مدیر کل حفظ نباتات استان یزد:

حمله‌ مگس‌های مدیترانه‌ای به باغات انار استان یزد

مدیر کل حفظ نباتات استان یزد نداشتن زمستان سرد در سال گذشته را علت افزایش جمعیت مگس‌‌های مدیترانه‌ای عنوان کرد و گفت: توجه باغداران به هشدارهای کارشناسان حفظ نباتات و اقدامات پیشگیرانه به موقع می‌تواند خسارت ناشی از این آفت را به حداقل برساند.

به گزارش یزدی نیوز"مرتضی فتاحی اردکانی" در رابطه با ابراز نگرانی بسیاری از کشاورزان شهرستان مهریز در رابطه با شیوع آفت جدیدی که محصول باغات آنها به وی‍ژه انار و انجیر را تحت تاثیر قرار داده است، اظهار کرد: مگس میوه مدیترانه‌ای یک آفت غیر‌بومی استان است و از سال ۱۳۹۰ به دنبال ورود میوه‌های خارجی قاچاق به داخل کشور، در استان یزد نیز مشاهده شده است.

وی در مورد افزایش جمعیت این آفت در استان طی سال جاری، گفت: این مگس به خاطر سازگاری با آب و هوای مدیترانه‌ای تحت عنوان مگس میوه مدیترانه‌ای نامگذاری شده و متاسفانه یکی از عوامل افزایش جمعیت این آفت در استان نداشتن زمستان سرد در سال گذشته بوده که منجر به انتقال آفت به فصول بعدی شده است.

این مقام مسئول با بیان این که مگس میوه مدیترانه نه از طریق سم‌پاشی بلکه با نصب تله‌های جلب ‌کننده کنترل می‌شود، خاطرنشان کرد: اداره کل حفظ نباتات استان در رابطه با بروز این آفت از قبل هشدارهای لازم را تمام شهرستان‌های استان داده و نسبت به توزیع بروشورهای اطلاع‌رسانی در این زمینه اقدام کرده است.

وی با اشاره به این که آفت مذکور مختص تنها شهرستان مهریز نیست و در دیگر شهرستان‌های استان نیز مشاهده شده است، اظهار کرد: باغداران برخی مناطق مانند عقدا با نصب به موقع تله‌های جلب کننده، خسارات ناشی از این آفت را به حداقل رسانده‌اند و ضرر و زیان قابل توجهی متوجه آنان نشده است.

فتاحی در همین رابطه از باغداران خواست تا ضمن ارتباط بیشتر با کارشناسان حفظ نباتات و عمل به توصیه‌های آنان، در ربطه با کاهش این آفت ضمن جمع‌آوری میوه‌های ریزشی از پای درختان، برای نصب تله‌های جلب کننده در باغ‌ها اقدام کنند.
 

منبع: ایسنا

بخش نظردهی بسته شده است..