گردشگری سلامت در یزد

به گزارش یزدی نیوزگردشگری سلامت هم اکنون یکی از پراستقبال ترین گونه های گردشگری محسوب می شود که علاوه بر ارائه خدمات بهداشتی و درمانی، باعث رونق سایر حوزه گردشگری مانند هتلینگ، بخش حمل و نقل و سایر بخش های این صنعت می شود .
در استان یزد با موقعیت مناسب در مرکز کشور و برخورداری از زمینه های مطلوب بهداشتی، درمانی و گردشگری و با توجه به اینکه در حوزه های صنعت و کشاورزی به دلیل محدودیت آب و شرایط اقلیمی و آلودگی ناشی از صنایع امکان توسعه زیادی وجود ندارد، بسترسازی برای رونق گردشگری سلامت و توسعه زیرساخت های این بخش به عنوان یک صنعت سبز می تواند جایگزین مناسب برای دیگر فعالیت ها باشد.
بر اساس بررسی های صورت گرفته بیش از ۴۰ درصد ظرفیت‌ تخت‌های بیمارستانی و امکانات درمانی استان یزد از سوی بیماران سایر استان مانند سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان و … استفاده می شود که این موضوع مبین آن است که یزد زمینه های لازم برای تبدیل شدن به قطب گردشگری سلامت را دارد.
هم اکنون در یزد ۱۲ بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی و ۷ بیمارستان غیردانشگاهی فعالیت می‌کنند که بیشتر بیماران آن بویژه در بخش بستری از استان های جنوب و جنوب شرق کشور تشکیل می شود.
در یزد ۱۴ بیمارستان دولتی با یک هزار ۵۸۲ تخت و۷ بیمارستان خصوصی با ۹۸۳ تخت در حال ارائه خدمات به بیماران هستند که درصد اشغال این تخت ها ۱۰۰درصد است از این رو طرح های توسعه ظرفیت های درمانی در سطح استان در حال پیگیری است.
شهر و استان یزد از قدیم به مهمان نوازی، دارالعباده و دارالامان بودن شهرت داشته و صنعتگران، کشاورزان و پزشکان این خطه نه تنها در سایر استان ها بلکه در برخی کشورها همچون کشورهای حاشیه خلیج فارس و حتی هند مورد وثوق بوده اند که این روند تا امروز تداوم یافته و زمینه ورود گردشگران درمانی به استان را رونق داده است.
وجود پزشکان حاذق و فضای آرام و امن استان یزد در مرکز کشور می تواند زمینه ای باشد تا با بهره‌گیری از ظرفیت های تاریخی، طبیعی و فرهنگی استان، قطب گردشگری سلامت در منطقه شرق، جنوب شرق و حتی مرکز کشور در این استان ایجاد شود.
حضور بیماران و همراهان آنها در شهر یزد باعث رونق اقتصادی در بازار و افزایش درآمدهای مراکز اسکان مسافران مانند هتل ها و خانه های اجاره ای شده و مراودات فرهنگی و اجتماعی استان ها را نیز بیشتر کرده است از سوی دیگر میانگین رشد گردشگری خارجی استان یزد ۸۰ درصد بوده و از این لحاظ از موفق ترین استان کشور در جذب گردشگران خارجی محسوب می شود، سازماندهی در بخش گردشگری سلامت با حمایت دولت می تواند زمینه بهبود خدمات برای استفاده کنندگان از خدمات درمانی و همچنین رونق گردشگری سلامت را در یزد به دنبال داشته باشد.
توجه به معلولان و افراد ناتوان و کم توان از الزامات گردشگری سلامت است، اگر چه یزد در سال جاری رتبه نخست مناسب سازی کشور برای معلولان را کسب کرده اما با توجه به پیش بینی سرویس دهی به مراجعه کنندگان از استان های دیگر، مناسب سازی معابر شهری و مرکز درمانی به خصوص در پایانه های مسافربری باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد چراکه ۲۵ درصد جمعیت کشور را معلولان، کودکان، زنان باردار و افراد سالمند تشکیل می دهد و طبیعتا این درصد برای شهر و استانی که قصد ارائه خدمات گردشگری سلامت را دارد، بیشتر از متوسط کشور خواهد بود و باید پیش بینی های لازم را برای ارائه خدمات بهتر به اقشار کم توان داشته باشد.
* خبرنگار ایرنا مرکز یزد/محمود رضا رحمانی

بخش نظردهی بسته شده است..