تحلیلی بر وضعیت و رویکرد اصولگرایان

به گزارش یزدی نیوزهرکس خودش را بهتر معرفی کند و بتواند یک چشم انداز روشن تری برای جامعه ترسیم کند و اقتصاد جامعه را از این رکود و رخوت خارج کند، می تواند افکار عمومی را تا حد زیادی با خود همراه کند. مردم منتظر یک اتفاق و حرکت جدی هستند تا احساس کنند جامعه از این رکود خارج می شود و می توانند شاهد بهبود وضعیت معیشت باشند. این مهم ترین مسئله در انتخاب آینده است.

علی رغم عدم شفافیت فضای انتخاباتی کشور بر روی نامزدهای خاص ریاست جمهوری، هویت جریان های رقیب تا حد زیادی مشخص شده است. در این انتخابات رقابت بین جریان اصولگرایی از یک طرف و جریان اصلاحات-اعتدال از سوی دیگر قابل پیش بینی است. عده ای معتقدند از نظرخط تبلیغی و رسانه ای، جریان اصلاحات-اعتدال به دنبال سیاسی کردن فضای کشور و رقابت گفتمانی هستند و اصولگرایان عرصه اقتصاد را محور فعالیت های انتخاباتی خود قرار داده اند.

نقد و بررسی این موضوع و آخرین وضعیت جریانات سیاسی ما را بر آن داشت که در حاشیه نمایشگاه رسانه های دیجیتال انقلاب اسلامی، با دو تن از فعالین سیاسی جریان اصولگرا گفتگویی را انجام دهیم که در این مهم از نظرات آقایان سید محمد حسینی، وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی و مهدی فضائلی از فعالین رسانه ای اصولگرا بهره مند شدیم. متن این گفتگو در ادامه آمده است:مهدی فضائلی در گفتگو با بصیرت:

بصیرت: وضعیت سیاسی کشور و راهبردهای انتخاباتی در انتخابات ریاست جمهوری آینده هنوز چندان مشخص نیست اما در ظاهر امر اصول گرایان دنبال بهبود وضعیت اقتصادی کشور هستند و بیشتر گفتمان اقتصادی را تعقیب و دنبال می کنند ولی اصلاح طلب ها حسب آرا و عقاید خود بیشتر دنبال توسعه سیاسی هستند و به دنبال گفتمان سازی در این حوزه اند. به نظر شما آیا اساسا این برداشت صحیح است؟ آیا این نوع رویکرد رو که مسئله اول باید مسائل اقتصادی یا سیاسی صرف باشد را تایید می کنید و به طور کلی ارزیابی خودتون رو راجع به شرایط سیاسی کشور در آستانه انتخابات بفرمایید.

فضائلی: به نظر من ما در انتخابات پیش رو با یک سری از گفتمان های جعلی مواجه می شویم. یک گفتمان واقعی داریم که با متن جامعه درگیر است اما گفتمان های جعلی و ایجادی اینطور نیست مثل گفتمان جنگ و صلح، یعنی جریانی دنبال فضاسازی و تحلیل های غلط به خصوص بعد از روی کار آمدن ترامپ در آمریکا برود و در داخل کشور هم یک عده رو جنگ طلب معرفی کند و سعی در ایجاد دو قطبی جنگ و صلح در پی بهره برداری های انتخاباتی باشد که این فضا فضای جعلی و کاذبی است و قطعا با واقعیت های کشور فاصله دارد. همانطور که دیروز خود ترامپ اعلام کرد دنبال جنگ نیست و اصلا این امکانات و ظرفیت را ندارد که جنگ جدیدی را آغاز کند. امروز مهم ترین نیاز جامعه، گفتمان کارآمدی است، امروز جامعه از یک بی عملی از یک ناکارامدی و بی عرضگی دارد رنج می برد و نتیجه این ناکارامدی را ما در همه حوزه ها از جمله حوزه اقتصادی و معیشت مردم مشاهده می کنیم. طبیعتاهرکس خودش را بهتر معرفی کند و بتواند یک چشم انداز روشن تری برای جامعه ترسیم کند و اقتصاد جامعه را از این رکود و رخوت خارج کند، می تواند افکار عمومی را تا حد زیادی با خود همراه کند. مردم منتظر یک اتفاق و حرکت جدی هستند تا احساس کنند جامعه از این رکود خارج می شود و می توانند شاهد بهبود وضعیت معیشت باشند. این مهم ترین مسئله در انتخاب آینده است.

