ضرورت مرمت آسفالت معابر تفت

به گزارش یزدی نیوزسارا گلابگیریان/همشهری

مسئول فنی و شهرسازی شهرداری تفت با اشاره به فرسودگی آسفالت ۷۰‌درصد از معابر این شهر، ادامه داد: با توجه به تردد شهروندان استان در این شهر، لازم است با تخصیص بودجه استانی، شهرداری را در مرمت این معابر یاری کرد.
شهر تفت از جمله شهرهای ییلاقی استان است که در مسیر روستاهای خوش آب و هوایی این شهرستان قرار دارد و از سوی دیگر با توجه به تفاوت آب و هوای این شهر نسبت به سایر شهرهای استان، بسیاری از پارک‌های شهری تفت، در روزهای تعطیل و آخر هفته میزبان شهروندان سراسر استان است. از این رو علاوه بر افزایش هزینه خدمات شهری، عمر آسفالت معابر این شهر نیز کاهش می‌یابد.
بالا رفتن عمر آسفالت‌ها نیز مزید بر علت شده است که آسفالت بسیاری از معابر این شهر جمع‌آوری شود اما کمبود اعتبارات شهرداری، مانع از این اقدام شده است و بسیاری از معابر این شهر با روکش آسفالت مرمت شده، در حالی که هنوز ترک‌های عمیقی بر بدنه آسفالت شهر وجود دارد.

ضرورت مرمت آسفالت معابر تفت
یکی از شهروندان تفتی با بیان این‌که شهر تفت محل عبور مردم سراسر استان برای رسیدن به روستاهای ییلاقی است، ادامه داد: نه تنها کیفیت آسفالت بسیاری از کوچه‌های این شهر خراب است بلکه خیابان‌ها و معابر اصلی هم آسفالت مناسبی ندارد و ترک‌های بزرگ و کوچک، رانندگان را کلافه و به خودروها خسارت وارد می‌کند.
«ابوالفضل فلاح» اظهار کرد:بسیاری از معابر اصلی شهر تفت از جمله خیابان امام خمینی(ره)، خیابان طالقانی، خیابان باهنر، خیابان شهدا و بسیاری از معابر فرعی آسفالت مناسبی ندارند و بیش از ۲۵ سال از عمر آسفالت اولیه آنها می‌گذرد و دیگر زمان آن رسیده است که شهرداری با تخصیص بودجه مناسب برای مرمت و زیرسازی مجدد آنها وارد عمل شود.
وی ادامه داد: شهرداری باید با اولویت‌بندی معابر نامناسب، مرمت آسفالت آنها را در اولویت قرار دهد تا از وارد شدن خسارت به خودرو شهروندان جلوگیری شود.
این شهروند با بیان این‌که رانندگی بر روی آسفالت ترک خورده و ناهموار رانندگان را کلافه می‌کند و زمینه ساز تصادفات شهری است گفت: شهرداری باید برای مرمت آنها بودجه مناسبی تخصیص دهد.

توجه به معابر شهرک‌ها
یکی دیگر از اهالی شهرک نشین تفت نیز بر ضرورت مرمت معابر شهرک‌ها تاکید کرد و افزود: شهرک‌های متعددی در شهر تفت وجود دارد که معابر آنها وضعیت مناسبی ندارد.
«محمد صادق‌زاده» که ساکن شهرک بهاران است، ادامه داد: شهرداری باید در کنار توجه به معابر اصلی، ساماندهی معابر شهرک‌ها را نیز در دستور کار قرار دهد، چرا که تراکم جمعیتی بالا در شهرک‌ها، تعدد رفت و آمد شهروندان را به همراه دارد و باید راه مناسبی برای دسترسی به شهر برای این شهرک‌ها ایجاد شود.
وی افزود: مناسب سازی معابر شهرک‌ها باید در طرح آماده سازی قبل از تحویل انجام می‌گرفت اما با گذشت زمان، کیفیت آسفالت معابر شهرک‌ها بسیار کاهش یافته و لازم است که شهرداری با تخصیص اعتبار، برای مرمت این معابر وارد عمل شود.

نامناسب بودن معابر بافت تاریخی
یکی از ساکنان بافت تاریخی تفت نیز با اشاره به اقداماتی که شهرداری برای ساماندهی خیابان طریق الرضا در محله گرمسیر انجام داده است، بر ضرورت مرمت سایر معابر بافت تاریخی تاکید کرد.
«غلامحسین مرادی» ادامه داد: بافت تاریخی باید مورد توجه شهرداری و اداره میراث فرهنگی شهرستان قرار گیرد، چرا که با توجه به انتخاب شهر تفت به عنوان شهر نمونه گردشگری و ورود گردشگران داخلی و خارجی به این شهر، معابر فعلی بافت تاریخی زیبنده یک شهر نمونه گردشگری نیست.
وی اضافه کرد: مسئولان شهر می‌توانند با انتخاب طرح‌های مناسب با بافت تاریخی به جای آسفالت کردن، برای مرمت معابر این بافت وارد عمل شوند تا مرمت‌ها با بافت همخوانی داشته باشد و از وضعیت بی کیفیت فعلی خارج شود.

