بیمارستان‌های دولتی موظف به پذیرش رایگان کودکان کار

به گزارش یزدی نیوز، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعلام دستور به تمام بیمارستانها برای پذیرش رایگان کودکان کار و خانواده های آنان گفت: پدیده کودکان کار محصول غفلت های گذشته است، اکثر این کودکان دچار سوء تغذیه و آسیبهای اجتماعی هستند، همه مسئولان در دستگاههای مختلف و از جمله خیرین در برابر کودکان کار مسئول هستند.

سید حسن هاشمی در گفت و گو با ایرنا افزود: کودکان کار واقعیتی هستند که حتی اگر نخواهیم آنها را ببینیم، وجود دارند. مردم آنها را در خیابان می‌بینند. آنان محصول سیاست های غلط دولتها و مجلس های گذشته هستند. اما به هر حال دولت وظیفه دارد به این کودکان کمک کند.

وی گفت: البته توان دولت محدود است و همه انتظار دارند، دولت به تنهایی همه مشکل را حل کند، اما لازم است که خیرین هم به میدان بیایند.

هاشمی گفت: باید جمعیت های مردمی از دانشجویان، فرهیختگان و افراد خیر به میدان بیایند و کودکان کار را شناسایی کنند، من فکر می‌کنم اهمیت رسیدگی به این کودکان کمتر از ایتام نیست. برخی از این کودکان از زمان تولد معتاد به دنیا می‌آیند، برخی از آنها از ابتدای صبح تا نیمه های شب مجبور هستند در خیابان دنبال کار بگردند. بسیاری از ‌آنها در معرض انواع آسیبهای اجتماعی هستند، اکثر آنها سوء تغذیه دارند و همه آنها محتاج کمک هستند.

وزیر بهداشت در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره آمار کودکان کار افزود: ما حتی آمار درستی از کودکان کار نداریم. باید وزارت کار و سازمان بهزیستی برای ساماندهی این کودکان بیش از گذشته وارد عمل شوند تا بتوانیم بر اساس تعهد برازیلیا که ایران هم آن را امضا کرده است کل این بلیه را از کشور جمع کنیم.

وی ادامه داد: وقتی آدم پای صحبت های برخی از کودکان کار می‌نشیند واقعاً دردناک است. متأسفانه در گذشته برخی بیمارستانها این کودکان را که برخی از آنها معتاد هستند، پذیرش نمی‌کردند، اما همه بیمارستانهای دولتی موظف شده اند این کودکان و خانواده های آنان را رایگان پذیرش کنند.

هاشمی گفت: مشکل دیگر این است که برخی از این کودکان چون شناسنامه ندارند، واکسیناسیون هم نشده‌اند که این مشکل نیز در شبکه بهداشتی کشور حل می‌شود، این حداقل کاری است که ما می‌توانیم انجام دهیم. اما این تمام کاری نیست که باید در کشور برای کودکان کار انجام داد.

وی افزود: پدیده کودکان کار یک آسیب اجتماعی و یک واقعیت اجتماعی در ایران است، با وجود یکسری کارهایی که برای ساماندهی کودکان کار در برخی دستگاهها از جمله وزارت بهداشت انجام شده و در جای خودقابل تقدیر هم است ولی واقعیت این است که متاسفانه هنوز اتفاق خاصی برای کودکان کار اتفاق نیفتاده است.

وزیر بهداشت اضافه کرد: برای ساماندهی و مقابله با پدیده کودکان کار، مهمتر از هر موضوعی این است که کودک کاری متولد نشود، باید ریشه های پدیده کودکان کار را بخشکانیم و پیشگیری را مقدم بداریم. ایجاد گرمخانه یا مراکز مراقبت از این کودکان یا ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به آنان کارهای خوبی است که باید هم باشد اما راه اصلی از بین بردن ریشه های ایجاد کودک کار است. برای رسیدن به این هدف نیز بایستی حتماً در زمینه های اقتصادی گام های موثر و عملی برداشته شود.

هاشمی افزود: باید در خصوص آسیب های اجتماعی مختلف از جمله پدیده کودکان کار تصمیمات انقلابی گرفت و در عین حال از شعار دادن پرهیز کرد. باید از فرصت هایی که سایر کشورهای موفق دنیا در این زمینه داشته اند به عنوان فرصت و تجربه های موفق استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: باید همه دلسوزان انقلاب و کشور از هر گروهی که هستند باید برای حل مشکلات اجتماعی متحد باشند و دست به دست هم بدهند. دنیا خیلی کوچک است. عمرها و مسئولیت ها زودگذرند و در خلال مسئولیت ها در یک چشم به هم زدن ایام می گذرد باید از فرصت مسئولیتی که به ما سپرده شده است در جهت حل مشکلات مردم بهره ببریم و آرزوی شهدای انقلاب اسلامی را محقق کنیم.

وزیر بهداشت گفت: برای رفع آسیب های اجتماعی مانند پدیده کودکان کار که شایسته جامعه ما نیست، باید همگان افکار سیاسی خود را کنار بگذارند و همه فکرشان متوجه مردم باشد تا از بروز این آسیب ها که آسیب های خانمانسوز و انقلاب براندازی است، پیشگیری شود.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به آسیب دیدگان اجتماعی از جمله کودکان کار در سطح تهران و برخی از مراکز استان ها نظیر کرمان، همدان، سیستان و بلوچستان، خراسان بسیار موفق عمل کرده است و در کنار خدماتی که سایر ارگان ها از جمله شهرداری به این کودکان ارائه می کنند، وزارت بهداشت نیز خدماتی ارائه می کند. ولی اینها بیشتر ظاهر قضیه است. باطن موضوع این است که چرا کودک کار در جمهوری اسلامی ایران باید وجود داشته باشد. باید برای این مسئله چاره اندیشید و پیشگیری کرد.

هاشمی ادامه داد: همه مسئولان کشور متولی ساماندهی کودکان کار هستند باید مجلس، دولت و قوه قضاییه برای جلوگیری از آسیب هایی که متوجه کودکان کار است، وارد عمل شوند. همه در برابر پدیده کودکان کار مسئول هستند و همه خطا و کوتاهی کرده اند که ما شاهد این پدیده هستیم.

وی گفت: باید یکبار دیگر به عملکرد خود نگاه کنیم و ببینیم چه کار کرده ایم که این طور شده است. نباید بیش از این فرصت سوزی ها تداوم یابد و ما همچنان شاهد رشد این گونه آسیب ها در جامعه باشیم. چاره کار تأمین معیشت این افراد نیست چاره این است که اصلا نباید فقیری وجود داشته باشد که مجبور شود، کودکش را به کار بگمارد.

وزیر بهداشت افزود: این کودکان گناهی ندارند. از کجا معلوم که گناهش به گردن ما نباشد. چون این کودکان به اختیار خودشان به این دنیا نیامده‌اند، اما بسیاری از آنان از زمان تولد در خانواده‌ای به دنیا می‌آیند که دچار فقر و محرومیت و آ‌لودگی است.

 

 

بخش نظردهی بسته شده است..