رئیس سازمان ملی جوانان در دولت اصلاحات در یزد اعلام کرد:

منشور حقوق شهروندی، اجرای مسئولیت های رئیس جمهوری را تسهیل می کند

رئیس سازمان ملی جوانان در دولت اصلاحات گفت: منشور حقوق شهروندی برگرفته از اصول متعدد قانون اساسی، سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری و مبانی اندیشه های امام خمینی (ره) است و اجرای بخشی از مسئولیت های رئیس جمهوری را تسهیل می کند.

به گزارش یزدی نیوزحجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری، دوشنبه ۲۹ آذرماه منشور حقوق شهروندی متشکل از ۲۳ سرفصل و ۱۲۰ ماده به همراه ساز و کار اجرا و نظارت بر حسن اجرا و ارجاعات قانونی مواد آن را رونمایی کرد.
در این منشور موضوعاتی همچون حق حیات، سلامت و کیفیت زندگی، حق برخورداری از محیط‌ زیست سالم و توسعه پایدار، حق کرامت و برابری انسانی، حق آزادی و امنیت شهروندی، حق مشارکت در تعیین سرنوشت و حق اداره شایسته و حسن تدبیر، حق اشتغال و کار شایسته، حق دسترسی به اطلاعات، دسترسی به فضای مجازی، حق حریم خصوصی، حق تشکل، تجمع و راهپیمایی، حق تابعیت، اقامت و آزادی رفت و آمد، حق تشکیل و برخورداری از خانواده، حق برخورداری از دادخواهی عادلانه، حق اقتصاد شفاف و رقابتی، حق مسکن و حق مالکیت درج شده است.
به گزارش ایرنا، رحیم عبادی شامگاه پنجشنبه در جمع فعالان سیاسی و اجتماعی استان یزد، قانون اساسی را اوج به رسمیت شناختن حقوق ملت ها دانست و گفت: کشورهای پیشرفته دنیا نقطه تحول و آغاز پیشرفت خود را زمانی آغاز کردند که مردم از سیطره نظام های دیکتاتوری آزاد شدند حقوق آنها به رسمیت شناخته شد.
وی افزود: این موضوع تنها خواست مردم کشورهای پیشرفته نبوده و انبیاء الهی و مصلحان اجتماعی هم برای اعتلا بخشیدن به شخصیت و حفظ کرامت، توسعه و پیشرفت انسانها تلاش کردند.
این فعال سیاسی تصریح کرد: ایران در برهه کنونی در شرایطی قرار گرفته که مردم بیش از هر زمانی باید حقوق خود را بشناسند و برای احقاق آن تلاش کنند.
عبادی ادامه داد: در طول تاریخ همواره در مقابل حقوق مردم، قدرتمندانی قرار داشتند که با ابزارهایی مانند پول و زور برای بردگی و اسارت انسان ها تلاش کرده اند.
وی اضافه کرد: حقوق شهروندان، برخی مواقع در بین علماء نیز محل اختلاف بود به طوری که برخی علما معتقد بودند که انسان ها فقط تکلیف دارند و هیچ حقی ندارند و برخی دیگر از این علما از جمله امام خمینی (ره) در کنار این تکالیف، حقوق انسانها را به رسمیت می شناختند.
رئیس سازمان ملی جوانان در دولت اصلاحات گفت: انقلاب های سیاسی و اجتماعی مهمترین زمینه تلاش انسان ها برای به رسمیت شناختن حقوقشان بود و قانون اساسی نیز محصول همین انقلاب هاست؛ قانون اساسی تنظیم کننده روابط مردم و حاکمیت است.
عبادی افزود: یکی از رسالت های مهم نهادهای اجتماعی بالا بردن سطح آگاهی مردم و تلاش در راستای ایفای حقوق شهروندی است.

بخش نظردهی بسته شده است..