تغذیه صحیح عامل موثر در پیشگیری از سرطان:

رتبه بالای یزد در شیوع سرطان/سبک زندگی مردم یزد مطلوب نیست

نقش تغذیه سالم در پیشگیری و حتی درمان عوارض سرطان تایید شده است و شیوه زندگی و عادت های تغذیه سهم مهمی در بروز سرطان دارد به طوری که درصد زیادی از موارد سرطان با تغذیه نامناسب ارتباط دارد.

به گزارش یزدی نیوزسرطان یک مشکل عمده بهداشت و سلامتی است و دومین عامل مرگ پس از بیماری قلب و عروق در دنیا و سومین عامل در کشور ایران است و چهارمین جایگاه را در هزینه های بیماری ها دارد ولی پیش بینی می شود که در آینده نه چندان دور سرطان به دومین دلیل مرگ و میر تبدیل شود.
سالانه حدود ۳۰۰ هزار نفر در ایران جان خود را در اثر ابتلا به سرطان از دست می دهند و پیش بینی شده موارد بروز سرطان در ۲ دهه آینده ۲برابر فعلی افزایش یابد.
بر طبق آمارهای رشد سرطان در کشورهای درحال توسعه از سرعت بیشتری برخوردار است و در ایران سالانه ۸۵ هزار مورد ثبت بیماران جدید سرطانی را شاهد هستیم که نسبت آن در مردان و زنان به ترتیب ۱۳۴ و ۱۲۸ در ۱۰۰ هزارنفر است.
یافته ها نشان می دهد ابتلا به ۳۰ تا ۴۰ درصد از کل سرطان ها به علت تغذیه نامناسب است همچنین آلودگی های شیمیایی ، آلودگی فیزیکی و عدم تعادل تغذیه ای از مهمترین تقسیم بندی های عوامل تغذیه ای موثر بر سرطان می باشند.
مطابق گزارش سازمان بهداشت جهانی سرطان کولون، رکتوم، پروستات، دهان، حلق، مری، معده، کبد، پانکراس، رحم، کلیه و سینه ارتباط تنگاتنگی با عوامل تغذیه ای دارند.
بنابراین با تغییر رژیم غذایی می توان در جهت کاهش بروز بیماریها به ویژه سرطان گام برداشت که می توان از طریق آموزش همگانی ، برگزاری جشنوارهای غذای سالم و رسانه ها این امر محقق شود.
*** بروز سرطان در زنان یزدی بیشتر از مردان
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به افزایش میزان فراوانی سرطان در این استان گفت: بروز سرطان در زنان این خطه بیشتر از مردان است.
محمد حسن لطفی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این استان در زمینه بروز سرطانها در بانوان رتبه نخست و مردان در رتبه های سوم و چهارم کشوری قرار دارد.
وی بیشترین بروز سرطان در استان یزد در جمعیت زنان استان را سرطان سینه ، روده بزرگ ، معده و خون بیان کرد و اظهار کرد: همچنین بیشترین بروز سرطان در بین مردان این خطه پروستات ، دستگاه گوارش و مثانه است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهیدصدوقی یزد شایعترین نوع سرطان در هر دو گروه را سرطان پوست بیان کرد و گفت:پیش بینی می شود در دهه آینده شیوع سرطانها افزایش یابد و در استان یزد نیز که از مدل کشوری تبعیت می کند انتظار می رود هر سال بر تعداد بیماران سرطانی افزوده شود.
وی عوامل ژنتیکی و محیطی را در ابتلا به انواع سرطانها مهم خواند و اظهار کرد: براساس تحقیقات انجام شده ۲۰ درصد سرطان ها ارثی و خانوادگی است و ۸۰ درصد آنها به عوامل محیطی چون تغذیه ، فعالیت بدنی ، آلودگی هوا و مسمومیت ها برمی گردد.
لطفی با بیان اینکه سرطان قابل پیشگیری است تصریح کرد: استعمال دخانیات ، افزایش وزن و چاقی ، عدم تحرک و تغذیه ناسالم از عوامل افزایش سرطانها در استان یزد است.
