سنت دیرینه چاوشی‌خوانی ‌استان یزد احیا شد

به گزارش یزدی نیوزمدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد گفت: سنت دیرینه چاوشی‌خوانی که در حال فراموشی بود، در استان یزد احیا شد.
 علی غیاثی ندوشن در نشست مجمع نمایندگان استان یزد با مسئولان و مدیران فرهنگی استان یزد اظهار داشت: در برنامه‌های اداره کل ارشاد یزد سه رویکرد تقویت انجمن‌ها و تشکل‌های فرهنگی و هنری و واگذاری امور فرهنگی و هنری به این تشکلها، توجه به فرهنگ بومی و یزدی، توجه به شهرستانها و حتی الامکان اجرای برخی از برنامه‌های ملی و استانی در شهرستانها مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

وی در ارتباط با برنامه‌هایی که در شهرستان‌ها برگزار شده، گفت: جشنواره استانی کار و تلاش شهرستان خاتم، جشنواره کشوری طنز لبخند انار در اردکان، کنگره شعر روستا در شهرستان خاتم، کنگره شعر کویر در شهرستان ابرکوه، جشنواره استانی شعر طنز مهریز از جمله این موارد است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد خاطرنشان کرد: جشنواره رضوی در تمام کشور برگزار می‌شود و استان یزد بخش فیلم کوتاه و مستند را بر عهده گرفته و در این زمینه توانستیم رتبه برتر را به دست آوریم.

غیاثی ندوشن ادامه داد: در بحث فرهنگ عمومی همایش چاوشی‌خوانی به عنوان سنتی که به فراموشی سپرده شده بود را برگزار کرده و در راستای احیای آن قدم برداشتیم.

وی یکی از برنامه‌های ویژه این اداره کل را توجه به مفاخر استان دانست و گفت: از جمله مواردی که در استان یزد در بحث مفاخر برگزار شد، کنگره ملی اخوان ثالث به عنوان یک افتخار یزدی تبار بود که برای اولین بار در کشور برگزار و تدوین ۵ کتاب فاخر از جمله نتایج این کنگره  به حساب می‌آید.

وی رونمایی از ۳۵ عنوان کتاب، برگزاری نخستین دوره کتاب سال یزد، برگزاری سه دوره نمایشگاه بزرگ کتاب، را از جمله شاخص‌ترین اقدامات در حوزه کتاب یزد دانست و گفت: حدود ۳۰ هزار جلد کتاب در دو سال گذشته با اعتباری بالغ بر ۲۶۴ میلیون تومان از ناشران خریداری شده که تا پیش از آن انجام نمی‌شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد خاطرنشان کرد: در طرح روستای دوستدار کشور هم استان یزد حضور خوب و پررنگی داشت که در هر دو سال این جشنواره، روستاهای یزد جزو ۱۰ روستای برتر کشور قرار گرفتند.

غیاثی ندوشن گفت: امسال برای نخستین بار در تمام شهرستانهای استان یزد کارگاه آموزشی تئاتر به صورت تخصصی در راستای تقویت بنیه این هنر در استان انجام شد.

وی افزود: شهرستان اشکذر تنها شهرستانی در استان یزد است که هیچ زیرساخت فرهنگی و هنری ندارد و باید در راستای ایجاد زیرساخت‌های لازم در این شهرستان قدم برداشت.

منبع: تسنیم
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..