شناسایی ۲۰۰ درخت کهنسال در یزد

به گزارش یزدی نیوزدرختان دیر زیست نمادی از مقاومت و پایداری مردم کویر‌نشین در برابر شرایط نامساعد اقلیمی هستند.می‌توان از درختان کهنسال به عنوان یکی از جاذبه‌های طبیعی استان نام برد که در صورت حمایت و سرمایه‌گذاری لازم، جلوه بی‎بدیلی از رابطه تنگاتنگ انسان و طبیعت را به نمایش می‌گذارند.از این رو، حفاظت از این جاذبه‌های طبیعی که از بین رفتن آنها هرگز قابل جبران نیست بسیار ضروری است.«ناصر بابایی» کارشناس ثبت آثار طبیعی، تاریخی و فرهنگی استان یزد درباره وضعیت ثبت درختان تاریخی در فهرست آثار ملی با روزنامه همشهری به گفت‌وگو پرداخته است.

  • چند درخت کهنسال در استان شناسایی شده است؟

۲۰۰ درخت کهنسال شناسایی شده است که شامل درختان سرو، چنار، بنه، توت، گردو و پده ‌هارمونی است.

  • این درختان در چه شهرستان‌هایی قرار دارند؟

سرو ابرکوه در شهرستان ابرکوه، سرو منگاباد در شهرستان مهریز، سرو دربید، سرو مبارکه، سرو چم و سرو باغ خواجه در شهرستان تفت، سرو قندی در شهرستان اشکذر، سرو نصرت آباد در شاهدیه و سرو شادکام در بافق قرار دارند.همچنین چنار آسویچ در زیرکوییه شهرستان بهاباد، چنار طزرجان، چنار نصرآباد و چنار اسلامیه در شهرستان تفت، چنار کرخنگان و چنار جرمق علیا در شهرستان خاتم، درخت توت ده عرب و پده‌‌هارونی در شهرستان ابرکوه از دیگر درختان کهنسال استان یزد هستند.

  • متوسط عمر درختان کهنسال استان چند سال است؟ جوان    ترین و پیرترین درخت کهنسال استان را معرفی کنید.

عمر درخت‌های کهنسال استان از ۴۰۰ سال به بالاست و جوان‌ترین درخت کهنسال استان یزد سرو حسینی و سرو منگاباد هستند که حدود ۳۵۰ سال قدمت دارند و قدیمی‌ترین درخت نیز سرو ابرکوه است.سرو ابرکوه بر اثر تخمین کارشناسان ثبت استان ۱۵۰۰ سال سن دارد، اما به روایتی از یک جهانگرد روسی، عمر آن حدود ۴ هزار سال تخمین زده شده است.

  • چه تعداد از درختان کهنسال استان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده اند؟

از مجموع درختان کهنسال شناسایی شده در استان ۱۷ درخت در فهرست آثار ملی طبیعی به ثبت رسیده‌اند که از جمله آنها می‌توان سرو ابرکوه، پده‌هارونی ابرکوه، سرو کهنسال حسینی، سرو دو قلوی مبارکه، سرو چم، چنار اسلامیه، بنه و چنار چنارناز، چنار کرخنگان و سرو منگاباد و چنار تنگ    چنار مهریز را نام برد.

  • چرا برای ثبت دیگر درختان کهنسال استان یزد در فهرست آثار ملی اقدامی ‌صورت نگرفته است؟

هزینه بالای تشکیل پرونده‌های ثبتی و کمبود اعتبارات مانع از ثبت سایر درخت‌های کهنسال استان یزد شده است. هزینه تشکیل پرونده ثبتی هر درخت حداقل یک میلیون تومان است.تشکیل پرونده ثبتی درختان کهنسال مستلزم تعیین حریم و ضوابط خاصی است که هزینه‌های زیادی را می‌طلبد از این رو، هنوز موفق به ثبت بسیاری از درختان کهنسال استان نشده‌ایم.یکی دیگر ازدلایل ثبت نشدن سایر درخت‌های کهنسال استان یزد در فهرست آثار ملی طبیعی نداشتن کارشناس متخصص در این رابطه است و با توجه به محدودیت استخدام و کمبود اعتبار تاکنون موفق به جذب کارشناس متخصصی در این مورد نشده    ایم.

  • آثار طبیعی استان تنها محدود به درختان کهنسال است؟
اغلب آثار طبیعی استان یزد درختان کهنسال هستند و اگرچه آثار طبیعی دیگری از جمله غارها، چشم‎‎اندازها و دیگر آثار طبیعی در استان زیاد است، اما با توجه به اهمیت درخت‌های کهنسال، تعداد ثبت آنها نسبت به سایر آثار طبیعی بیشتر است.
همشهری 
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..