پیش‌بینی افزایش ۱۵ درصدی آمار مسافران نوروزی یزد

به گزارش یزدی نیوزکهن شهر یزد با توجه به قرار گرفتن در شاهراه مواصلاتی کشور و همچنین واقع شدن در مثلث مهم گردشگری در کنار استان‌های اصفهان و فارس، مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی است و به ویژه در تعطیلات نوروزی جزو مقاصد مهم گردشگران داخلی است.
این استان به واسطه جاذبه‌های تاریخی، گردشگری و طبیعی خود هر ساله در تعطیلات نوروزی میزبان تعداد زیادی از هموطنان است که با سفر به یزد گویی کتابی تاریخی را ورق می‌زنند و در گذر از کوچه پس‌کوچه‌های این کهن‌شهر تاریخی با تاریخ و تمدن و فرهنگ مردمان کویر آشنا می‌شوند.
این در حالی است که معمولاً در ایام اوج تعطیلات نوروزی به ویژه ۲۰ روز اول فروردین که ایام پیک سفرهای نوروزی است، ظرفیت‎‎ اماکن اقامتی استان جوابگوی پذیرایی از مسافران نوروزی نیست.
امسال مسئولان میراث فرهنگی افزایش ۱۵ درصدی مسافران نوروزی را برای استان پیش‎‎بینی کرده‎‎اند لذا تمهیدات خاصی را برای اقامت شایسته مسافران نوروزی با توجه به محدودیت ظرفیت اقامتی استان درنظر گرفته‎‎اند که از آن جمله بهره‎‎گیری از ظرفیت‎‎های خانه های مسافر و همچنین اقامتگاه‎‎های بوم گردی است.

ساماندهی خدمات ویژه سفرهای نوروزی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان می‌گوید: با هدف اجرای برنامه‎‎ها و دستورالعمل‎‎های مهمی برای ارتقای خدمات سفرهای نوروزی در سال ۹۶، کمیته‎‎هایی تعیین شده و هر دستگاه با توجه به حیطه وظایف خود وظیفه اجرای این برنامه‎‎ها را بر عهده گرفته است.
«فاطمه دانش یزدی» می‌افزاید: البته برای مشخص‌شدن اهداف و سیاست های خدمات سفر، برنامه هایی نیز از سوی ستاد مرکزی ابلاغ شده است تا از توانایی و ظرفیت های گردشگری استان استفاده مطلوب‎‎تری شود.
به گفته وی، اجرای برنامه های فرهنگی و اجتماعی در استان، اطلاع    رسانی و تبلیغات، راهنمایی مطلوب مسافران و گردشگران و ساماندهی و توسعه خدمات نوروزی، مهم ترین برنامه‎‎های ستاد نوروزی استان برای نوروز ۹۶ است.

فراخوان استفاده از خانه های مسافر
معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز می‌گوید: برای سفرهای نوروزی کمیته های ۱۰ گانه‎‎ای تعیین شده است و هر کدام از دستگاه های اجرایی استان مسئولیت اجرای برنامه‎‎های خاصی را برای سفرهای نوروزی و پذیرایی مناسب از مسافران نوروزی عهده‎‎دار هستند.
«محمد رضا نصیری» می‌افزاید: با توجه به این که یزد از مقصدهای مهم سفرهای نوروزی است و با توجه به پیش  بینی افزایش ۱۵ درصدی مسافران نوروزی، واحدهای پذیرایی و اقامتی استان جوابگوی این ظرفیت نیست لذا امسال تمهیدات ویژه‎‎ای برای میزبانی شایسته از مسافران نوروزی در نظر گرفته شده است.
وی بیان می‌کند: یکی از این تمهیدات، بهره گیری از ظرفیت های خانه های مسافر به ویژه در بافت تاریخی است که در این رابطه، برای خانه های مسافر مجوزهایی از سوی میراث فرهنگی صادر شده است و فراخوانی در این رابطه انجام شده که با استقبال خوبی نیز روبه‌رو بوده است.
به گفته وی، برای مجوز خانه‌های مسافر شاخص‌هایی در نظر گرفته شده است. وجود چند اتاق، رعایت نظافت و بهداشت، تایید اماکن و وجود پرده‌های مناسب در اتاق‌ها تعهداتی است که مالکان این خانه‌ها باید به آن پایبند باشند.
نصیری می‌افزاید: همچنین بهره گیری از ظرفیت‎های اقامتگاه‎‎های بوم گردی در دستور کار قرار گرفته است و در این زمینه نیز ۱۵۰۰ تخت از ظرفیت های بوم گردی به تخت های اقامتی استان اضافه شده است.
وی بیان می‎‎کند: با توجه به این که این میزان ظرفیت جوابگوی ایام پیک سفرهای نوروزی در ۲۰ روز ابتدایی سال نخواهد بود، بهره‎‎گیری از مکان  های خاص اوقاف، مدارس و حسینیه‎‎ها به عنوان دیگر ظرفیت‎‎های مجموعه اقامتی استان در ایام نوروز برای میزبانی از مسافران نوروزی مد نظر است.

همشهری 
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..