تدوین”دانشنامه ازدواج” ویژه سنین ۱۴ تا ۲۰ سال دریزد

به گزارش یزدی نیوزمدیرکل بهزیستی یزد از تدوین "دانشنامه ازدواج" ویژه سنین ۱۴ تا ۲۰ سال در این استان خبر داد.
 همایش منطقه‌ای مدیران کل بهزیستی که با حضور معاون سازمان بهزیستی کشور در اراک برگزار شد، فرصتی فراهم آورد تا خبرنگاران خبرگزاری تسنیم استان مرکزی در حاشیه این همایش و  در غرفه خبری این رسانه در مصاحبه‌های تفصیلی با مدیران کل بهزیستی استان‌های حاضر در همایش به گفت‌و‌گو بنشیند.

بررسی وضعیت عملکرد این ادارات کل در استان‌ها، برنامه‌های پیش رو، نیازها و مشکلات موجود در حوزه فعالیتی بهزیستی در استان‌های مختلف کشور از جمله سرفصل‌های گفت‌و‌گوی خبرنگاران تسنیم با مسئولان ارشد بهزیستی در استان‌ها بود.

"جلیل عفتی" مدیرکل بهزیستی استان یزد از جمله مدیران کلی بود که باحضور در غرفه خبری خبرگزاری تسنیم استان مرکزی در گفت‌و‌گوی خبری این رسانه با موضوع فعالیت بهزیستی شرکت کرد.

مشروح گفت‌و‌گوی خبرنگاران خبرگزاری تسنیم با "جلیل عفتی" مدیرکل بهزیستی استان یزد در زیر  می‌آید:

تسنیم: سهم بخش غیردولتی در ارائه خدمات بهزیستی استان یزد را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

عفتی: استفاده از بخش‌ها و خدمات غیردولتی برگ برنده‌ای بوده که سازمان بهزیستی در ارائه خدمات ارائه کرده است زیرا با توجه به تعدد وظایف و حجم جمعیت خدمت‌گیرنده‌ای که داریم، برای مثال در حوزه معلولان ۲۵ هزار نفر به‌طور ویژه از خدمات سازمان استفاده می‌کنند.

۲۵ هزار معلول به صورت موردی با سازمان در ارتباط هستند که اگر در این بخش ما توان بخش غیردولتی را نداشتیم به‌طور قطع نمی‌توانستیم خدمات را به انواع گوناگون، آن طور که شایسته جمعیت هدف سازمان بهزیستی است ارائه دهیم.

تسنیم: در بخش توانبخشی بهزیستی یزد چه اقداماتی داشته است؟

عفتی: خوشبختانه استان یزد در توانبخشی بیش از ۱۴۰  موسسه و مرکز دارد که با همکاری  و هم‌فکری بخش غیردولتی شکل گرفته و بیش از یک‌هزار تختخواب برای مراکز شبانه‌روزی که ظرفیت خیلی خوبی بوده و الان از نظر ظرفیت‌های بستری در مراکز شبانه‌روزی تخت بستری بیش از ظرفیت داریم.

 اما در حوزه معلولان بهزیستی سعی کردیم که به سمتی برویم که تا حد ممکن از ظرفیت و توانمندی‌های خانواده‌ها استفاده کنیم و الحمدالله در این مسیر موفقیت‌های خوبی را هم کسب و به سمتی حرکت کرده‌ایم که مراکز شبانه روزی ما به مراکز روزانه آمده و هم مراکز ویزیت در منزل، مراکز مراقبان و مراکز روزانه سالمندی که هرکدام نمودی از ارائه خدمت به معلولان و جامعه هدفی بوده که با ۵۰ هزار عضو یک جامعه گسترده هستند و درمجموع در حیطه پیشگیری اقدامات خوبی انجام شده است.

تسنیم: چند مورد از خدمات موفق بهزیستی یزد را تشریح کنید؟

عفتی: بهزیستی استان یزد در حوزه پیشگیری از تنبلی چشم و پیشگیری از ناشنوایی هم درصد پوشش جمعیتی که دارد از متوسط کشور بالاتر بوده و در بحث غربالگری ناشنوایی هم بالای ۹۹ درصد از نوزادان را تحت پوشش غربالگری داریم و خوشبختانه به واسطه همین تلاش مدرسه ناشنوایان یزد دیگر ورودی ندارد.

با خدماتی که ارائه شده ما کودک ناشنوایی نداریم که وارد این مدرسه شود و همه ناشنوایان ما می‌توانند در مدارس عادی تحصیل کنند.