وی اضافه کرد: افزایش استعمال قلیان و سایر مواد دخانی ، استفاده روز افزون از فست فودها و سایرانواع غذاهای فرآوری شده نظیر سوسیس ، کالباس ، همبرگر و عادت دادن کودکان به استفاده از تنقلات مضر مانند چیپس ، پفک ، استفاده از نوشابه ها ، عدم تحرک فیزیکی کافی ، آلودگی هوا ، استفاده غیر علمی از کود و سموم در فرایند تولید محصولات کشاورزی و نیز برخی از عفونتها و در مجموع شیوه های زندگی ناسالم از دیگر عوامل دخیل در افزایش روز افزون سرطان می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان اینکه سبک زندگی مردم این استان از لحاظ تحرک و تغذیه ای مطلوب نیست افزود: ۵۰ درصد مردم این استان به ویژه بانوان کم تحرک هستند.
وی مهمترین ریسک فاکتورهای سرطان را چاقی بیان و اظهار کرد: همچنین مصرف نکردن میوه و سبزیجات موجب بروز سرطان از جمله سرطان های دستگاه گوارش می شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد افزود: ۸۸درصد مردم این استان حداقل پنج واحد میوه و سبزی را در روز مصرف نمی کنند.
لطفی افزود: با اصلاح شیوه زندگی، تغذیه سالم و ورزش می توان از بروز بسیاری از سرطانها پیشگیری کرد و افراد با مشاهده ابتلای زیاد افراد به سرطان در سطح جامعه باید از خود مراقبت کنند تا به این بیماری دچار نشوند.
وی بر مصرف لبنیات، غلات، گوشت سفید، سبزیجات و خشکبار به صورت منظم و روزانه برای پیشگیری از سرطان ها تاکید کرد و گفت: همچنین باید از غذاهای پرکالری و پرچرپ خودداری شود.
*** افزوده شدن سالانه یکهزار و ۲۰۰ نفر به جمعیت افراد سرطانی در یزد
کارشناس مسئول بیماریهای غیر واگیردار مرکز بهداشت استان یزد گفت: برآوردها نشان می دهد سالانه حداقل یکهزار تا یکهزار و ۲۰۰ نفر به آمار مبتلایان به سرطان در این استان افزوده می شود.
دکتر محمدرضا صادقیان افزود: بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده از سوی وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی طی سال ۱۳۸۹ یکهزار و ۴۹۴ نفر در استان یزد به سرطان مبتلا شدند که از این تعداد ۸۰۲ نفر مرد و ۶۹۲ نفر زن بودند.
وی تصریح کرد: در جمعیت زنان استان شایعترین سرطان سرطان سینه با تعداد ۱۴۰ مورد است که ۲۰ درصد سرطانها در زنان این خطه را تشکیل می دهد.
وی شایعترین سرطان در جمعیت مردان را سرطان پوست با ۹۹ مورد و پس از آن پروستات با ۹۱ مورد بیان کرد و گفت: ۱۱ درصد سرطان ها در بین این گروه به سرطان پروستات مربوط است.
صادقیان با بیان اینکه روند مبتلایان به سرطان در دنیا صعودی است افزود: پیش بینی می شود که تا ۱۵ سال آینده تعداد افراد مبتلا به سرطانی به ۲ برابر برسد.
صادقیان با بیان اینکه این خطه از نظر بروز سرطانها در رتبه اول تا پنجم کشوری قرار دارد خاطر نشان کرد: طی سالهای ۸۷ ، ۸۸ و ۸۹ بروز سرطانها در استان یزد از میانگین کشوری بالاتر گزارش شده است.
وی با اشاره به اینکه کمیت و کیفیت ثبت سرطان در استان یزد در این آمارها بی تاثیر نیست افزود: در سال ۱۳۸۸ استان یزد رتبه دوم را به لحاظ کمیت و کیفیت ثبت اطلاعات بیماران سرطانی به خود اختصاص داده است و این یعنی اینکه ثبت بهتر اطلاعات در استان یزد خود به خود رتبه ما را در بروز سرطانها افزایش خواهد داشت.