بصیرت: آیا بحث آشتی ملی که اخیرا توسط برخی جریان های سیاسی مطرح شده است را در ذیل همین گفتمان سازی های جعلی می توان تعریف کرد؟

فضائلی: بحث آشتی ملی از مسئله هایی است که به شکل غلط توسط برخی جریانات سیاسی مطرح شده است. واژه ای که ما به ازای واقعی در جامعه ندارد. یعنی به این صورت نیست که یک قهری در جامعه اتفاق افتاده باشد که حالا ما دنبال آشتی باشیم. یک گروه سیاسی به دلیل عملکرد خودش به دلیل مواجه خودش با نظام امروز احساس بی هویتی می کند دنبال احیای هویت خودش بود و به جای اینکه با صداقت این مسئله رو اقرار کند دنبال تعمیم دادن وضعیت خودش به جامعه بود تا به اصطلاح یک آشتی ملی صورت بگیرد. به دلیل اینکه دنبال کنندگان آشتی ملی همزمان بحث ارتباط با رهبری رو هم مطرح می کردند، رهبری موضع خود را درباره آشتی ملی مشخص کردند. بخشی از جریان اصلاحات که درون نظام هستند همین الان هم در ارتباط با نظام اند و با رهبری هم ارتباط دارند وبخشی هم وجود دارد در این جریان که به تعبیر ما فتنه گری کردند می توانند بازگردند ولی مشروط به شرایطی است که اولین شرط آن هم اظهار ندامت و پشیمانی از آنچه که انجام داده اند است و دوم عذر خواهی از مردم بخاطر دروغی که گفتند و هزینه هایی که به کشور تحمیل کردند، می توانند امیدوار باشند که راه باز شود و اتفاقات گذشته را جبران کنند.

سیدمحمد حسینی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با بصیرت:

بصیرت: شما جریان اصول گرا را تا چه اندازه به سمت وحدت ارزیابی می کنید و اساسا با توجه به تکثری که در این جریان وجود دارد اصلا امکان وحدت وجود دارد؟

حسینی: ما از سال ۸۴ شاهد حضور افراد و گروه های مختلفی در جریان اصول گرایی بودیم در عین حال که مشترکاتی وجود داشت اختلاف دیدگا هایی هم بروز می کرد بخاطر همین مسئله در مقاطعی نتوانستند با هم به وحدت برسند که برجسته ترین آن انتخابات سال ۹۲ بود که منجر به پیروزی جناح رقیب شد. در هشتاد چهار اگر چه جریان اصول گرایی متفرق بود، اما در نهایت در دور دوم همه دست به دست هم دادند و به پیروزی رسیدند.[وضعیت و رویکرد اصولگرایان در گفتگو با فضائلی و حسینی]در حال حاضر هم زمینه های جدایی وجود دارد، اما خوشبختانه حرکتی تحت عنوان جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی آغاز شده است که اگر چه صد در صد همه را زیر پوشش ندارد ولی به هر حال یک وفاق حداکثری ایجاد کرده و امیدواریم بقیه هم به این جبهه بپیوندند. چون اینها در شرایطی که فضای انفعالی حاکم بر شرایط بود، پیشگام شدند و با تاسیس هیئت موسس و نمایندگان اقشار از تهران و شهرستان ها توانستند یک جمع قابل قبولی را ساماندهی کنند یک سازوکار پیشنهادی را هم مطرح کردند. حالا اگر کسی انتقادی یا ایراد وپیشنهای دارد می تواند مطرح کند و به جای کنارگیری کمک بکند تا نهایت بتوانیم این روند را طی کنیم فیعنی تعداد کاندیدا مشخص تر و محدود تر بشود و در نهایت مثلا ۵ نفر که بخواهند، وارد میدان بشوند اینها برنامه های خود را ارئه دهند و با نظر سنجی که از مردم صورت میگیرد مشخص شود که اقبال به چه کسی بیشتر است و همه هم به این نتیجه تمکین کنند و اینطور نباشد بخاطر نقدهایی که بعضا به چهره های اصول گرایی دارند خودشان را کنار بکشند چون اگر تفرقه وجود داشته باشد همان اتفاقات سال ۹۲ مجداد تکرار می شود لذا الان رسیدن به گزینه نهایی و واحد یک مسئله جدی در بین اصول گرایان است.

بصیرت: به نظرتان برای تشکیل مجمع جبهه یک مقدار دیر نشده است؟

حسینی: نه هنوز فرصت هست. این هفته پنجشنبه قرار است این مجمع تشکیل شود و امیدواریم تا قبل از سال یک جلسه دوم تشکیل دهیم که تعداد محدود تر شود و بعدا هم اوایل اردیبهشت جلسه نهایی برای مشخص شدن گزینه ها برگزار می شو.

 
بصیرت
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..