طرح تفصیلی یزد بالاخره تصویب شد

به گزارش یزدی نیوزطرح تفصیلی جدید شهر یزد به عنوان دومین طرح تفصیلی این شهر، سرانجام بعد از بحث و بررسی‌های مکرر در شورای عالی معماری و شهرسازی مطرح و مصوب شد.
این طرح اواخر سال۹۲ با همکاری کارشناسان و مشاوران مربوطه و اعضای شورای اسلامی شهر یزد تهیه و برای تصویب به کمیسیون ماده‌ 5 استان ارسال شد اما به دلیل وجود برخی اشکلات فنی به ویژه در محدوده بافت تاریخی به تصویب نرسید و برای رفع اشکالات به شهرداری برگردانده شد.
طرح یادشده شامل ۲ بخش نقشه‌ها و ضوابط و مقررات است؛ نقشه‌ها شامل کاربری‌ها، پهنه‌بندی‌ها، عرض گذرها و تقسیمات شهری است و ضوابط نیز چارچوب قوانین و مقررات شهرسازی را مشخص کرده است.
شهر یزد تا پیش از این، تنها با یک طرح تفصیلی مدیریت شده است، به طوری که اولین طرح تفصیلی شهر در سال ۶۸ به دستگاه‌های استان ابلاغ شد و تا امروز مبنای تصمیم‌های شهری قرار داشته است.
افق این طرح ۱۰‌ساله بود، به این ترتیب که نزدیک به ۱۷‌سال از تاریخ انقضای آن می‌گذرد و همچنان ملاک عمل و مبنای تصمیم‌های شهرسازی است. از این رو تصویب طرح جدید تفصیلی شهر، افق روشنی را به روی توسعه و پیشرفت شهر یزد گشود.
در این طرح ضوابط جامعی جمع‌بندی شده است که مسائل و مشکلات شهرسازی فعلی را رفع خواهد کرد اما به طور قطع با توجه به وقفه‌ای که بین زمان تهیه و تصویب این طرح اتفاق افتاده است، به روز رسانی طرح باید با جدیت دنبال شود.
روزنامه همشهری یزد بارها و بارها گزارش‌های متعددی را درباره ضرورت تسریع در تصویب طرح تفصیلی جدید شهر یزد منتشر کرد که شهروندان خواستار توجه مسئولان استان به این امر شدند.
در این گزارش‌ها عنوان شده بود که تاخیر در تصویب طرح، هم شهروندان را در دریافت مجوزهای لازم برای ساخت و ساز و تغییر کاربری با مشکل مواجه کرده و هم آنها را برای دریافت مجوز سردرگم کرده است.

تسریع در ابلاغ طرح به شهرداری
یکی از شهروندان یزدی با شنیدن خبر تصویب طرح تفصیلی شهر یزد ابراز خرسندی می‌کند و می‌افزاید: بارها برای دریافت مجوز ساخت و ساز در منطقه خیرآباد به شهرداری مراجعه کردم اما به دلیل تصویب نشدن طرح، بلاتکلیف بود و قطعا تصویب این طرح برای بسیاری از شهروندان دیگر نیز گره گشا خواهد شد.
«حسین رحیمی» ادامه می‌دهد: مسئولان شهر باید برای تصویب طرح‌های شهری، حداقل زمان و حداکثر دقت را به خرج دهند چرا که این طرح‌ها سال ها مبنای تصمیم گیری قرار می‌گیرند، اما نداشتن طرح به بهانه دقت در تهیه طرح هم قابل قبول نیست.
وی می‌افزاید: تهیه طرح جدید تفصیلی شهر یزد سال ها طول کشید و هم مردم و هم شهرداری را در ارائه خدمات با مشکل مواجه کرد. در صورتی که اگر این طرح روال عادی را با دقت کارشناسان طی می‌کرد، اشکالی در زمان بررسی مشاهده نمی‌شد و طرح سریع‌تر به تصویب می‌رسید.
این شهروند با تشکر از مسئولان استان برای تصویب این طرح، خواستار تسریع در ابلاغ آن به شهرداری می‌شود و می‌گوید: این طرح باید هر چه سریع‌تر مبنای تصمیم گیری قرار گیرد و لازمه آن ابلاغ آن به شهرداری است. امیدواریم زمان زیادی طول نکشد.

