۵۲۶ هکتار از زمین های ملی استان یزد رفع تصرف شد

no-thumbs

مدیر کل منابع طبیعی یزد گفت: امسال 526 هکتار از زمین های ملی این استان به ارزش 420میلیارد ریال رفع تصرف و خلع ید شده است.

به گزارش یزدی نیوزمحمدرضا آخوندی  در جمع خبرنگاران استان به مناسبت هفته منابع طبیعی (۱۵ تا ۲۱ اسفندماه) با بیان اینکه در این مدت ۹۸۸ پرونده تشکیل شد افزود: به طور میانگین سالانه از تصرف یکهزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی ملی در این استان جلوگیری می شود.
وی اظهار کرد: عمده رفع تصرفی ها در این استان مربوط به مناطق ییلاقی و از جمله مناطق خوش آب و هوای دهبالا، سانیج و طرزجان از توابع شهرستان تفت است.
آخوندی از مردم خواست هرگونه تعرض به طبیعت، تخریب و تصرف اراضی ملی و آتش سوزی جنگل ها و مراتع را دراسرع وقت به شماره تلفن ۱۵۰۴ (امداد جنگل و مرتع) اطلاع دهند.
مدیر کل منابع طبیعی یزد در ادامه با بیان اینکه منابع طبیعی جزو انفال است تصریح کرد: حفظ، احیاء ،توسعه و بهره برداری اصولی از عرصه ها از وظایف اصلی این اداره کل است.
وی خاطر نشان کرد: استان یزد در ۱۵ سال اخیر ۱۳ سال آن را با خشکسالی روبرو بوده و این روند تبعات منفی بر پوشش گیاهی مراتع به دنبال داشته است.
وی با تشریح طرح منارید در بهاباد و ترسیب کربن در ابرکوه گفت:این طرح ها دستاوردهای خوبی در این شهرستانها داشته و حتی دیگر شهرستان‌ها نیز پیشنهاد اجرای این پروژه‌ها را داشته‌اند.
مدیر کل منابع طبیعی یزد با بیان اینکه توزیع ۳۰۰ هزار نهال رایگان از ۲۳ بهمن ماه آغاز شده و تا پایان هفته منابع طبیعی ادامه دارد افزود: این نهال‌ها شامل کاج، سرو، سنجد معمولی، سنجد تلخ، اقاقیا است.
۹۸ درصد از مساحت استان یزد به وسعت ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار عرصه های منابع طبیعی تشکیل می دهد که ۳۸ درصد مساحت عرصه منابع طبیعی به میزان بیش از ۲ میلیون و ۶۵۰هزار هکتار را اراضی های بیابانی شامل می شود.
۴ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار به میزان بیش از ۶۰ درصد مراتع که عمدتا از نوع متوسط و ضعیف هستند و ۱۷۰ هزار هکتار سطح استان را جنگلهای طبیعی ودست کاشت به خود اختصاص داده است.
۱۳ منطقه تحت فرسایش بادی در استان یزد شناسایی شده که مساحتی بالغ بر یک میلیون و ۲۱۲ هزار هکتار را شامل می شودکه این کانون ها تقریبا در تمام شهرستانهای استان پراکنده اند.
مراتع استان یزد هرچند به لحاظ پوشش گیاهی عمدتا در رده متوسط وضعیف قرار دارند لیکن دارای نقش مهمی در حفظ خاک وارزش های اکولوژیکی دارند.

منبع: ایرنا
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..