آسفالت معابر شهر فرسوده است
مسئول فنی و شهرسازی شهرداری تفت با اشاره به فرسودگی آسفالت ۷۰ درصد از معابر این شهر، اظهار کرد: قدمت آسفالت برخی از معابر این شهر ۲۵ تا ۳۰ سال است و مرمت آنها تنها با جمع‌آوری آسفالت فعلی و اجرای دوباره آسفالت ممکن است. «فرهنگ مثقالی» ادامه داد: با توجه به محدودیت اعتبارات شهرداری برای مرمت آسفالت معابر شهر در یک بازه زمانی مشخص، شهرداری با همکاری اعضای شورای اسلامی شهر تفت با برگزاری جلسات مختلف ۱۱ معبر اصلی را برای مرمت انتخاب کردند که بیشترین ترددهای شهروندان در آنها بوده است.
وی افزود: اعضای شورای اسلامی شهر تفت مصوب کردند که با هماهنگی کمیته حفاری فرمانداری، عملیات مرمت این ۱۱ معبر در صورت نداشتن برنامه حفاری در دستور کار شهرداری قرار گیرد که بعد از استعلام از دستگاه‌های خدمات شهری، مشخص شد ۶ معبر از این تعداد تا ۸ سال آینده هیچ فعالیت حفاری ندارند. این مسئول گفت: از این رو شهرداری در یک سال و نیم گذشته جمع‌آوری، زیرسازی و آسفالت این ۶ معبر و شیب بندی مناسب آنها را اجرا کرده است که از جمله آنها خیابان طریق الرضا از ابتدای محله گرمسیر تا سه راهی راحت آباد به طول ۲/۵ کیلومتر با ۳۰ هزار مترمربع آسفالت، خیابان شهید رجایی با ۶۵۰۰ مترمربع آسفالت و خیابان هشتم شهریور با ۷۵۰۰ مترمربع است. مثقالی درباره وضعیت خیابان امام خمینی(ره) شهر تفت به عنوان معبر اصلی این شهر نیز گفت: کیفیت آسفالت این خیابان با توجه به قدمت ۲۵‌تا‌30‌ساله آسفالت آن مناسب نیست اما شهرداری چندین بار با تخصیص اعتبار برای روکش خیابان مزبور اقدام کرده است که بازهم نیاز به روکش آسفالت دارد.
وی درباره کیفیت آسفالت بافت تاریخی این شهر بیان کرد: با همکاری اداره میراث فرهنگی شهرستان سنگفرش معابر کم عرض بافت تاریخی در دستور کار قرار گرفته است و قطعا اقداماتی از این دست برای جلب بیشتر گردشگران به شهر نمونه گرشگری تفت موثر خواهد بود.

محدودیت اعتبارات شهرداری
مسئول فنی و شهرسازی شهرداری تفت تاکید کرد: با توجه به محدودیت اعتبارات شهرداری، لازم است که با نگاه استانی به شهر تفت به عنوان شهر نمونه گردشگری استان و محل تردد بسیاری از شهروندان استان، فعالیت‌های عمران شهری را تسریع کرد. وی ادامه داد: شهر تفت همچنین جزو ۳ شهر ویژه استان است و با توجه به موقعیت آن نسبت به مرکز استان، لازم است که مدیران استان با نگاه ویژه‌ای به این شهر، شهرداری را همراهی کنند.

   تخصیص ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار برای آسفالت
مسئول فنی و شهرسازی شهرداری تفت با اشاره به تخصیص ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار امسال برای مرمت آسفالت معابر این شهر، گفت: این اعتبار برای خیابان مقداد در شهرک قدس و سه راهی بلوار حجت الاسلام یحیی‌زاده به کمربندی شهر تفت هزینه شده است. «فرهنگ مثقالی» ادامه داد: همچنین در متمم بودجه تخصیص اعتبار برای مرمت آسفالت ۶ نقطه دیگر از شهر مورد نظر است که بعد از پایدار کردن اعتبار، مرمت این معابر از جمله خیابان طالقانی، خیابان راحت آباد و خیابان ورودی شهرک حسینی در سال جاری اجرا خواهد شد.

 

 

بخش نظردهی بسته شده است..