبارات ملی تامین شده است.
امام جمعه ابرکوه نیز دراین مراسم با اشاره به سال اقتصاد مقاومتی ، تولید واشتغال خاطرنشان کرد: دانشگاههای فنی یکی از مولفه های بسیار تاثیر گذار اشتغال است .
حجت الاسلام سیدابراهیم حسینی با تبریک ایام مبعث پیامبر گرامی اسلام (ص)اظهارکرد:جوانان این شهرستان استعداد و ظرفیت بالایی در حوزه کار آفرینی دارند.
سیدنبی رسولی فرماندارابرکوه هم با تشکراز مسئولان دانشگاه فنی و حرفه ای استان یزد در روند توسعه این آموزشکده خاطر نشان کرد: این شهرستان یکی از شهرستانهای محروم استان است و ضرورت دارد نسبت به تاسیس آموزشکده فنی دخترانه راه اندازی شود .
رییس آموزشکده فنی شریف ابرکوه گفت: این آموزشکده با زیربنای ۹هزار مترمربع است که ۵۰درصد آن با کمک جلیل شریفی خیر نیکوکارابرکوهی درسال ۸۷ساخته شده است.
محمد حسین عادل اظهارکرد: این آموزشکده هم اکنون دارای سالن ورزشی،خوابگاه شماره یک و دو ، نمازخانه کارگاههای برق ، عمران و آزمایشگاه بتن ، دیجیتال اندازه گیری ، سایت آی تی است که ۴۰۰ دانشجو در رشته های برق صنعتی ، پست و انتقال ،تاسیسات الکتریکی ،کارهای عمومی ساختمان و راهسازی از استان های مختلف نظیر اصفهان ،فارس،کهکیلویه و بویر احمد ، یزد و خوزستان مشغول به تحصیل هستند.
شهرستان ابرکوه هم اکنون حدود سه هزار دانشجو درپنج مراکز آموزش عالی ابرکوه تحصیل می کنند.
ابرکوه با ۵۱ هزار نفر جمعیت در۱۴۰کیلومتری جنوب غربی شهر یزد واقع است.

منبع: ایرنا
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..