تسهیلات با کارمزد پایین برای ۱۳ بخش و ۲۰دهستان محروم یزد

no-thumbs

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراها استانداری یزد گفت: با حمایت دولت تدبیر و امید برای 13 بخش و 20دهستان محروم استان یزد تسهیلات با کارمزد پایین 8درصد به منظور ایجاد اشتغال پایدار و کارآفرینی در نظر گرفته شده است.

به گزارش یزدی نیوزمحمد یارمند در همایش اقتصاد مقاومتی و اشتغال پایدار روستایی که با حضور ، فرمانداران ، بخشداران و دهیاران استان در دانشگاه یزد برگزار شد ، گفت: استان یزد در راستای شعار مقام معظم رهبری با محوریت اقتصاد مقاومتی در جذب اعتبارهای اشتغال در رتبه های دوم و سوم کشور قرار دارد.
وی با بیان روستا کانون اشتغال و کارآفرینی است ،افزود: کالبد ، ماهیت و بافت روستا مظهر اقتصاد مقاومتی است که عوامل و شاخص هایی همچون مسائل اجتماعی ، اقتصادی ، فرهنگی و زیست محیطی بر آن اثر دارد و حفظ این عوامل در واقع حفط اقتصاد مقاومتی در این مناطق است.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراها استانداری یزد اضافه کرد: حفظ اصالت و بافت ارگانیک روستاها گام نهادن در مسیر اقتصاد مقاومتی است و می تواند به جلوه های بصری این مناطق کمک کند.
یارمند با بیان اینکه خشکسالی ، کشاورزی و دامپروری و در واقع اشتغال روستاها را با چالش مواجه کرده است ، خاطرنشان کرد: با توجه به ناپایداری این دو شغل ، فعالیت در بخش گردشگری و بوم گردی مورد استقبال روستاییان قرار گرفته و در این خصوص ۲۰۰مورد درخواست ثبت شده است.
وی افزود: از این تعداد درخواست ، برای ۱۳۰ مورد مجوز صادر شده که ۵۰واحد به بهره برداری رسیده و می تواند در جذب مسافران و ایجاد اشتغال مطلوب موثر باشد.
این مسئول تاکید کرد : در بحث اشتغال در روستاها ، دولت تدبیر و امید بسته های تسهیلاتی با کارمزد پایین تعریف کرده ولی نیازمند مشارکت جدی و بیشتر مردم روستاها هستیم از این رو برای بخش ها ، دهستان ها و روستاهای محروم استان یزد تسهیلات تا سقف ۱۰۰میلیون تومان تعریف شده است.
مدیرکل امور روستایی نقش دهیاران را در این خصوص مهم ارزیابی کرد و گفت: دهیاری ها به عنوان یک نهاد عمومی خدمات رسان و از افتخارات دولت اصلاحات می تواند در تشویق مردم به مشارکت در طرح های اشتغال زا در روستاها گام های اساسی بردارد.
یارمند افزود: دهیاران تلاش کنند تا با توجه به تخفیف ۵۰درصدی بیمه آتش سوزی منازل روستایی و رقم ناچیز آن ، روستاییان را برای این کار تشویق و ترغیب کنند.
وی در پایان درباره اهداف این همایش گفت: ایجاد زمینه های مناسب برای کارآفرینی و اشتغال پایدار ، ایجاد انگیزه و حس اعتماد به نفس و تولید کانون های اشتغال در روستاها با حضور مخاطبان و مدیران اجرایی این مناطق از اهداف همایش اقتصاد مقاومتی است.
وی درباره مهمترین مباحث همایش هم تصریح کرد: با توجه به خشکسالی های اخیر در استان و تاثیرپذیری اشتغال روستاها ، تغییر الگوی کشت ، استفاده از روش های نوین آبیاری ، استفاده از ظرفیت داروهای گیاهی و توزیع مناسب خدمات روستایی و توجه ویژه به گردشگری روستایی را در همایش اقتصاد مقاومتی مدنظر داریم.
استان یزد با یک میلیون و ۸۰هزار نفر جمعیت، حدود سه هزار روستا و آبادی دارد و حدود ۱۸ درصد جمعیت این استان در یکهزار و ۱۹۴ روستای دارای سکنه سکونت دارند .
دراین استان در مجموع ۳۵۳ دهیار فعالیت دارند که در سه سال گذشته چهار هزار و ۵۰۰طرح از سوی آنها در سطح روستاهای استان اجرا و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

منبع: ایرنا
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..