نارضایتی از بوی سوزاندن ضایعات در یزد

به گزارش یزدی نیوزنارضایتی شهروندان یزدی از فعالیت واحدهای خرید و فروش ضایعات و بوی نامطبوع ناشی از سوزاندن ضایعات برای دستیابی به آهن خالص، نوید بخش این خبر بود که قرار است با ایجاد شهرک بازیافت کنار کارخانه کمپوست شهر یزد، مراکز خرید و فروش ضایعات هم به این شهرک منتقل شود.

بوی سوختگی نامشخص و البته بسیار آزاردهنده همواره در برخی از نقاط شهر و البته روستاهای بخش مرکزی به مشام می‌رسد؛ بویی که ساکنان آن مناطق عقیده دارند مضراتش کمتر از آلودگی کوره‌ها و واحدهای صنعتی آلاینده نیست. فعالیت غیرمجاز افراد در برخی از کارگاه‌ها‌ی متروکه برای خرید و فر وش ضایعات و سپس سوزاندن ضایعات برای دستیابی به آهن خالص و کسب سود باعث شده است که این بوی نامطبوع بسیاری از مناطق شهر را درگیر کند.

نارضایتی از بوی سوزاندن ضایعات
یکی از ساکنان میدان نماز در بلوار مدرس از انتشار بوی نامطلوب در این منطقه در اثر سوزاندن ضایعات گلایه کرد و افزود: دولت با سختی توانسته است جلوی فعالیت برخی از کوره‌داران را بگیرد تا هوای این منطقه از شهر سالم‌تر شود اما متاسفانه ضایعاتی‌ها جایگزین کوره‌داران شده‌اند.
«آرش میرابی» ادامه داد: متاسفانه ساکنان حاشیه شهر، قربانیان واحدهای آلاینده و غیرمجاز هستند و این بار نیز تبدیل کارگاه‌ها و سوله‌های اطراف شهر به محل خرید و فروش ضایعات، مشکلات دیگری برای مردم به‌وجود آورده که باید در هر ساعت از شبانه روز منتظر استشمام بوی سوختگی بسیار آزاردهنده ناشی از سوختن انواع و اقسام مواد ضایعاتی باشند. وی با بیان این‌که برخی از این ضایعات شیمیایی‌اند، اضافه کرد: به این ترتیب دود ناشی از سوختن مواد شیمیایی مستقیم وارد ریه شهروندان می‌شود و مردم بی گناه باید با پرداخت هزینه درمان، تاوان سودجویی افرادی را بدهند که با همین مراکز خرید و فروش ضایعات، سود هنگفتی برداشت می‌کنند. این شهروند از مسئولان شهر خواست دست به دست هم دهند و جلوی فعالیت این واحدها را بگیرند در غیر این صورت با گسترش روز به روز آنها، دیگر جای نفس کشیدن برای شهروندان باقی نخواهد ماند.

جلوگیری از فعالیت واحدهای غیرمجاز
یکی از ساکنان خیابان بنافتی زاده هم این معضل را یادآور شد و افزود: متاسفانه کارگاه‌هایی که به دلیل مشکلات اقتصادی توان تولید ندارند، به مراکز خرید و فروش ضایعات تبدیل شده اند و مدیریت آنها نیز در دست افراد غیربومی است که به راحتی بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای کسب درآمد می‌کنند.
«مرتضی اسماعیلی» ادامه داد: متاسفانه شهروندان یزدی هر روز بیشتر از حقوق طبیعی خود که داشتن هوای سالم و نفس کشیدن در هوای پاک است محروم می‌شود که زمان مورد نیاز برای جبران این خسارت بسیار طولانی است و مسئولان باید قبل از فعالیت، جلوی شیوع این واحدها را بگیرند تا با معضل کوره‌های آجرپزی برخورد نکنند.
وی بر ضرورت تدوین سیاست برای داشتن هوای پاک در استان تاکید کرد و افزود: مسئولان باید قبل از شکل‌گیری واحدهای آلاینده، از صدور مجوز و فعالیت واحدهای غیرمجاز جلوگیری کنند تا بخشی از شهر به کانون فعالیت واحدهای آلاینده غیرمجاز تبدیل نشود.
این شهروند عقیده دارد اگر مدیریت منسجمی بر استان حاکم باشد تا از فعالیت واحدهای آلاینده جلوگیری شود، کم کم این واحد‌ها حذف می‌شوند و هیچ واحد آلاینده‌ای جایگزین آنها نمی‌شود.