در بحث طرح پیشگیری از تنبلی چشم بیش از ۹۰ درصد کودکان سه تا ۶ سال را تحت پوشش خدمات تنبلی چشم قرار دادیم و در سال نزدیک به چهار هزار مورد پیشگیری از اختلالات بینایی داریم.

تسنیم: در زمینه آسیب‌های اجتماعی بهزیستی یزد چه اقداماتی انجام داده است؟

عفتی: بحث مشاوره ژنتیک برای تمامی ازدواج‌هایی که در یزد انجام می‌شود از شهریورماه شروع شده و الان در همه شهرستان‌های استان یزد از شهریور چیزی نزدیک به ۱۰ هزار ازدواجی را که در سال انجام می‌شود تحت پوشش مشاوره ژنتیک برده‌ایم و از این لحاظ برگ برنده‌ای داشتیم برای سازمان بهزیستی کشور در تصویب ماده ۹۰ قانون برنامه ششم که این اقدام را به قانون تبدیل کرده است.

همچنین تمامی ازدواج‌هایی که در این استان انجام می‌شود را در قالب یک طرح مشترک میان بهزیستی، دادگستری و ثبت اسناد تحت پوشش قرار داده و افراد را مکلف کرده‌ایم که در یک بازه زمانی از زمان جاری شدن عقد تا زمان ثبت اسناد در یک برنامه ۱۶ ساعته آموزشی شرکت کنند.

تسنیم: هدف از چنین طرحی چه بوده است؟

عفتی: هدف از این برنامه این است که زوج‌ها با فضای زندگی مشترک آشنا شوند و در واقع تلنگری به ذهن آنها باشد که می‌توانند از خدمات مشاوره‌ای استفاده کنند و به آموزش‌های زندگی خانواده توجه داشته باشند و از آن بهره‌مند شوند.

تسنیم: در حوزه مشاوره‌های تخصصی زوجین چه کرده‌اید؟

عفتی: یکی از کارهای موفقی که در استان یزد انجام شده این است که در سه سال اخیر مشاوره‌های تخصصی برای زوجینی که دادخواست طلاق داده‌اند با موافقتی که بین سازمان بهزیستی استان و دادگستری یزد انجام شده تمامی درخواست طلاق‌هایی که به دادگستری ارجاع می‌شود بدون اینکه ثبت شود از دادگستری به مراکز مشاوره‌ای تحت پوشش سازمان بهزیستی اجاع شده است.

این مراکز مکلف هستند که آموزش‌های لازم و همچنین خدمات مددکاری، خدمات مشاوره‌ای و اقدامات تخصصی را هم ارائه دهند که این موضوع توانسته کمک زیادی به استان در زمینه پیشگیری از وقوع طلاق داشته باشد.

تسنیم: نتیجه چنین کاری چه بوده است؟

عفتی: حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد از وقوع طلاق پیشگیری شده و آمار بسیار خوبی است هرچند به این موضوع بسنده نکردیم که در دقیقه ۹۰ که زوجین به اختلاف می‌رسند ورود پیدا کنند و در آن زمان خدمات مراکز مشاوره‌ای را دریافت کنند و آموزش‌هایی را هم حین ازدواج داریم.

همچنین اجرای طرح دانشنامه ازدواج برای تمامی افرادی که در سنین ۱۴ تا ۲۰ سال هستند که در این زمینه برنامه‌ای با مشارکت دانشگاه‌های استان و آموزش و پرورش تدوین شده تا افرادی که در این سنین  هستند در این برنامه شرکت کرده و بتوانند مسیر صحیح زندگی را تشخیص بدهند و از آسیب‌‌های اجتماعی فاصله بگیرند.

تسنیم: فعالیت بهزیستی در بخش غیردولتی در یزد چه بوده است؟

عفتی: با ظرفیتی که در حوزه بخش‌های غیردولتی داشتیم الان بالغ بر ۹۰ درصد خدمات سازمانی بهزیستی با مشارکت بخش غیردولتی انجام می‌شود که سند افتخاری برای سازمان بهزیستی یزد به‌شمار می‌رود که توانسته با جلب اعتماد مردم و با مشاکت مردمی به سمتی برود که مردم بیشترین حضور را در حوزه خدمات سازمان بهزیستی داشته باشند.

گفت‌و‌گو از سمیرا عیدی گل تپه‌ای

منبع: تسنیم

بخش نظردهی بسته شده است..