یک متخصص:

زمینه درمان عوارض سکته مغزی در یزد فراهم شده است

نماینده انجمن سکته مغزی ایران در یزد گفت: زیرساخت های لازم برای درمان عوارض برخی از سکته های مغزی در استان مهیا شده که با این شیوه درمانی، بیماران حداقل آسیب ناشی از سکته مغزی را متحمل می شوند.

به گزارش یزدی نیوزالهه تقوایی گفت: با استفاده از این روش موسوم به TPA یا همان داروی حل کننده لخته، نخستین بیمار سکته مغزی در یزد، درمان و اکنون پس از طی دوره درمانی به زندگی عادی بازگشته است.
وی با بیان افزایش شیوع سکته مغزی در کشورهای در حال توسعه یافته گفت: هر ۵ دقیقه یک نفر در ایران گرفتار سکته مغزی می شود و هرساله در ایران بیش از یکصد هزار نفر سکته مغزی می کنند.
تقوایی در خصوص کاهش آسیب های ناشی از سکته مغزی اظهار کرد: در قدم اول می بایست مردم با عوامل بروز سکته مغزی و نشانه های این بیماری آشنا شوند تا عوارض دائمی و جبران ناپذیر و درمان دیرهنگام سکته مغزی به حداقل برسد.
نماینده انجمن سکته مغزی ایران در یزد یادآور شد: با بروز علائم مانند بی حسی و کم توانی اطرافیان به تصور سردی مزاج به فرد چای نبات و دم نوش دارویی می دهند در صورتی که خوردن و آشامیدن برای بیمار سکته مغزی مضر است.
تقوایی ادامه داد: سکته مغزی گاهی دارای نشانه های جزیی است ودر صورت عدم تشخیص به موقع و درمان مناسب، عوارض جبران ناپذیری با خود دارد، به همین دلیل باید این بیماری را بشناسیم و به صدای سکته مغزی گوش دهیم.
وی ادامه داد: در تمام سکته های رایج، آغاز درمان، در سه تا چهارساعت پس از بروز سکته مغزی، امری حیاتی است به گونه ای که به این زمان وقت طلایی گفته می شود.
عضو انجمن سکته مغزی ایران با تاکید بر حفظ خونسردی اطرافیان بیمار دچار سکته مغزی تصریح کرد: هنگام سکته مغزی به سرعت با ۱۱۵ تماس بگیرید و تا حد ممکن از انتقال بیمار با خودروی شخصی به مراکز درمانی خودداری کنید زیرا هر ثانیه شروع زودتر درمان، صدمه و عارضه کمتری خواهد داشت.
تقوایی خاطر نشان کرد: سکته مغزی دومین عامل مرگ و میر در ایران است و اولین علت ناتوانی طولانی مدت در جهان و ایران است و ۲۰ درصد سکته های مغزی در افراد کمتر ۵۵ سال اتفاق می افتد.

منبع: ایرنا
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..