ضرورت به روز رسانی طرح
یکی دیگر از شهروندان که در تماس‌های مکرر با همشهری خواهان پیگیری تصویب این طرح بود، از تصویب طرح جدید تفصیلی شهر یزد، خرسند می‌شود.
«محمد یوسفی» ادامه می‌دهد: اما آنچه مسلم است این طرح بعد از گذشت ۳ سال از زمان تهیه، با توجه به تغییراتی که در شهر ایجاد شده است، باید تغییر کند. از این رو باید بعد از تصویب، بلافاصله برای به روز رسانی طرح اقدام شود.
وی می‌گوید: طرح تفصیلی یکی از طرح‌های مهم برای توسعه شهر است. از این رو اگر این طرح نواقصی داشته باشد، آینده شهر با مشکل مواجه خواهد شد.
این شهروند تاکید می‌کند: مسئولان شهری باید در به روز رسانی این طرح به نیازهای شهروندان توجهی بیشتری معطوف کنند تا در زمان اجرا، شهروندان با چالش مواجه نشوند.

تصویب طرح‌های شهری یکی پس از دیگری
مدیر کل راه و شهرسازی استان در گفت‌وگو با همشهری با اعلام خبر تصویب طرح تفصیلی شهر یزد، می‌گوید: این طرح سرانجام مصوب شد و پس از انجام مراحل اداری و ابلاغ به شهرداری، مبنای تصمیم‌های شهرسازی قرار می‌گیرد.
«محمدرضا نقصان محمدی» می‌افزاید: کارشناسان اداره کل راه و شهرسازی استان با دقت ویژه طرح را بررسی کردند تا ضمن به تصویب رساندن آن، طرح مناسبی به عنوان پایه اقدامات شهرسازی نیز به مردم استان ارائه شود.
وی ادامه می‌دهد: تصویب طرح تفصیلی شهر میبد نیز در گام بعدی دنبال می‌شود و با توجه به جلسات بررسی این طرح و رفع نواقص و اشکالات مطرح شده، به نظر می‌رسد که طرح تا اوایل سال آینده مصوب شود.
این مسئول می‌افزاید: به تعهداتمان برای تصویب طرح‌های تفصیلی عقب مانده عمل کردیم، به طوری که طرح تفصیلی شهر اردکان در نیمه دوم امسال مصوب شد. این روزها نیز شاهد تصویب طرح تفصیلی شهر یزد هستیم و تنها طرح تفصیلی شهر میبد باقی مانده است که مراحل نهایی تصویب را طی می‌کند.

   به روز رسانی طرح جامع
مدیر کل راه و شهرسازی استان درباره تهیه طرح های شهری برای سایر شهرهای استان می‌گوید: تهیه طرح‌های شهری از جمله شهرهای تفت، مهریز، اشکذر و زارچ روند عادی خود را طی می‌کند و تاخیری وجود ندارد.
«محمدرضا نقصان محمدی» درباره به روز رسانی طرح تفصیلی شهر یزد با توجه به تغییرات شهر در سال های تهیه و تصویب طرح نیز می‌گوید: بلافاصله بعد از تصویب و ابلاغ طرح تفصیلی شهر، طرح تجدید نظر در طرح جامع برای به روز رسانی طرح تفصیلی، در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی با بیان این‌که زمان اعتبار طرح جامع شهر یزد نیز سپری شده است، اظهار می‌کند: امیدواریم با تسریع در ابلاغ طرح تفصیلی به دستگاه‌ها، روند بازنگری در طرح جامع نیز به صورت مناسب طی شود.
همشهری 
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..