این کارشناس تغییر سبک زندگی ، روی آوردن افراد به غذاهای آماده و انواع فست فودها و استعمال دخانیات را از جمله عوامل بیماری سرطان بیان کرد و گفت: با کاهش مصرف غذاهای فوری و روی آوردن به غذاهای سنتی و انجام فعالیت بدنی می توان از این بیماری کشنده جلوگیری کرد.
وی ضمن ابراز نگرانی از شیوع مصرف دخانیات بخصوص مصرف قلیان از افزایش بروز سرطانهای مرتبط با دخانیات در آینده نزدیک اضافه کرد: سرطان علاوه بر اینکه از نظر روحی و روانی بر روی اطرافیان بیمار اثر می گذارد بار اقتصادی هنگفتی نیز بر سیستم بهداشتی کشور وارد می کند.
دکتر صادقیان در خصوص برنامه های وزارت بهداشت برای غربالگری و تشخیص زودرس سرطان های شایع گفت: با تدابیر اندیشیده شده طی ماههای آتی دو سرطان سینه و دهانه رحم در خانم ها و سرطان روده بزرگ در خانم ها و آقایان غربالگری می شود.
***
یک متخصص تغذیه هم با بیان اینکه تغذیه صحیح در پیشگیری و درمان انواع سرطان نقش مهمی دارد گفت: بسیاری سبزیجات و میوه ها سرشار از آنتی اکسیدان ها و مواد ضدسرطان هستند که می توانند از واکنش های ناخواسته در داخل بدن جلوگیری و یا آنها را متوقف کنند.
دکتر یوسف نقیایی افزود: مهمترین آنتی اکسیدان ها شامل انواع میوه و سبزی های سبز ، زرد ، نارنجی و قرمز مانند هویج، کدو، سیب زرد ،گوجه فرنگی، توت فرنگی، سیر و پیاز، زیتون، و خانواده کلم می باشد.
وی اظهار کرد:تمام آنتی اکسیدان ها در پیشگیری از بسیاری سرطان ها از جمله سرطان ریه ، سینه و پروستات و دستگاه گوارش نقش موثری دارند.
نقیایی با بیان اینکه تغدیه نامناسب موجب بروز سرطان یا تسریع در ابتلا آن می شود افزود:گوشتهای فرآیند شده مانند انواع سوسیس و کالباس به علت وجود نیترات و نمک زیاد می تواند خطر انواع سرطان از جمله معده را افزایش دهد.
وی اظهار کرد: سرخ کردن مواد غذایی در حرارت بالا می تواند باعث تولید مواد سرطان زای شود، بنابراین غذاهای نیمه سوخته مانند کباب و جوجه کباب سوخته، چیپس، نان، ته دیگ و سیب زمینی سوخته را مصرف نکنید.
این متخصص تغذیه گفت: کباب کردن با حرارت شدید به مواد غذایی ، خطر سرطان دستگاه گوارش را افزایش می دهد.
وی توصیه کرد: از مصرف رب های گوجه فرنگی و کنسروهای غیر استاندارد خودداری کنید زیرا منجر به سرطان می شوند.
نقیایی با بیان اینکه بروز سرطان ها باعث ضعف در سیستم ایمنی بدن می شود گفت: مبتلایان باید از انواع پروتئین ها شامل گوشت، حبوبات و تخم مرغ مصرف کنند.
وی خاطرنشان کرد:سبک غلط زندگی، فعالیت فیزیکی ناکافی و کم تجرگی می تواند خطر ابتلا به انواع سرطان را افزایش دهد بنابراین افراد باید الگوی صحیح مصرف مواد عذایی را در زندگی خود بکار گیرند تا گرفتار این بیماری خاموش نشوند.

منبع: ایرنا
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..