گرد فراموشی بر سیمای هنر ۳هزار ساله مهریز

به گزارش یزدی نیوز،سنگ تراشی از حرفه‌های تاریخی و پر رونق ایران‎‎زمین است که تاریخچه آن به ۴۵۰۰ سال قبل برمی‌گردد ولی اکنون مانند بسیاری از حرفه ها و صنایع دستی قدیمی کشور در حال منسوخ شدن است.بررسی سنگ‎‎نگاره‎‎های موجود در استان پیشینه هنر سنگ‎تراشی در این دیار را به هزاره دوم پیش از میلاد برمی‎‎گرداند ولی براساس قدمت سنگ‎‎نگاره های کوه ارنان در مهریز که مربوط به ۳ هزار سال پیش است، می‎‎توان عمر این هنر را به این سال    ها نسبت داد. این هنر قدیمی که روزگاری برای ساختن  مجسمه‎، ستون‎‎های سنگی و سنگ آسیاب     مازاری‎ها(حناسابی‎‎ها) و همچنین آسیاب‎های آبی برای روغن‎‎کشی استفاده می‌شد، اکنون تنها به صورت محدود در آسیا‎‎ب‎های ارده‎‎کشی کاربرد دارد.این هنر دستی شهرستان مهریز به تازگی با تلاش مسئولان محلی و استانی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به همراه ۵ پرونده ناملموس دیگر استان در فهرست آثار ملی کشورمان به ثبت رسیده است.هر چند این رویداد فرهنگی به طور معمول می‎‎تواند چشم‎‎اندازی برای رونق این رشته ترسیم کند ولی با توجه به محدودیت منابع مالی معاونت صنایع دستی استان، هنوز اقدام اساسی و مهمی برای رونق و احیای این رشته انجام نشده است.
همشهری برای اطلاع یافتن از وضعیت این رشته در شهرستان مهریز و همچنین افق‎‎های پیش روی آن پس از ثبت در فهرست آثار ناملموس ملی با «محمدرضا فلاحتی» سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مهریز به گفت‎‎وگو نشست که در ادامه می خوانید.

  • قدمت حرفه سنگ‎‎تراشی در مهریز به چه زمانی بازمی‌‌گردد؟

 بر اساس سنگ‎‎نگاره‎‎های موجود در استان، پیشینه هنر سنگ تراشی در این دیار به هزاره دوم پیش از میلاد بر می‌گردد و با بررسی سنگ نگاره‌های کوه ارنان، قدمت این حرفه در شهرستان مهریز به بیش از ۳ هزار سال پیش برمی‌گردد.

  • وضعیت کنونی این رشته در مهریز چگونه است؟

این صنعت در حال حاضر تنها به سنگ‎‎های آسیاب حناسابی و ارده‎‎کشی خلاصه می‌شود ولی نحوه انجام این هنر در حال حاضر و قدیم یکسان است هر چند که در قدیم کاربردهای زیادی از جمله استفاده در معماری ستون‎‎های سنگی و مجسمه‎‎های قدیمی، انواع کتیبه‎‎ها، سنگ‎‎نگاره‎‎ها، آسیاب‎ها و حنا‎‎سابی‎‎های قدیمی داشت. البته امروز تعداد اندکی از مردم مهریز، حرفه آبا و اجدادی خود را که همان سنگ‌تراشی است دنبال می‌کنند.

  • این رشته به تازگی در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسیده است، به نظر شما این رویداد چه تاثیری بر احیا و رونق این رشته دارد؟

یک اثر برای ثبت در آثار ملی کشور باید دارای چند ویژگی مهم مانند غنای فرهنگی و تاریخی و ارتباط با یک شخصیت برجسته تاریخی یا نشانگر گوشه ای از فعالیت زندگی و آثار آنها باشد. علاوه بر اینها، باید نقطه عطفی در تاریخ انسان‎‎ها و حامل اطلاعات مهمی از تاریخ و فرهنگ و تمدن بشری و مورد احترام باشد. هنر سنگ‎‎تراشی دارای تمام این ویژگی‎‎هاست. امید می‌رود با ثبت در لیست آثار ملی، تلاش‎‎ها به رونق و احیای آن معطوف شود.

  • میراث فرهنگی تاکنون برای رونق این رشته چه اقداماتی انجام داده است؟
هر چند میراث فرهنگی یک کارگاه آموزشی برای جوانان علاقه    مند به این حرفه در مهریز ایجاد کرده ولی هنوز این رشته مانند گذشته احیا نشده است. البته برای احیا و رونق بخشیدن به این رشته نیاز به اعتبار زیادی است که به سبب محدودیت منابع مالی این اداره، هنوز اقدام خاصی برای احیای این رشته انجام نشده است.
همشهری
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..