صدور مجوز قرق اختصاصی در یزد

به گزارش یزدی نیوزبه مناسبت ایام الله دهه فجر مراسم افتتاحیه بهره برداری از قرق های اختصاصی با حضور برخی مدیران ستادی سازمان حفاظت محیط زیست و برخی مسئولین استانی در استان یزد برگزار گردید و مجوز سه قرق اختصاصی تحویل متقاضیان شد.

کیخا نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و معاون اسبق سازمان حفاظت محیط زیست دراین جلسه به دستورالعمل نحوه واگذاری قرق اختصاصی و ضوابط بهره برداری از آنها اشاراتی نمود و اجرایی شدن این امر را تحولی در محیط زیست کشور دانست وگفت: اگر این طرح در گذشته اجرایی شده بود امروزه این چالش ها در زمینه حیات وحش کشور وجود نداشت.

وی بها دادن و عمل کردن به یک سری حرکت هایی که مبنای علمی و کارشناسی دارند و در تاریخ این مملکت نهادینه شده اند را راهی برای مقابله با این چالش های زیست محیطی عنوان نمود و افزود: قرق های اختصاصی می تواند شروع کار بزرگی در این زمینه در کشور باشد و اگر این پایلوت در استان یزد به خوبی اجرا شود نتیجه آن می تواند در کشور گسترش پیدا کند.

وی گفت: با رسمیت پیدا کردن قرق های اختصاصی در کشور که به همت مدیران سازمان حفاظت محیط زیست ،سایر دستگاهها و استانداری ها صورت گرفت در طول سال های آتی شاهد ملموس بودن نتایج این اقدامات برای همه ایران باشیم.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این مراسم گفت: بیش از ۷۰ درصد گونه های در معرض خطر انقراض در دنیا توسط بخش خصوصی حفاظت می شود و مردم،اشخاص حقیقی و حقوقی و مردم محلی برای حفظ حیات وحش تلاش می کنند.

تیموری به مدیران پیشنهاد داد که مناطق شکار ممنوع که رشد جمعتی نداشتند را وارد محدوده قرق های اختصاصی کنند و به کمک قرق بانان این مناطق را حفاظت نماییم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد، به توضیحاتی در خصوص روند شکل گیری قرق های اختصاصی و چالش ها و مشکلات آن پرداخت و گفت:با توجه به اینکه قانون گذاری قرق های اختصاصی مربوط به سال ۱۳۴۶ است ولی پس از گذشت ۵۰ سال این قانون احیاء گردید و با همت سازمان حفاظت محیط زیست و دیگر دستگاههای مربوطه به بهره برداری رسید.

سادات موسوی افزود:استان یزد اولین استانی است که در حوزه قرق های اختصاصی وارد شده و در برخی این قرق ها صد در صد افزایش جمعیت حیات وحش را داشته ایم.

در پایان این مراسم مجوز بهره برداری از علی آباد چهل گزی، قرق منصورآباد عربون یزد و قرق منصورآباد رفسنجان تحویل متقاضیان گردید و لوح تقدیری با امضای معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و ریاست سازمان حفاظت محیط زیست به مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد به دلیل همکاری و راهگشایی در روند تنظیم و تصویب ضوابط و مقررات و راه اندازی قرق های اختصاصی برای نخستین بار در کشور که می تواند گامی موثر وسازنده در مسیر حمایت از حیات وحش و طبیعت کشور باشد تقدیم گردید.

 

 

بخش نظردهی بسته شده است..