کاهش واردات کالا به استان یزد در سال جاری

no-thumbs

معاون فنی گمرک استان یزد از کاهش واردات کالا به استان در سال جاری و افزایش صادرات از این استان خبر داد.

به گزارش یزدی نیوزمحمدحسین سلمانی در دومین کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان با بیان اینکه وزن کالاهای صادراتی از این گمرک در شش ماهه نخست امسال افزایش داشته اظهار داشت: در این مدت بیش‌از ۵۴ میلیون و ۵۰۰ هزار و ۶۰۰ دلار کالا از گمرک یزد وارد استان شده است که با ۱۴ درصد کاهش نسبت به سال گذشته در همین مدت مواجه بوده است.

وی با بیان اینکه میزان کالاهای وارد شده از نظر وزنی با چهار درصد کاهش روبرو بوده است ادامه داد: در سال‌های قبل مواد اولیه با ارزش بالاتری به کشور وارد می‌شد اما اکنون قیمت مواد اولیه نیز ناشی از برجام و حذف واسطه‌ها کمتر شده از این‌رو ارزش کالاهای صادراتی نیز کاهش یافته است.

معاون فنی گمرک استان یزد همچنین بیان داشت: وزن کالاهای صادراتی از گمرک استان به مقصدهای صادراتی بیش‌از ۵۷۱ میلیون و ۶۲۸ هزار و ۱۹۰کیلوگرم با ۲۲۷ میلیون و ۵۸۲ هزار و ۶۰۰ دلار ارزش بوده است.

وی با اشاره به رشد صادرات استان به کشورهای هدف اظهار داشت: میزان وزنی کالاهای صادر شده در مقایسه با سال قبل با کاهش ۱۹ درصدی همراه بوده اما ارزش کالاها با رشد شش درصدی در این مدت همراه شده است.

سلمانی همچنین از کشور چین به عنوان نخستین واردکننده به کشور یاد کرد افزود: چین بیشترین حجم کالاهای صادراتی به کشور را داشته و در رتبه نخست ایستاده اما کشور هند کمترین میزان صادرات را به ایران داشته و در ردیف آخر قرار دارد.

وی ادامه داد: همچنین ایتالیا و ترکیه عمده مبدا کالاهای وارداتی گمرک یزد پس از چین بوده است.

سلمانی عمده کالاهای صادراتی استان را کاشی و سرامیک، پسته و مغز پسته، نایلون، انواع کابل مخابراتی، شمش‌های فولادی، هیدروکربن، گونی پلاستیکی و نخ پلاستیکی، شیشه ساختمانی، ظروف شیشه‌ای و سیم و کابل اعلام کرد.

معاون فنی گمرک استان یزد با بیان اینکه تنوع کالاهای صادراتی استان ۱۲۹ قلم کالا بوده است اظهار داشت: عمده کالاهای صادر شده به کشورهای همسایه شامل عراق، افغانستان، پاکستان، قزاقستان، هلند و هند و تاجیکستان بوده است.

منبع: فارس

بخش نظردهی بسته شده است..