واگذاری زمین برای ساخت شهرک
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد از ایجاد شهرک بازیافت در کنار کارخانه کمپوست یزد خبر داد و افزود: بهترین و عملی‌ترین راهکار برای کاهش تولید زباله تفکیک از مبدا و بازیافت مواد بازیافتنی است از این رو سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد در نظر دارد با ایجاد شهرک بازیافت، این اقدام را دنبال کند.
«حمیدرضا رحیمدل» افزود: به این ترتیب با ایجاد شهرک بازیافت، شاهد تجمیع واحدهای فعال در حوزه مواد بازیافتی، بهبود سیما و منظر شهری و کاهش آلودگی ناشی از سوزاندن ضایعات خواهیم بود که بخش بزرگی از این معضلات اجتماعی مربوط به خرید و فروش ضایعات و آهن آلات مستعمل برطرف خواهد شد. وی ادامه داد: یکی دیگر از مزایای این طرح، جلوگیری از خروج پسماند قابل بازیافت از استان است که این موضوع باعث افزایش درصد اشتغال برای جوانان و منبعی برای تامین درآمد و افزایش ارزش افزوده برای استان می‌شود.
این مسئول گفت: به همت شهردار، اعضای شورای شهر و معاون خدمات شهری شهرداری در سال ۹۳، بعد از تصویب شورای شهر یزد، طرح به کارگروه زیربنایی استان ارجاع شد تا بعد از تصویب به واگذاری زمین به شهرداری اقدام شود که در امسال شاهد واگذاری زمین خواهیم بود. رحیمدل ادامه داد: این طرح به مساحت ۲۰۰ هکتار طی ۲‌فاز اجرایی خواهد شد که فاز اول در ۱۰۰‌هکتار طبق نقشه و با مشخص‌شدن کاربری‌های غرفه‌های مذکور شامل غرفه‌های جمع‌آوری پلاستیک، کاغذ، مقوا، پت و کارگاه‌های صنایع تبدیلی و خرید و فروش ضایعات است. وی افزود: یکی از وظایف سازمان برنامه‌ریزی، ساماندهی، مراقبت اجرایی مربوط به کاهش تولید، جمع‌آوری، ذخیره سازی، حمل و نقل، بازیافت، پردازش و دفع پسماندهای عادی از جمله پسماندهای شهری، ساختمانی وعمرانی است.این مسئول گفت: در سال جدید با مشارکت بخش خصوصی مرکز پالایش پسماندهای خانگی فعالیت خود را در شهر یزد آغاز کرد و در حال حاضر با ظرفیت روزانه ۱۰۰ تن، بخش اعظمی از پسماندهای تر خانگی پالایش و پردازش می‌شود. به گفته رحیمدل، با همت و مشارکت خوب شهروندان یزدی، روز به روز تفکیک از مبدا در شهر یزد جدی‌تر می‌شود و اکنون روزانه ۱۰ تن پسماند خشک با ارزش از در منازل و ایستگاه‌های ثابت جمع‌آوری می‌شود.

   ضرورت شتاب در بازیافت پسماند در کشور
مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد گفت: تنها ۲۰ درصد از ۴۸ هزارتن پسماندهای عادی تولید شده کشور، بازیافت می‌شود و این در حالی است که میانگین دنیا در بازیافت پسماندها بیش از ۷۰ درصد است. «حمیدرضا رحیمدل» تاکید کرد: بنابراین باید روند بازیافت در کشور، با شتاب بیشتری پیش رود و مسئولان یکی از اولویت‌های کشور را بازیافت بدانند.
سارا گلابگیریان/همشهری

 

بخش نظردهی بسته شده است..