حسین مرعشی:

خبرهای رد صلاحیت روحانی برای منصرف کردن او از کاندیداتوری بود/دولت تندروها دیگر تکرار نمی‌شود

حسین مرعشی معتقد است روحانی باید دو نکته مهم را در دور دوم ریاست‌جمهوری‌اش رعایت کند.

به گزارش یزدی نیوزحسین مرعشی معتقد است روحانی باید دو نکته مهم را در دور دوم ریاست‌جمهوری‌اش رعایت کند، او همچنین برخی اصلاحات در سیستم مدیریتی کشور را مورد توجه قرار می‌دهد و می‌گوید که کشور نیاز به برداشتن گام‌های بلندی در اقتصاد دارد که باید برای آن در مدیریت کشور اصلاحاتی شود. مرعشی عملکرد روحانی در اقتصاد را خوب ارزیابی می‌کند اما اذعان می‌کند که این عملکرد برای مردم به خوبی باز نشده است. او شانس بازگشت جریان تندرو را کم می‌داند اما تاکید دارد که شورای نگهبان اجازه ندهد که عرصه انتخابات به عرصه بازی بچه‌ها تبدیل شود. چکیده اظهارات مرعشی در گفت‌وگو با جماران به این شرح است:

‌ ‌ درست است که عملکرد روحانی نمی‌تواند کارهای انجام شده را به خوبی نشان دهد اما همین که به جای تورم‌های خیلی بالا، تورم هشت‌درصدی را تجربه می‌کنیم به نظر عملکرد قابل قبولی باشد.
‌ ‌ دولت دو کار مهم کرده است. یکی توافق بین‌المللی بود که تولید و صادرات نفت ایران به خاطر آن افزایش یافت و ما از ٢ و نیم میلیون بشکه تولید نفت به ٤ میلیون بشکه رسیدیم و صادرات هم از ١ میلیون به ٢ و نیم میلیون بشکه رسید. بخش مهمی از رشد اقتصاد ایران هم ناشی از این رشد صادرات بود که کار کوچکی نبود. گام دوم پس گرفتن بازار نفت ایران بود. این در حالی بود که بازار با مازاد عرضه مواجه بود.
‌ ‌ اقتصاد ایران الان آماده یک جهش است. این وضع کلی ما است و البته همان‌طور که گفتم نیازهای ما خیلی زیاد است.
‌ ‌ توصیه ما به روحانی این است که ایشان با این تجربه‌ای که کسب کرده است باید چند کار مهم را انجام دهد. نخستین و مهم‌ترین آن این است که روحانی باید حتما حمایت رهبری از دولت را بیش از پیش داشته باشد. چون در مذاکرات هسته‌ای موفق شد این کار را بکند اما در بخش‌های دیگر این موفقیت کمتر بود.
‌ ‌ بدون پشتیبانی رهبر معظم انقلاب کارهای مهم در اقتصاد ایران نمی‌تواند انجام شود. این باید یکی از سیاست‌های راهبردی دولت روحانی باشد. کشمکش و ناهماهنگی برای اقتصاد سم مهلک است. بزرگان ما باید متحد و باهم باشند تا اقتصاد ایران بتواند تصمیمات بزرگ بگیرد.
‌ ‌ آقای روحانی باید در همه رشته‌های مدیریت و مدیریت و اجتماعی و فرهنگی باید بهترین‌های ایران را به‌کار بگیرد. بدون استفاده از این ظرفیت‌ها و بهترین‌های ایران با به صحنه بیاورد بدن استفاده از منابع تجربه آموخته کشور نمی‌شود به جنگ مشکلات رفت. با آدم‌های میانی و متوسط و با جسارت پایین نمی‌شود به سراغ مشکلات رفت.
‌ ‌ پرونده آقای بابک زنجانی را ببینید دو میلیارد و ٧٠٠ میلیون دلار از پول مملکت در حساب‌های زنجانی رفته و معلوم نیست این پول کجاست… حل این مشکل خیلی پیچیده نیست این آقا هم‌اکنون در زندان در دسترس است و یک جای کار اشکال دارد که نتوانسته‌ایم این پول را پس بگیریم. من نمی‌خواهم کسی را متهم کنم اما یک جای کار مشکل دارد. شما ببینید فساد از موضوعات مهم اقتصاد ایران شده است. هیچ جامعه‌ای وقتی فساد در آن هست رشد در آن اتفاق نمی‌افتد.
‌ ‌ منطقا نباید رییس‌جمهور مستقر را رد صلاحیت کنند چون بالاخره ایشان رییس‌جمهور است و رییس‌جمهور بوده و تصمیماتی گرفته و مذاکراتی با کشورهای مختلف داشته است و اسنادی را امضا کرده است و همه تصمیمات قبلی‌اش با ردصلاحیت احتمالی سست می‌شود، چون بعد از انتخابات ایشان ٤ ماه رییس‌جمهور است و این تصمیم پرهزینه‌ای است.
‌ ‌ برداشت من این است که این بحث‌ها علامت‌های نه چندان دقیق برای منصرف کردن روحانی از کاندیداتوری بود و البته برخی اشخاص تلاش شخصی کردند که این اتفاق بیفتد. اما این تصمیمی نیست که شورای نگهبان هم بتواند به تنهایی بگیرد و با توجه به شناختی که از مسائل سیاسی ایران دارم، فکر نمی‌کنم نظام چنین هزینه سنگینی را تحمل کند که برخی به خاطر مخالفت‌شان با روحانی این هزینه را به نظام تحمیل کنند. این کار خیلی ساده‌ای نیست.
‌ ‌ به قدرت رسیدن جریان احمدی‌نژاد تبی بود که کشور باید می‌کرد بالاخره ما یک حکومت به تندروها بدهکار بودیم که آن را دادیم و دیگر تکرار نمی‌شود.
‌ امیدوارم از گذشته درس گرفته شود و میدان بازی بزرگان، به میدان بازی‌های بچه‌گانه تبدیل نشود.

بخش نظردهی بسته شده است..