بهمراه عکس:

سفر به نخستین شهر خشتی جهان در عید باستانی نوروز

استان یزد که چهارمین استان پهناور کشور است در قمست مرکزی فلات ایران و در حاشیه دشت‌های کویر لوت قرار گرفته است.

به گزارش یزدی نیوزاین استان دارای ۱۰ شهرستان است که در هر یک از این شهرستان‌ها جاذبه‌های زیبا انتظار مسافران نوروزی را می‌کشد.

نه تنها شهرها بلکه بسیاری از روستاهای استان یزد، هر کدام جاذبه‌ای بی‌نظیر برای گذراندن ایام تعطیل دارد و می‌تواند گوشه‌ای دنج برای فرار از خستگی‌های یک سال کاری سخت باشد.

یزد به دلیل واقع شدن در حاشیه کویر، آب و هوایی خشک و سرد و بیابانی دارد اما در ایامی از سال همچون ماه اسفند و روزهای نخست ماه فروردین، چهار فصل سال را می‌توان در یک روز احساس کرد.

۴ فصل سال در یک روز بهاری یزد

صبح‌های بهاری، ظهر‌های تابستانی، عصرهای پاییزی و شب‌های زمستانی ویژگی آب و هوایی یزد در این ایام سال است.

صرف‌نظر از جاذبه‌های تاریخی، استان یزد تعداد بی‌شماری جاذبه طبیعی دارد که در ایام نوروز همواره مملو از جمعیت علاقمند به طبیعت‌گردی است.

کویر از جمله این جذابیت‌ها است. کویر ساغند با بیش از ۸ هزار هکتار وسعت و پس از آن کویرهای سیاه‌کوه، دره انجیر، ابرکوه، زرین، مروست، بهادران، اله‌آباد، توت، تاغستان، شهیدیه، فهرج، باقرآباد و … از مناطقی است که در ایام بهار میزبان تورهای بزرگ گردشگری و کویرنوردی است.

شاید باور آن سخت باشد که یزد با این وسعت کویری از جاذبه‌های کوهستانی مثل غار نیز بهره‌مند است.

غارهای آهکی زیبا در دل کویر یزد

وجود غارهای آهکی فراوان و جالب در استان یزد از جمله غار نباتی، غار اشکفت یزدان، غار موبدان فیروز در جنوب چشمه تامهر، غار اعلا ابرکوه، غاز چک‌چک در اردکان، غار اسلامیه تفت، غار بهار، غار بابا زاهد، غار خانه خدا و … از دیگر مناظر طبیعی جالب استان یزد هستند.

اما یزد از چشمه‌های زیبایی نیز برخوردار است که گرچه آبدهی اغلب آنها بسیار کم شده اما هنوز زیبایی‌های خاص خود را دارند و جالب اینکه آب بسیاری از آنها قابلیت درمانی دارد.

چشمه آب گله باد در نزدیکی رباط زین‌الدین مهریز یا چشمه‌های نهر مسیح در خاتم، غربالبیز در مهریز، تامهر در تفت و … نیز از جاذبه‌های گردشگری استان یزد به شمار می‌روند.

وجود صدها درخت کهنسال در مناطق مختلف استان یزد

از دیگر جاذبه‌های طبیعی استان یزد می‌توان به وجود تعداد زیادی درخت کهنسال اشاره کرد، درختانی که کارشناسان منابع طبیعی تعداد آنها را بیش از ۱۰۰ اصله اعلام کرده‌اند.

شاخص‌ترین درخت کهنسال یزد که در طول سال‌های زندگی‌اش میلیون‌ها بازدیدکننده داخلی و خارجی را به خود دیده و از آن به عنوان دیرزیست‌ترین موجود زنده دنیا یاد می‌شود، سرو کهنسال و ۴۵۰۰ ساله ابرکوه است.

علاوه بر این سرو کهنسال، سرو روستای چم، درخت کهنسال بنه بداف در ابرکوه، درخت کهنسال بنه روستای چنارناز در شهرستان خاتم، درخت چنار کهنسال اسلامیه تفت، درخت کهنسال پده روستای هارونی در ابرکوه، سرو کهنسال دو قلوی مبارکه در تفت، سرو کهنسال روستای حسینی تفت، درخت چنار کرخنگان خاتم و چنار تنگ چنار مهریز از جمله این درختان کهنسال و قدیمی هستند.

در کنار این جاذبه‌های طبیعی جاذبه‌های تاریخی و حتی هنری بسیاری وجود دارد که برخی از آنها یزد را به شهرت جهانی رسانده‌اند نظیر آنکه از یزد به عنوان شهر بادگیرها، شهر آب‌انبارهای باستانی و … یاد می‌شود.

آب‌انبارها یادگارانی از دوران بی‌آبی یزد

در شهرها و روستاهای استان یزد نزدیک به هزار آب‌انبار وجود دارد که شیوه طراحی آنها تقریبا یکسان است و عمده‌ترین مصالح سنتی ساخت آب انبار در کنار آجر، «دیمه» است که از آهک، خاکستر و ماسه بادی تشکیل شده است که این ملات از فاسد شدن آب جلوگیری می‌کند.

تعداد بادگیرهای آب‌انبارهای یزد با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه و نوع عملکرد از یک تا هفت متفاوت است به عنوان مثال آب‌انبار مریم آباد در جوار امامزاده شنبه، دارای یک بادگیر، آب‌انبار شش بادگیری یزد دارای شش بادگیر و آب انبار عصرآباد و حسین‌آباد دارای هفت بادگیر است.

بادگیر نیز از شاخص‌ترین نشانه های خانه‌ها و مناظر عمومی بافت تاریخی شهرهای استان یزد است و علاوه بر ابهت و زیبایی بخشیدن به ساختمان، نقش بسیار مؤثری در تهویه فضای درونی بناها و خنک کردن سرداب‌ها و آب‌انبارها دارند.

این برج‌های مناطق کویری در حقیقت سیستم تنفسی شهر محسوب می‌شوند که هوای گرم را به هوای دلپذیر و مطبوع تبدیل می‌کنند.

بادگیر باغ دولت‌آباد بلندترین بادگیر جهان

بادگیر باغ‌ دولت‌آباد یزد با ۳۳.۸ متر ارتفاع از سطح زمین، شاهکار مهندسی و نشانه نبوغ معماران یزدی است و یکی از عناصر معماری خشتی و آجری ارزشمند و منحصر به فرد در جهان شناخته می‌شود ضمن اینکه از این بادگیر به عنوان بلندترین بادگیر جهان یاد می‌شود.

کوچه‌ها و محله‌های بافت تاریخی یزد نیز در نوع خود بی‌نظیر است، ساباط‌ها، کوچه‌های آشتی‌کنان و ده‌ها زیبایی که حاصل خلاقیت معماران یزدی است، بافت تاریخی یزد را به یکی از زیباترین بافت‌های تاریخی دنیا تبدیل کرده‌ است.

اینها تنها گوشه‌ای از زیبایی‌های یزد است و به طور قطع برای تشریح همه ویژگی‌های تاریخی، طبیعی، عناصر معماری و …. ساعت‌ها می‌توان سخن گفت.

بر اساس گفته قدیمی‌ها و این ضرب‌المثل قدیمی که «شنیدن کی بود مانند دیدن» به جاست که در فرصت تعطیلات نوروزی سری به دیار تاریخ و طبیعت ایران زمین، یزد اساطیری بزنید و از نزدیک با زیبایی‌های بی‌نظیر این دیار آشنا شوید.

منبع: فارس
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..