پژوهشگر و نویسنده فرهنگ عامه یزدمطرح کرد:

سنگفرش خیابان قیام یزد با چه اندیشه‌ای؟

متاسفانه این طرح بدون الگو گرفتن از طرح موفق سنگفرش خیابان مسجد جامع اجرا شده ، هم‌اکنون مراحل پایانی طرح را می‌گذراند و شوربختانه در این طرح نه فضای کافی برای رهگذران و نه برای خودروها طراحی شده است زیرا یک فضای بی‌استفاده‌ای وسط خیابان جا گذاشته‌اند که هیچ کاربری ندارد.

به گزارش یزدی نیوزپژوهشگر و نویسنده فرهنگ عامه یزد با انتقاد از نحوه اجرای سنگفرش خیابان تاریخی قیام، اظهار کرد: متاسفانه این طرح بدون الگو گرفتن از طرح موفق سنگفرش خیابان مسجد جامع اجرا شده ، هم‌اکنون مراحل پایانی طرح را می‌گذراند و شوربختانه در این طرح نه فضای کافی برای رهگذران و نه برای خودروها طراحی شده است زیرا یک فضای بی‌استفاده‌ای وسط خیابان جا گذاشته‌اند که هیچ کاربری ندارد.

«حسین مسرت»  در این رابطه به ارائه ۱۵ پیشنهاد خود در رابطه با زیباسازی کهن شهر یزد همزمان با آغاز بکار مدیر کل جدید میراث فرهنگی استان در سال ۱۳۹۲ اشاره می‌کند و می‌گوید: یکی از این پیشنهادات طرح سنگفرش کردن خیابان‌های مسجد جامع و قیام بود که آقای مهندس شرافت مدیر کل وقت میراث فرهنگی یزد در جلسه‌ای خصوصی فرمودند که این دو طرح به زودی با همکاری شهرداری یزد انجام می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: خوشبختانه طرح سنگ‌فرش خیابان مسجد جامع به خوبی انجام پذیرفت که هم باعث زیبایی خیابان و هم باعث آسودگی رهگذران و مسافران به ویژه جهانگردان و ایرانگردان شد چرا که در این طرح، فضای کافی برای آمد و شد وجود داشت و همگان از اجرای آن خشنود هستند.

مسرت با اشاره به آغاز عملیات اجرایی طرح سنگفرش کردن خیابان کهن قیام در سال جاری، اظهار می‌کند: طرح سنگ‌فرش این خیابان که در مسیر ده‌ها بنای مذهبی، تاریخی و بازارهای کهن و بزرگ یزد قرار دارد، بدون الگو گرفتن از طرح خوب و موفق سنگفرش خیابان مسجد جامع آغاز شده و هم‌اکنون مراحل پایانی طرح را می‌گذراند ولی شوربختانه در این طرح نه فضای کافی برای رهگذران و نه برای خودروها طراحی شده است و در حقیقت یک فضای بی‌استفاده‌ای وسط خیابان باقی گذاشته‌اند که هیچ کاربری ندارد.

این فعال فرهنگی اضافه می‌کند: در واقع مسافران و رهگذران نمی‌توانند در میان ماشین‌ها گذر کنند و خود را به آن فضا برسانند زیرا از دو سو در خطر برخورد با ماشین‌های گذری هستند و بویژه جان فرزندان خردسال‌شان ممکن است بر اثر یک سهل‌انگاری در خطر بیفتد. تازه از بین ماشین‌ها چگونه می‌توانند زیبایی فضاهای تاریخی را ببینند؟

وی با تاکید بر این که کاش اجرای این طرح با مطالعه‌ی بیشتری انجام می‌شد، متذکر می‌شود: با اجرای این طرح، حتی فضا برای مغازه‌داران هم تنگ‌تر شده، چون اکنون پیاده‌روها به محل پارک دوچرخه و موتورسیکلت تبدیل شده و این در حالی است که از طرفی کسی راغب به پیاده‌روی در فضای بی‌استفاده وسط خیابان نیست و از سوی دیگر نیز بستن خیابان قیام به طور کلی برای جلوگیری از تردد خودروها نیز ممکن است که باعث اعتراض زیاد کسبه‌ی این خیابان شود.

مسرت در پایان با بیان این که هر چند دیر شده است ولی باید اقدام عاجلی در این رابطه صورت پذیرد، خاطرنشان می‌کند: البته مهمترین بحثی که پیش می‌آید در مواقع بحرانی مثل زمان عبور خودروهای آتش‌نشانی و آمبولانس است که به هیج وجه امکان رفتن به شانه‌ی روبرو را ندارند و به ناچار باید از روی سنگفرش‌ها  و از میان رهگذران عبور کنند.

منبع: ایسنا
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..