ثبت ملی عقاب کوه تفت و سرو کهنسال دربید

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با ارسال نامه ای، ثبت منظر طبیعی عقاب‌ کوه تفت و درخت سرو کهنسال دربید زارچ را در فهرست میراث‌ طبیعی ملی به استاندار یزد ابلاغ کرد.

به گزارش یزدی نیوزدر متن نامه زهرا احمدی‌ پور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی خطاب به سیدمحمد میرمحمدی استاندار یزد آمده است: در اجرای تبصره ماده ۲ قانون تشکیل سازمان میراث ‌فرهنگی و گردشگری کشور مصوب دی ‌ماه ۱۳۸۲ و آیین‌ نامه اجرایی آن، مصوب چهارم مرداد ۱۳۸۴ به ‌شماره ۲۶۹۷۵/ت ۳۲۹۱۵ هیئت محترم وزیران با موضوع ثبت میراث طبیعی ارزشمند کشور در فهرست میراث طبیعی ملی، منظر طبیعی عقاب‌ کوه واقع در استان یزد، شهرستان تفت، دهستان پیشکوه، روستای اسلامیه (خراشه)، عقاب‌کوه پس از تشریفات قانونی لازم، به‌ شماره ۳۴۷ مورخ ۹۵/۹/۲۱ در فهرست میراث طبیعی ملی کشور به‌ثبت رسید که بدین ‌وسیله ابلاغ می‌شود.
این نامه می افزاید: اثر مذکور ضمن رعایت حقوق مالکانه، تحت نظارت و حمایت این سازمان است و تدوین ضوابط حفاظتی و تعیین عرصه و حریم این اثر برعهده این سازمان خواهد بود؛ هر گونه دخل و تصریف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر در اصالت اثر شود ممنوع است.
در پایان این نامه آمده: خواهشمند است دستور فرمایید مراتب جهت اطلاع و اجرا به مقامات و مسئولین ذی‌ربط در استان ابلاغ شود و از نتیجه این سازمان را مطلع فرمایید.
عقابکوه از جمله مناظر طبیعی و زیبای شهرستان تفت و استان یزد است که همه ساله در مناسبت های مختلف پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است.
این کوه زیبا و جذاب که دست بشر در آفرینش آن دخالتی نداشته همچون عقابی است که بر روی دو پای خود نشسته و با غرور هر چه تمامتر به اطراف نگاه می کند.
همچنین در نامه مشابه جداگانه مراتب ثبت «درخت سرو کهنسال دربید» به ‌شماره ۳۴۸ در فهرست میراث طبیعی ملی به استاندار یزد ابلاغ شد.
منطقه خوش آب و هوای دربید با جمعیتی افزون بر ۵۰ نفر از توابع بخش زارچ و در فاصله ۳۲ کیلومتری مرکز استان یزد، از روستاهای طامهر، دربید و مزارع پیرامون تشیکل شده است.

بخش نظردهی بسته شده است..