ورود ناوگان حمل ونقل عمومی به بافت تاریخی

به گزارش یزدی نیوزکمبود زمان، فرصت بازدید از بخش‌های مختلف بافت تاریخی را از گردشگران سلب کرده و نبود امکان تردد با خودروهای معمولی در بافت قدیم، مانع از طی شدن کوچه‌های آشتی کنان از سوی گردشگران شده است. از این رو به تازگی شاهد ورود خودروهای برقی و کلاسیک در بافت تاریخی برای جابه‌جایی گردشگران هستیم.
تردد در کوچه‌های باریک بافت تاریخی برای تماشای زیبایی‌های آن، یکی از خواسته‌های گردشگرانی است که از سراسر دنیا برای بازدید از خشت‌های خام و جاودان به این بافت سفر می‌کنند.
مدت زمان اقامت تورهای گردشگری در شهر یزد ۲روز است که با توجه به کثرت و جذابیت بافت تاریخی، زمان کافی برای بازدید از بافت تاریخی، به گردشگران نمی‌دهد. یکی از دلایل کمبود زمان برای بازدید از بافت تاریخی، نبود امکان تردد خودرو در بافت است.
البته لذت گردش در بافت در پیاده طی کردن مسیر است اما زمانی که فرصت کافی برای بازدید از این جاذبه‌ها در اختیار نیست، می‌توان با یک وسیله نقلیه متناسب با معابر و شرایط بافت تاریخی، زمان کمتری را برای تردد در بافت صرف کرد.
شهرداری یزد و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان برنامه‌هایی را برای ورود ناوگان جدید حمل ونقل عمومی به بافت تاریخی و بخش گردشگری استان در دست اقدام دارند. در گام نخست اولین خودرو برقی با عرض مناسب با کوچه‌های بافت تاریخی، جابه‌جایی گردشگران را آغاز کرد.
در گام بعدی، خودروهای کلاسیک نیز وارد عرصه شدند و جابه‌جایی گردشگران با خودروهای کلاسیک که با تاریخچه و قدمت بافت، مطابقت بیشتری دارد مورد استقبال گردشگران خارجی قرار گرفت.
اداره کل میراث فرهنگی استان همچنین در نظر دارد که با تعیین مسیر ویژه دوچرخه، فرصت رکاب زدن در بافت تاریخی را برای بازدید از جاذبه‌های آن برای گردشگران فراهم کند.
البته دوچرخه‌سواری از ابتدا در بافت تاریخی مرسوم بوده است اما با رونق موتورسواری در بافت، حضور دوچرخه‌ها کمرنگ‌تر شد اما اگر قطعا مسیرهای مشخصی برای دوچرخه‌سواری در بافت تاریخی تعیین شود، شهروندان وگردشگران استقبال خواهند کرد.

خودرو‌های برقی؛ حفظ هوای پاک
معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری یزد گفت: در حال حاضر یک دستگاه خودرو برقی با ظرفیت ۱۵‌نفر برای جابه‌جایی گردشگران در بافت تاریخی فعال شده است. امیدواریم با تامین اعتبار بتوانیم تا پایان سال ۱۰‌خودرو برقی را برای تقویت حمل ونقل عمومی در بافت تاریخی یزد راه اندازی کنیم.
«محمدرضا شفیعی» افزود: خودروهای برقی با هدف خدمات‌رسانی بهتر به گردشگران داخلی و خارجی، جلوگیری از آلودگی هوای شهر یزد و استفاده از تمام متدهای حمل و نقل دوستدار محیط زیست وارد حمل ونقل عمومی بافت تاریخی شده است و خودروهای کوچک‌تر برقی نیز با ظرفیت ۱۱‌نفر وارد این ناوگان می‌شوند.
وی ادامه داد: از ویژگی‌های شاخص این خودروها، تجهیز آنها به پنل خورشیدی و سیستم شارژ برق شهری است که قدرت پیمایش ۳۰‌کیلومتر در ساعت را دارد و این سرعت می‌تواند تا ۸۰‌کیلومتر در ساعت نیز افزایش یابد.
این مسئول گفت: استفاده از این خودروها عدم تولید آلودگی صوتی و آلودگی هوا، هزینه پایین، نیاز نداشتن به سوخت‌های فسیلی، ابعاد مناسب، فرمانپذیری بالا و سهولت در استفاده را به همراه دارد و در مجموع خودرویی پاک برای توسعه حمل و نقل عمومی در بافت تاریخی است.
وی با بیان این‌که این خودروها به عنوان ناوگان حمل ونقل عمومی در بافت تاریخی، راه اندازی شده است، ادامه داد: این خودروها به صورت رایگان در اختیار گردشگران خارجی قرار می‌گیرد تا بتوانند به سهولت در بافت تردد کنند که نمونه این مدل حمل ونقل در برخی شهرهای خارجی نیز اجرا شده تا گردشگری در شهرها تسهیل شود.

تعیین محورهای گردشگری در بافت
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هم با اشاره به رویکرد این اداره کل برای تقویت حمل ونقل عمومی در بافت تاریخی، اظهار کرد: ورودی خودروهای برقی، کلاسیک و در آینده نزدیک دوچرخه به گردشگری بافت تاریخی رونق می‌بخشد.
«مصطفی فاطمی» افزود: اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان در برنامه ۵ ساله گردشگری به تعیین محورهای ویژه گردشگری با خودروهای مناسب با بافت، دوچرخه و پیاده روی در بافت اقدام کرده است. وی اضافه کرد: در حال حاضر گردشگران از مسیرهایی عبور می‌کنند که هم عابران پیاده و هم موتورسیکلت‌ها تردد می‌کنند. از این رو بهتر است که مسیر ایمنی برای تردد گردشگران تعریف و وسایل حمل و نقل مناسب نیز در این باره تجهیز شود.وی ادامه داد: با توجه به استقبال گردشگران خارجی از بافت تاریخی، تقویت حمل ونقل عمومی قطعا گام موثری در رونق صنعت گردشگری استان دارد و می‌تواند فرصت بازدید بهتر از بافت تاریخی را برای گردشگران فراهم کند.
این مسئول تاکید کرد: با توجه به کوتاه بودن زمان برای بازدید از بافت تاریخی، تردد در بافت با خودروهای مناسب و عبور از کوچه‌های باریک قطعا فرصت بیشتری را برای بازدید از بافت تاریخی در اختیار گردشگران قرار می‌دهد.
وی افزود: بعضی گردشگران فرصت کافی برای عبور از کوچه پس کوچه‌های بافت تاریخی را ندارند و به همین دلیل از بازدید برخی جاذبه‌های آن محروم می‌شوند.
همشهری

 

 

بخش نظردهی بسته شده است..