صدور کارت‌های بازرگانی شفاف شد

به گزارش یزدی نیوزرئیس اتاق بازرگانی تهران به تشریح مهمترین فعالیت‌های اتاق بازرگانی در سال ۱۳۹۵ پرداخت و بر لزوم واقعی شدن و یکسان سازی نرخ ارز به عنوان الویتی مهم برای سال آینده تاکید کرد.

مسعود خوانساری در نشست با خبرنگاران و اصحاب رسانه به ارائه گزارشی از عملکرد اتاق بازگانی تهران در سال ۱۳۹۵ پرداخت و عنوان کرد: سال ۱۳۹۵ نسبت به سال ۱۳۹۴ شرایط اقتصادی بهتری داشتیم.

وی ادامه داد: سال ۱۳۹۴ رشد اقتصادی‌مان حدود صفر بود اما امسال رشد اقتصادی حدود ۶ درصد داشتیم که هر چند به صورت محسوس در جامعه دیده نشد اما اقدامات دولت در زمینه فروش نفت و رشد بخش صنعت باعث این رشد اقتصادی شد و می‌توان اثرات خود را در سال آینده نشان دهد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران عنوان کرد: امسال تلاش کردیم که در درون اتاق اصلاحاتی را انجام دهیم و همچنین در تعامل با دولت مشکلات بنگاه‌های اقتصادی را به حداقل برسانیم. بخش خصوصی معتقد است دولت بزرگ است و بیش از اندازه در اقتصاد دخالت می‌کند از همین جهت ما هم سعی کردیم اتاق را چابک کنیم و با حداقل بروکراسی کارها را انجام دهیم.

خوانساری در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره رویکرد اتاق بازرگانی تهران درباره صدور کارت‌های بازرگانی گفت: در زمینه صدور کارت‌های بازرگانی اقداماتی خوبی صورت گرفت که مهمترین آن شفاف کردن صدور کارت‌ها بود. در حال حاضر اگر مدارک لازم آماده باشد طی ۲۴ ساعت کارت بازرگانی صادر می‌شود و همچنین بیش از ۵۰ درصد از کارت‌های بازرگانی به صورت غیر حضوری تمدید می‌شود.

وی اضافه کرد: در سال ۱۳۹۵ در افزایش تعداد اعضا اتاق موفق بوده‌ایم. در دو سال گذشته ما عضویت فراگیر را دنبال کردیم و توانستیم تعداد اعضا را از ۱۴ هزار نفر به ۱۶ هزار نفر برسانیم.

رئیس اتاق بازرگانی تهران عنوان کرد: همچنین در سال جاری تلاش‌های اتاق برای بیمارستان بازرگانان بود. این بیمارستان قبل از انقلاب به اتاق تهران واگذار شده بود و بعد از انقلاب به کمیته امداد تحویل داده شده بود. امسال اتاق بازرگانی این بیمارستان را تحویل گرفت و قصد داریم آن را بازسازی کنیم و امکانات مناسبی را برای آن فراهم کنیم تا بتوانیم این بیمارستان را در سطح جامعه مطرح کنیم.

خوانساری همچنین درباره دیدگاه اتاق تهران درباره نرخ ارز توضیح داد: در زمینه نرخ ارز پیگیری‌های زیادی برای تک نرخی کردن و واقعی شدن ارز داشتیم. اتاق بازرگانی هیچ زمان به دنبال افزایش نرخ ارز نبوده است بلکه معتقدیم ارز مثل سایر کالاها باید قیمت واقعی پیدا کند.

وی ادامه داد: ارز یکی از شاه کلیدهای اقتصاد ماست و اگر واقعی شدن قیمت آن محقق شود به نفع اقتصاد و تولید ماست اما اگر قرار باشد ارز به روال سال‌های قبل پیش برود باعث خواهد شد که به کالای خارجی سوبسید دهیم و به تولید داخلی ضربه بزنیم. اگر هر سال متناسب با تورم داخلی محاسبات صورت بگیرد و بر اساس آن قیمت ارز تعیین شود مشکلی پیش نمی آید.

رئیس اتاق بازرگانی تهران همچنین گفت که بخش زیادی از مشلات مربوط به روابط بانکی برای فعالیت‌هیا اقتصادی حل شده است و بخشی از فعالیتی که به بانک‌های بزرگ مربوط می‌شود باقی است.

به گفته وی بخشی از مشکلات بانکی باقی مانده به مسائل بانکی داخلی و بخشی هم به فشارهای آمریکا مربوط می‌شود.

ایسنا

بخش نظردهی بسته شده است..