ابرکوه در نبرد با خشکسالی

به گزارش یزدی نیوزابرکوه یکی از شهرستان‌های شاخص استان در زمینه کشاورزی است و میزان اشتغال زایی کشاورزی در این شهرستان ۳۵ درصد است.

مجموع اراضی قابل کشت در این شهرستان، ۲۷‌هزار و ۵۰۰ هکتار و سطح زیر کشت زراعی آن ۸‌هزار و ۲۰۰ هکتار بوده که عمده کشت زراعی آن گندم، جو و یونجه است.
در ابرکوه، ۶۴۸ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق و همچنین ۱۳ رشته قنات فعال است که متاسفانه طی ۴۰ سال گذشته از مجموع ۹۱ رشته قنات در اواخر سال‌های ۱۳۷۰ به ۴۲ رشته قنات کاهش یافته و اکنون این تعداد به ۱۳ رشته رسیده است.
با توجه به خشکسالی‌های اخیر که کل استان را درگیر کرده، این شهرستان هم از خسارت‌های آن بی‌نصیب نبوده و خشکسالی  بر کشاورزی آن تاثیر گذاشته است.  در شهرستان ابرکوه اخیرا برای مقابله با خشکسالی، تمهیدات و برنامه‌هایی در دست اقدام است که با استقبال خوب کشاورزان این شهرستان روبه‌رو شده است. مهم‌ترین این برنامه‌ها، کشت محصولات کم آبخواه و همچنین تغییر روند آبیاری کشاورزی از حالت سنتی به نوین است.
همشهری با توجه به اهمیت برنامه‌های اداره کل جهاد کشاورزی شهرستان ابرکوه برای مقابله با خشکسالی با «مهدی غیب الهی» مدیر جهاد کشاورزی این شهرستان گفت و گویی ترتیب داده که در ادامه می‌خوانید.

  • مهم‌ترین تمهیدات اداره کل جهاد کشاورزی شهرستان ابرکوه برای مقابله با خشکسالی چیست؟

کاشت محصولات کشاورزی کم آبخواه به جای محصولات پر آبخواه از مهم‌ترین راهکارهای تداوم تولید در بخش کشاورزی این شهرستان است که کشت پسته و زعفران جایگاه خوبی دارد و مورد استقبال کشاورزان قرار گرفته است. توسعه گلخانه‌ها، آبیاری نوین و همکاری با سازمان آب در نصب کنتور هوشمند برای کنترل برداشت آب و بالا بردن راندمان آبیاری از دیگر برنامه‌های این اداره برای مقابله با کم آبی و خشکسالی است. همچنین افزایش سطح زیر کشت زعفران و محصول گلخانه‎ای به دلیل کم آبخواه بودن، به عنوان الگوی کاشت از موفق ترین برنامه‌های این شهرستان است که ابرکوه هم جزو شهرستان‌های موفق در کاشت محصول زعفران بوده است. با حرکت به سمت کاشت محصولات کم آبخواه برای افزایش تولید و بهره وری از محصولات کشاورزی در وضعیت خشکسالی، تاکنون ۲۵ هکتار به کاشت محصول زعفران و ۸ هکتار به محصول گلخانه ای در این شهرستان اختصاص یافته است.

  • اکنون شهرستان ابرکوه با توجه به ادامه روند خشکسالی در چه وضعیتی قرار دارد؟

در حال حاضر، با توجه به روند خشکسالی در شهرستان ابرکوه، سطح زیر کشت باغ‌ها ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار تخمین زده شده که عمده این محصولات پسته با ۳‌هزار و ۷۰۰ هکتار، زردآلو با ۱۲۰۰ هکتار و همچنین انار با ۶۵۰ هکتار است.  سطح زیر کشت گلخانه ای آن نیز ۵ هکتار است و زعفران که از محصولات کم آبخواه است ۴۰‌هکتار کشت دارد. محصول گندم ۲ هزار و ۹۰۰ هکتار، جو ۶۸۰ هکتار، ذرت ۱۲۰ هکتار و محصول پیاز ۲۳۰ هکتار را به خود اختصاص داده‌اند. با روند خشکسالی‌های اخیر به کشاورزی شهرستان ابرکوه خسارات زیادی وارد شده است؛ بر همین اساس روند آبیاری سنتی برای پیشگیری از مصرف بیش از حد آب به حالت آبیاری نوین در حال تغییر است.

  • برای تغییر آبیاری سنتی به آبیاری‌های نوین در این شهرستان در چندسال گذشته چه برنامه‌هایی اجرا شده است؟

تاکنون ۲ هزار هکتار از اراضی به آبیاری قطره ای و نوین مجهز شده‌اند و هزار هکتار دیگر نیز در دست اقدام است.  این شیوه آبیاری با استقبال خوبی از سوی کشاورزان ابرکوهی روبه‌رو شده است و اکثر آنها درخواست بهره‌گیری از سیستم آبیاری قطره ای را داده‌اند. ابرکوه با  توجه به میزان استقبال کشاورزان در جایگاه نخست بهره‌گیری از آبیاری نوین و قطره ای در استان قرار دارد.

  • عشایر این شهرستان با توجه به خشکسالی در چه وضعی قرار دارند؟

خشکسالی و بی‌آبی به عشایر شهرستان ابرکوه هم خساراتی وارد کرده است؛ این عشایر درگیر مشکلات بی‌آبی و کمبود نزولات جوی هستند و خسارت‌های جبران ناپذیری را متحمل شده اند.  با توجه به خشکسالی و فقیر شدن مراتع، دامداران کوچ‌رو مجبور به تعلیف دام به صورت دستی هستند که با گرانی نهاده‌های دامی، نگهداری دام به هیچ عنوان مقرون به صرفه نیست.

 

 

بخش نظردهی بسته شده است..