رتبه نخست مرکز اسناد یزد در ارزیابی کشوری

no-thumbs

مرکز اسناد یزد در ارزیابی کشوری با رشد 25 برابری اسناد انتقالی رتبه نخست بدست آورد.

به گزارش یزدی نیوزداود پاک ‌طینت  در نشست خبری افزود: در سال گذشته مرکز اسناد و کتابخانه ملی یزد با کسب ۸۱ امتیاز به عنوان برترین مرکز اسناد کشور معرفی شد و مراکز کرمان و همدان به ترتیب با ۶۰ و ۵۷ امتیاز در رده های دوم و سوم قرار گرفتند.
مدیریت مرکز اسناد و کتابخانه ملی در ۱۲ استان کشور شامل بوشهر، کرمان، اصفهان، یزد، سیستان و بلوچستان، همدان، قزوین، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، گیلان، مازندران و فارس فعال است.
این مسئول با تشریح عملکرد مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد در سال ۱۳۹۵ اظهار کرد: در حالی که در سال ۱۳۹۴، ۱۰۸ متر مربع از بخش بایگانی اداره های استان یزد با امحای ۳۰ تن سند آزادسازی شده بود، آزادسازی این بخش در سال گذشته با امحای ۵۴ تن سند به ۵۸۵ مترمربع رسید.
پاک طینت که اواخر سال ۱۳۹۴ به عنوان مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی یزد منصوب شده، ادامه داد: سال گذشته در حالی سه هزار و ۴۸۱ مورد ثبت در سامانه الکترونیکی این مرکز صورت گرفته که این رقم در سال قبل از آن ۲ هزار و ۱۸۴ مورد بوده است.
وی با بیان اینکه برپایی نمایشگاه های مرکز اسناد یزد از ۲۵ مورد در سال ۱۳۹۴ به ۴۰ مورد در سال ۱۳۹۵ افزایش یافته است، اضافه کرد: در سال گذشته ۶۹۰ پژوهشگر در مجموع از ۲۴ هزار و ۸۱۹ برگ سند نگهداری شده در این مرکز استفاده کردند.
** وظایف اسنادی، کتابخانه ای و تاریخ شفاهی مرکز
مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی یزد با تبیین وظایف اصلی این مرکز در سه حوزه اسناد، کتابخانه و تاریخ شفاهی گفت: سندهای مرکز به ۲ بخش اسناد اداری و اسناد اهدایی تقسیم بندی می شود.
پاک طینت افزود: سندهای اداری ارزشمند با انتقال به مرکز برای استفاده پژوهشگران در مخزنها نگهداری می شود و مابقی پس از تنظیم صورتجلسه امحا و در کارخانه ‌های مقواسازی به خمیر تبدیل می شود.
وی ادامه داد: سندهای اهدایی مرکز اسناد و کتابخانه ملی نیز به سه صورت اهدا با ثبت نام اهداکننده، خریداری شده و نسخه دیجیتال (اسکن شده) در این مرکز نگهداری می شود.
** یزد، استان غنی در حوزه سندهای اهدایی
این مسئول با بیان اینکه استان یزد در حوزه سندهای اهدایی بسیار غنی است، گفت: رسانه ها نقش مهمی برای جلب توجه افکار عمومی و اعتمادسازی خانواده ها به منظور همکاری با مرکز اسناد و کتابخانه ملی بر عهده دارند.
پاک طینت افزود: در سال گذشته در مجموع ۲ هزار و ۶۹۷ برگ سند ارزشمند توسط ۱۳ نفر به مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد اهدا شد.
مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی یزد با بیان اینکه این مرکز در بخش کتابخانه، واسپاری کتاب و پایانامه ‌های دانشجویی را پیگیری می کند اظهار کرد: در سال گذشته ۸۵۱ جلد کتاب از ناشران یزدی و چهار هزار و ۸۱۰ نسخه پایان نامه دانشجویی از دانشگاه‌ های استان در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری به این مرکز واسپاری شده است.
پاک طینت افزود: برگزاری نشست ها و مصاحبه های حوزه تاریخ شفاهی مرکز، از ۲۵ نشست در سال ۱۳۹۴ به ۳۲ نشست در سال ۱۳۹۵ افزایش یافت.
** لزوم جابجایی سریع مرکز اسناد با دستور استاندار
این مسئول گفت: ساختمان مرکز اسناد و کتابخانه ملی یزد در خانه تاریخی لاری ‌ها با قدمت ۱۳۰ سال به صورت استیجاری از میراث فرهنگی در اختیار گرفته شده که به دلیل احتمال ریزش و تخریب بخش ‌های شمالی، اسناد و اتاق های این بخش تخلیه شده و با دستور استاندار در صدد جابجایی سریع مرکز هستیم.
به گزارش ایرنا، مدیریت اسناد و کتابخانه ملی استان یزد به منظور گرد آوری، سامان دهی و اطلاع رسانی اسناد و مدارک استان در سال ۱۳۸۰ تاسیس و پایه گذاری شد.
این مدیریت وظیفه حساس و خطیر شناسایی، جمع آوری، ارزشیابی، طبقه بندی و حفظ و نگهداری اسناد ادارات و نهادها و همچنین اسناد اهدایی خانواده ها را برعهده دارد.

منبع: ایرنا
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..