بسته حمایتی برای کاهش سرطان در استان یزد

به گزارش یزدی نیوزقائم‌ مقام معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌ پزشکی‌ یزد می‌گوید: مهم‌ترین عامل برای پیشگیری از بیماری‌های سرطانی، شناسایی عوامل خطر و پیشگیری و کنترل این عوامل است.
«مسعود شریفی» با بیان این که هر‌سال ۳۸ میلیون مورد مرگ ناشی از بیماری‌های غیر‎‎واگیر دار در سنین کمتر از ۷۰ سال در جهان رخ می‌دهد، می‌افزاید: با توجه به اهمیت موضوع، سازمان جهانی بهداشت، کنترل این بیماری    ها و عوامل زمینه‌ساز آنها را به عنوان هدف اصلی برای کاهش ۲۵‌درصدی مرگ و میرهای ناشی از این بیماری‎‎ها تا سال ۲۰۲۵ میلادی تعیین کرده است.
وی تصریح می‎‎کند: بر همین اساس در مراقبت    های بهداشتی، گروهی از مداخلات اولویت    بندی شده است که می‌توانند با کیفیت قابل قبولی از مراقبت ارائه شوند.
شریفی بیان می‌کند: در بسته مداخلات جدید، ترکیبی از مداخلات اجتماعی و فردی در نظر گرفته شده تا با صرف هزینه‎‎های کم و اثربخشی زیاد در دسترس عموم قرار گیرد.
به گفته وی، این مداخلات شامل شناسایی و تشخیص زودهنگام بیماری    های غیر واگیردار با استفاده از فناوری‎‎های ارزان با روش‎های دارویی و غیر دارویی است.
شریفی ادامه می‎دهد: در این بسته حمایتی که «ان،سی،دی» نامیده شده است، برنامه‎‎های پیشگیری از سکته قلبی و مغزی از طریق مراقبت‎‎های ادغام‎‎یافته دیابت، فشار خون بالا و پیشگیری از سرطان    های روده بزرگ و دهانه رحم و همچنین سرطان پستان، در اولویت ارائه خدمت مراقبت سلامت قرار گرفته که قرار است براساس آن هر کارشناس سلامت جمعیتی بالغ بر ۲۵۰۰ نفر را تحت پوشش قرار دهد.
این مسئول اظهار می‎‎کند: در برنامه ملی مبارزه با سرطان، سرطان‎‎های پستان، دهانه رحم و روده بزرگ غربالگری می‌شوند و افراد تشخیص داده شده تحت درمان مناسب قرار می‌گیرند.

درمان انواع سرطان با تشخیص بموقع
رئیس مرکز تحقیقات خون و سرطان استان نیز با تاکید بر این که سرطان با برنامه های پیشگیرانه قابل کنترل و با تشخیص بموقع قابل درمان است، تصریح می‎‎کند: در حال حاضر با تشخیص زود هنگام و انجام اقدامات درمانی مناسب، می‌توان مانع مرگ بیمار و موجب ادامه حیات او شد.
«اعظم السادات هاشمی» اظهار می‎‎کند: طبق آمار سازمان بهداشت جهانی تا سال ۲۰۲۰ میلادی، آمار بیماران سرطانی به ۱۵ میلیون نفر خواهد رسید که ۶۰‌درصد آنها مربوط به کشورهای کمتر توسعه یافته است.
وی اضافه می‎‎کند: یزد از استان    های دارای آمار و شیوع بالای سرطان است و در برخی سرطان    ها نیز در ردیف اول تا سوم کشور قرار دارد.
وی با بیان این که براساس آمارهای موجود، سالانه هزار تا ۱۲۰۰ نفر در استان به سرطان مبتلا می‌شوند، با تاکید بر لزوم ریشه‎‎یابی این موضوع، تصریح می‎‎کند: در حال حاضر شایع‎‎ترین سرطان در بین زنان یزدی، سرطان پستان و در بین مردان یزدی، سرطان پوست و پروستات است .
به گفته هاشمی، شایع    ترین بدخیمی در طب اطفال نیز لوسمی یا سرطان خون است که خوشبختانه در ۸۰ درصد موارد اگر تشخیص و درمان مناسب و بموقع، دارو و بسیاری از عوامل موثر مانند کنترل پرستاری فراهم باشد، قابل درمان است.
 

   تغییر سبک زندگی، موثر در شیوع سرطان‎ها

رئیس مرکز تحقیقات خون و سرطان استان می‌گوید: علت رشد سرطان در جوامع بشری، تغییر در سبک زندگی و کم‎تحرکی است.
به گفته «اعظم السادات هاشمی»، مصرف انواع فست فودها، غذاهای بیرونی و بهره‎‎گیری طولانی از وسایل الکترونیکی و کم‎‎تحرکی از مهم‎‎ترین دلایل ابتلا به انواع سرطان‎‎هاست. وی درباره نوع تغذیه سالم برای پیشگیری از بروز سرطان‎‎ها نیز می‎‎گوید: آنتی    اکسیدان‎‎ها نقش مهمی در پیشگیری از سرطان دارند که در مواد غذایی مانند سیر، کلم بروکلی، آجیل و خشکبار، مرکبات، زغال اخته، ماهی، کیوی و پیازچه وجود دارند.

هاشمی بیان می‌کند: احتمال بروز برخی سرطان    ها در افرادی که روزانه میوه و سبزی مصرف می    کنند، کمتر است؛ بنابر این برای پیشگیری از سرطان و سایر بیماری‎‎های مزمن، مصرف روزانه حداقل ۵ واحد انواع میوه و سبزی توصیه می‎‎شود.
همشهری 
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..