آغازمطالعه منظومه های روستایی، امسال در استان یزد

no-thumbs

مدیرکل بنیاد مسکن یزد گفت: امسال با توجه به اتمام مطالعه طرح های هادی در روستاهای بالای 20 خانوار استان و بر اساس برنامه های توسعه ای کشور ، مطالعه منظومه های روستایی در استان یزد آغاز می شود.

به گزارش یزدی نیوزعلیرضا قربانیان  در تشریح برنامه های سال ۱۳۹۶ این مجموعه گفت: به منظور توسعه روستاها و تقویت ماندگاری در این مناطق اجرای طرح هادی در ۹۰ روستای استان را در برنامه داریم.
وی درباره مطالعه طرح منظومه های روستایی اظهار کرد: در قالب اجرای این طرح ، روستاها براساس شرایط اقلیمی، موقعیت جغرافیایی و ظرفیت ها به تفکیک، منظومه هایی را تشکیل می دهند و هر یک به قطب های فرهنگی، کشاورزی، صنعتی و اقتصادی تبدیل می شوند.
قربانیان افزود: در بخش پرداخت تسهیلات مقاوم سازی در مناطق روستایی همچون سال قبل ۱۸۰میلیون ریال وام به اضافه وام قرض الحسنه تعمیر و نیز حدود ۲۰۰فقره تسهیلات نصب آبگرمکن خورشیدی در برنامه این مجموعه است.
مدیرکل بنیاد مسکن استان یزد اضافه کرد: در بخش تسهیلات مسکن شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر هم قرار شده تا پایان امسال حدود ۲۰۰واحد ساخته شود ضمن آنکه هم اکنون در تفت ۱۰۴ واحد آپارتمانی به اتمام رسیده و ۴۸ واحد نیز آماده تحویل است.
وی درباره برنامه های سال ۹۶ معاونت عمران روستایی نیز گفت: واگذاری ۱۲۰۰قطعه زمین برای ساخت مسکن به واجدان شرایط ، صدور ۱۵۰۰فقره سند مالکیت روستایی و صدور ۷۵۰ فقره سند مالکیت شهری در این بخش پیش بینی شده است.
قربانیان در ادامه در تشریح فعالیت های سال ۱۳۹۵ بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان یزد اظهار کرد: این مجموعه در سال گذشته با وجود منابع محدود در سه معاونت عمران روستایی ، مسکن شهری و معاونت بازسازی و مسکن روستایی و نیز واحد امور ماشین آلات ، فعالیت های گسترده ای انجام داده است.
این مسئول با بیان اینکه یکی از وظایف معاونت عمران روستایی تهیه و اجرای طرح های هادی روستایی است افزود: طرح هادی در تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان تهیه شده که بر اساس آن در سال گذشته در ۹۱ روستای استان با ۵۴ هزار و ۳۰۰میلیون ریال از محل اعتبارات سال های ۹۴ و ۹۵ طرح هادی اجرا شده است.
وی ادامه داد: نمونه این فعالیت ها در روستاهای گل افشان مهریز، شهرسب ابرکوه ، هنزا مهریز وروستای هدف گردشگری توران پشت به صورت کف سازی ، بدنه سازی و جداره سازی با همکاری میراث فرهنگی استان قابل مشاهده است.
مدیرکل بنیاد مسکن استان گفت: تهیه طرح تفکیکی در ۱۷ روستا و بازنگری ۲ طرح و نیز اجرای طرح های کالبدی در روستاها ، بررسی ۴۷۰ پرونده تغییر کاربری و تملک ۱۳۹ هکتار زمین برای واگذاری در سال گذشته از مهمترین فعالیت های بخش عمرانی بوده است.
وی همچنین از اختصاص بیش از پنج هزار و ۵۰۰ تن قیر یارانه‌ای در ۱۲۳ روستا برای اجرای طرح هادی، توسعه و آسفالت معابر روستایی در سال گذشته خبر داد و گفت: امیدواریم امسال نیز بتوانیم با اجرای طرح های هادی در روستاها شاهد رشد و توسعه این مناطق ، ماندگاری جمعیت روستایی و جلوگیری از مهاجرت بیشتر آنها باشیم.
این مسئول درباره سندار کردن منازل روستایی و شهری به عنوان یکی دیگر از وظایف معاونت عمران روستایی بنیاد مسکن اظهار کرد: براساس برنامه پنجم توسعه، صدور سند واحدهای مسکن در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر برعهده بنیاد مسکن گذاشته شده که در این خصوص با همکاری ادارات ثبت اسناد و املاک ۶۱۱ جلد سند صادر شده است.
به گفته قربانیان در سال گذشته یک‌هزار و ۴۱۵ قطعه زمین در ۱۲۷ روستای استان به متقاضیان واجد شرایط واگذار شده است.
وی درباره مقاوم سازی منازل روستایی نیز گفت: ۲۰ هزار و ۷۷مین واحد مسکونی مقاوم روستایی در کشور با استفاده از تسهیلات بهسازی و مقاوم‌سازی مسکن روستایی ساخته شده و در این استان نیز بنیاد مسکن استان از سال ۸۴ در راستای همین تسهیلات موفق به معرفی متقاضیان روستایی به بانک‌های عامل شده است.
وی افزود: بر این اساس در سال گذشته ۶۳۰ متقاضی بهره مندی از تسهیلات این بخش به بانک‌های عامل معرفی و از این میزان ۴۴۰ مورد موفق به گرفتن پایان کار شده‌اند.
این مسئول اضافه کرد: همچنین بیش از ۲۸۰ مورد پرونده تسهیلات قرض الحسنه برای تعمیر و افزایش عمر مفید ساختمان‌ها تشکیل شده که از این میزان هم بیش از ۲۳۰ مورد به متقاضیان پرداخت شده است.
مدیرکل بنیاد مسکن یزد از تعمیر و ساخته شدن ۱۸۰ واحد مسکونی در حوادث غیر مترقبه در استان خبر داد و گفت: در موضوع مجموعه سازی نیز شروع ساخت ۶۰ واحد مسکونی روستایی و واگذاری بالغ بر ۹۰ واحد مسکونی به متقاضیان در سطح روستاهای استان را داشته ایم.

منبع: ایرنا
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..